Rom Eng
Benzi RSS
Nicu Popescu

Prima / Analize / Eşecul partidelor politice din Moldova. Nicu Popescu,cercetător la Centrul European pentru Relaţii Externe, Londra. Timpul.
Eşecul partidelor politice din Moldova. Nicu Popescu,cercetător la Centrul European pentru Relaţii Externe, Londra. Timpul.
Versiune tipar
28.01.2009

Argumentul (şi scuza) tipic al clasei politice moldoveneşti în ultimii 15 ani a fost: „Alegătorul din Moldova este incult, imatur, nostalgic şi din această cauză nu votează forţe progresiste, democratice şi europene”. De fapt, alegătorul de rând deseori este mai matur decât clasa politică. Iar eşecul politicii moldoveneşti este cauzat în primul rând de un sistem de partide politice disfuncţionale. Veriga cea mai slabă în politica moldovenească sunt partidele politice, nu electoratul.

Chiar şi în condiţiile unor probleme cu libertatea de expresie, a dominaţiei financiare, mediatice şi politice a PCRM, a presiunilor administrative asupra Opoziţiei, presei şi a ONG-urilor, alegătorii din Moldova au nişte instincte politice relativ mature şi… penalizează acele forţe politice de care se dezamăgesc. Aşa s-a întâmplat atât în 2001, când PCRM a fost ales la guvernare, cât şi la la alegerile din Găgăuzia, în 2006, şi alegerile locale din 2007, când 2/3 din raioane şi Chişinăul au ajuns în mâinile Opoziţiei. Electoratul penalizează şi partidele care nu se află la guvernare. PPCD continuă să plătească preţul votului pentru Voronin în aprilie 2005, cât şi al cooperării ulterioare cu PCRM. Iar la alegerile locale din 2007 electoratul a votat personalităţi cât de cât noi: Dorin Chirtoacă, dar şi Vlad Filat au obţinut neaşteptat de multe voturi în Chişinău. Tot la alegerile locale din 2007 partidele cu lideri vechi au stagnat. Comportamentul alegătorului din Moldova este absolut normal. Poate chiar surprinzător de normal pentru un stat atât de fragil ca Moldova. Deci, o bună parte a electoratului din Moldova penalizează acei lideri pe care nu îi percepe ca fiind credibili şi preferă să voteze personalităţi noi.

Şi în problema transnistreană electoratul se află cu un pas înaintea partidelor politice. Doar pentru 2% din alegători problema transnistreană este prioritatea numărul unu. Doar pentru 10% din alegători diferendul transnistrean intră in primele trei priorităţi. Pentru electorat în ansamblu, reglementarea transnistreană este prioritatea 9 sau 10 în majoritatea sondajelor de opinie. Până şi inundaţiile şi alunecările de teren sunt pe locul şapte în topul priorităţilor. Sigur, Transnistria devine importantă atunci când preţul pe care guvernul este gata să îl plătească pentru reglementare este prea mare - aşa cum s-a întâmplat în timpul „memorandumului Kozak” sau discuţiilor despre federalizare. Alegătorului nu îi prea pasă de Transnistria, atât timp cât Transnistria nu îi afectează celelalte priorităţi.

Adevăratele priorităţi pentru alegători sunt corupţia, inflaţia, starea economică a ţării, criminalitatea şi şomajul. De exemplu, în Azerbaidjan, soluţionarea conflictului din Nagorno-Karabakh este prioritatea numărul unu pentru 53% din respondenţi. Comparativ cu Georgia şi Azerbaidjan, iar uneori şi cu Serbia, alegătorul moldovean gândeşte post-teritorial. Este preocupat, înainte de toate, de lucrurile care îl afectează direct - economia, nu bătăliile simbolice legate de istorie sau mituri de constituire a naţiunii. Este un instinct sănătos, căruia măcar parţial i se datorează faptul că în Transnistria este exclusă o soluţie militară. În plus, atenţia electoratului nu poate fi uşor deturnată de problemele care îl afectează, folosind Transnistria ca paratrăsnet şi scuză pentru eşecurile RM în alte domenii. Electoratul este mult mai interesat de integrarea europeană, sprijinită de circa 70% din cetăţeni, decât de reglementarea transnistreană. Şi semnarea tratatului privind micul trafic la frontiera cu România este mai important pentru alegători decât discuţiile despre Transnistria.

În timp ce peste 50% din cetăţenii RM cred că ţara merge într-o direcţie greşită, politicienii nu le oferă decât atacuri unul împotriva altuia, împotriva Transnistriei, a Rusiei sau a României. În timp ce partidele politice luptă cu morile de vânt, sunt putini acei care caută soluţii pentru principalele probleme ale cetăţenilor RM, aşa cum le arată orice sondaj de opinie. Partidelor nu le ajung feţe noi, dar mai ales abordări noi. Nu este vina electoratului că partidele de opoziţie nu pot crea coaliţii stabile în consiliile locale, că opoziţia practic nu s-a reînnoit de vreo zece ani, iar partidele politice sunt astăzi pro-europene, mâine pro-ruse, astăzi anti -, mâine pro-comuniste şi rareori pot lucra în echipă. Din această perspectivă privite, s-ar părea că, paradoxal, dar PCRM s-a reformat mai mult în ultimii ani decât majoritatea partidelor de opoziţie…

Sigur, cultura politică a electoratului din Moldova este foarte joasă. Nivelul de toleranţă faţă de corupţia la vârf, cameleonismul multor partide (la guvernare şi în opoziţie), indiferenţa faţă de abuzurile antidemocratice şi manipularea din mass-media este fenomenal. Electoratul eşuează aceste teste ale maturităţii politice. Sistemul politic din Moldova încă nu se poate baza integral pe cetăţeanul conştient şi responsabil. Şi totuşi, în multe privinţe disfuncţionalitatea sistemului de partide este mai serioasă decât lipsa de maturitate politică a alegătorului.

Pentru a câştiga voturi, partidele politice trebuie să ofere soluţii concrete problemelor prioritare ale cetăţenilor, aşa cum apar ele în orice sondaj: corupţia, economia şi europenizarea R. Moldova. Or, puţine partide au nişte mesaje clare pe aceste subiecte. Alegătorul vrea schimbare, iar partidele politice, cu mici excepţii, stagnează

 
comments powered by Disqus
Prima / Analize / Eşecul partidelor politice din Moldova. Nicu Popescu,cercetător la Centrul European pentru Relaţii Externe, Londra. Timpul.
Opinii/Comentarii

Director de Programe Victoria Bucataru: Victoria lui Donald Trump va schimba retorica relaţiilor SUA cu partenerii euro-asiatici.Info Prim Neo. 09.11.2016 18.11.2016
Alegerea lui Donald Trump în calitate de preşedinte al Statelor Unite ale Americii va însemna schimbarea retoricii relaţiilor dinte SUA şi partenerii euro-asiatici, ţinând cont de mesajele transmise în timpul campaniei electorale. De această părere este directoarea de programe a Asociaţiei pentru Politică Externă, Victoria Bucătaru.
Expert:Victor Chirilă: Cu Maia Sandu în turul 2 vom avea o opțiune geopolitică. Radio France Intrenationale, Romania. 17.10.2016. 24.10.2016
Candidatura Maiei Sandu îi încurcă pe cei care nu vor schimbarea în Republica Moldova. O spune la RFI Victor Chirilă, directorul Asociației pentru Politică Externă de la Chișinău, după ce liderul Partidul Acțiune și Solidaritate a rămas candidatul unic al partidelor de opoziție pro-europene în alegerile prezidențiale din Republica Moldova.
ГЕРМАНИЯ СОЛИДАРИЗИРОВАЛАСЬ С ПОЗИЦИЕЙ РОССИИ ПО ПРИДНЕСТРОВСКОМУ УРЕГУЛИРОВАНИЮ – ВИКТОР КИРИЛЭ. Info Tag. 29.07.2016 29.07.2016
Исполнительный директор Ассоциации внешней политики (АВП) Виктор Кирилэ считает, что «Германия солидаризировалась с позицией России по приднестровскому урегулированию». Комментируя по просьбе агентства «ИНФОТАГ» визит в Молдову министра иностранных дел Германии Франка-Вальтера Штайнмайера, он подчеркнул, что «Берлин и Москва говорят в унисон о политике «малых шагов»».
Detalii: Opinii/Comentarii
 
Interviuri

Interviu cu Victor Chirilă: „Chișinăul a reușit să iasă într-o situație bună după Berlin”. Radio Europa Liberă. 14.06.2016 16.06.2016
ecenta reuniune a formatului „5+2” de la Berlin, format în care se negociază reglementarea transnistreană, pare să fi arătat cât de şubredă în anumite împrejurări poate fi poziţia Chişinăului la aceste negocieri. În orice caz, criticile şi îngrijorările exprimate dinspre comunitatea experţilor ridică mai multe semne de întrebare, inclusiv privind
Interviu cu Vladimir Socor: „Ucraina a devenit un scut pentru R. Moldova față de Rusia”. Radio Europa Libera. 24.05.2016. 26.05.2016
Ce ar trebui să facă R. Moldova pentru a contracara „politicile agresive rusești” în estul Europei? La ministeriala NATO de săptămâna trecută de pregătire a summitului de la Varșovia, Secretarul general al Alianţei Nord-Atlantice, Jens Stoltenberg, a pomenit şi Republica Moldova printre provocările cu care se confruntă NATO în contracararea politicilor
Interviu cu Victor Chirilă,director APE: ”Moscova se pregăteşte de alegerile prezidenţiale din R.Moldova” (interviu). The Epoch Times, Romania. 07.04.2016 07.04.2016
Ministrul moldovean de Externe Andrei Galbur s-a întâlnit la începutul săptămânii la Moscova cu omologul său rus Serghei Lavrov, care a pledat pentru un statut special pentru Transnistria. Un analist de la Chişinău ne-a explicat ce urmăreşte Rusia să obţină în prezent de la Republica Moldova. ”Moscova încearcă să-şi mărească prezenţa
Detalii: Interviuri
 
Documente

REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL, Fourth Report on the implementation by the Republic of Moldova of the Action Plan on Visa Liberalisation. 21.06.2013. 21.06.2013 // 215.386Kb


Implementation of the European Neighbourhood Policy in 2012 Regional Report: Eastern Partnership, Brussels, 20.3.2013, SWD(2013) 85 final 21.03.2013 // 341.864Kb


Implementation of the European Neighbourhood Policy in Republic of Moldova, Progress in 2012 and recommendations for action, Brussels, 20.3.2013, SWD(2013) 80 final 21.03.2013 // 203.862Kb


Detalii: Documente
 
Studii

Coordination of the EU Assistance at the National Level: Ukraine, Moldova, Georgia. Policy Paper 2016/06 26.06.2016
During the years of bilateral cooperation, the European Union became the strategic partner for Georgia, Moldova and Ukraine. Today it continues contributing to the democratization of system and institutional changes. EU assistance – in the form of sharing experiences and best practices, as well as significant financial support – became
Corneliu Ciurea: Situația social-politică din Republica Moldova: realități și perspective. BST/GMF/APE 20.06.2016 // 207.247Kb

Ciocnirea dintre Rusia și Occident a dus și la o confruntare directă între noul guvern al Moldovei creat la mijlocul lunii ianuarie 2016 de către o majoritate parlamentară încropită de Partidul Democrat (PDM), pe de o parte, și o opoziție eterogenă, compusă din câteva formațiuni politice de dreapta aflate
Ion Guzun, Sorina Macrinici:Reforma justiției in Republica Moldova: progrese și impedimente. BST/GMF/APE 20.06.2016 // 257.257Kb

În 2016, efortul de implementare a Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere UE-RM pentru anii 2015-2016 s-a dublat, în special prin lichidarea mai multor restanțe din anul 2015, totuși rata generală de realizare este relativ mică (sub pragul de 50%) . Restanţele au fost acumulate din cauza
Detalii: Studii
 
Multimedia

VIDEO. 'Moldova și Lumea': Cadrul legal și practic de implementare al Legii privind asigurarea egalității 17.12.2015
Asociația pentru Politica Externă (APE) în parteneriat cu portalul AGORA vă invită să urmăriți o nouă emisiune din ciclul „Moldova și Lumea”, o platformă de discuții ce își propune să analizeze subiecte de maximă importanță pentru politica externă și internă a Republicii Moldova.
(VIDEO) Andrew Wilson: UE, un subiect plictisitor. Radio Europa Liberă. 20.02.2012. 20.02.2012
Andrew Wilson, Cercetator Superior la Centru de Relatii Externe de la Londra s-a aflat la Chişinău la invitaţia APE în cadrul proiectului: Valorificarea expertizei şi experienţei regionale pentru dezvoltarea unei relaţii previzibile şi viabile cu Rusia, finanţat de Black Sea Trust for Regional Cooperation.
(AUDIO) Integrarea europeană va consolida suveranitatea proclamată în 1990. Radio Europa Liberă. 23.06.2010. 24.06.2010

Detalii: Multimedia
 
Adresa
str. Sciusev 64, MD-2012 Chisinau, Republica Moldova


Tel.: +373-22-224430, 210986
Fax:
+373-22-210986, 233950 office@ape.md
Noutăţi  |  Analize  |  Opinii/Comentarii  |  Interviuri  |  Declaraţii  |  Documente  |  Conferinţe  |  Studii  |  Evenimente  |  UE - problematica transnistreana  |  Multimedia  |  APE în MassMedia  |  Friedrich Ebert Stiftung  |  Proiecte  |  Negociatori europeni
Copyright © 2024 Asociaţia pentru Politica Externă din Moldova.
Toate Drepturile Rezervate

Acest site a fost elaborat si lansat cu sprijinul Ambasadei Marei Britanii in Republica Moldova
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
O soluţie Trimaran
Vizitatori: 651151
ultima actualizare: 23.01.2018