Eugen Carpov: „Vorbind despre vizita aceasta, ea are o importanţă strategică pentru Republica Moldova. Este o vizită istorică. În primul rând, pentru că este un mesaj atât pentru poporul moldovenesc, pentru locuitorii din Republica Moldova, un mesaj de sprijin, care demonstrează că Statele Unite sunt alături, în calitate de partener devotat pentru Republica Moldova. Statele Unite sunt gata să ne sprijine, să ne ajute în procesul reformelor şi dezvoltării statului nostru pe o cale democratică, pe o cale europeană.
Este, la fel de important, un mesaj pentru alte state, pentru partenerii din străinătate. Este mesajul că Statele Unite este alături şi în soluţionarea problemelor cu care se confruntă Republica Moldova. Şi aici aş menţiona discursul, pe care l-a ţinut în centrul Chişinăului vicepreşedintele Statelor Unite ale Americii. El a menţionat faptul, că Statele Unite vor susţine soluţionarea conflictului doar cu o singură condiţie – păstrarea suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova. Soluţionarea conflictului în cadrul frontierelor recunoscute pe plan internaţional ale Republicii Moldova. Este un mesaj foarte clar, este un mesaj care nu lasă loc pentru interpretări.
Pornind de la acest mesaj, vom construi în continuare politica noastră în raport cu toţi partenerii, care participă la soluţionarea conflictului transnistrean. De ce vom construi pe acest mesaj? Pentru că noi suntem exact pe aceeaşi poziţie. Poziţiile noastre corespund întru totul şi împreună vom merge spre a convinge toţi partenerii, că este unica soluţie, unica posibilitate de a găsi cheia acestui conflict.”
Europa Liberă: Concret, Washingtonul ce rol poate să aibă? Şi cum ar putea să contribuie? Pentru că s-a vorbit, că acestă problemă a figurat şi pe agenda discuţiilor ruso-americane. Credeţi că se dezleagă mîinile acum? Se va întâmpla ceva în timpul imediat următor?
Eugen Carpov: „În ultima perioadă are loc o resetare a relaţiilor ruso-americane. În cadrul acestui proces, atât Statele Unite şi-au propus, cât şi autorităţile din Federaţia Rusă au acceptat să revizuiască toate priorităţile de politică externă, toate capitolele de cooperare, care există pe plan bilateral, dar şi în cadrul a diverse organizaţii internaţionale între acele două state. Acum important este că pe agenda acestor resetări se află şi Republica Moldova în primul rând cu conflictul transnistrean şi cu prezenţa trupelor ruseşti pe teritoriul Republicii Moldova, care urmează în conformitate cu deciziile luate de diverse organizaţii internaţionale şi acceptate de Federaţia Rusă, să fie retrase cât mai urgent. Subiectul respectiv este pe agendă şi evident că se abordează cu diferite ocazii. Cunoaştem că domnul Biden a venit la Chişinău de la Moscova şi din câte ştiu, subiectul respectiv a fost abordat şi în cadrul întrevederilor cu oficialii ruşi.”
Europa Liberă: Domnule Carpov, să înţelegem că Moldova urmează Washingtonul şi nu Moscova?
Eugen Carpov: „Nu aş pune problema că urmăm pe unii sau pe alţii. Noi participăm în formatul de negocieri, care este 5+2. Fac parte din acest format şi Moscova, şi Washingtonul. Deci, noi încercăm să promovăm poziţia noastră cu ajutorul inclusiv al partenerilor, poziţia noastră, care o bazăm pe normele de drept internaţional, pe standardele internaţionale, pe principiile internaţionale şi vrem ca această poziţie să fie promovată şi de partenerii în cadrul acestui format. Discursul şi poziţia, care a fost prezentată de vicepreşedintele Statelor Unite, demonstrează că Statele Unite împărtăşesc poziţia Republicii Moldova şi vor contribui ca ea să fie promovată în continuare.”
Europa Liberă: În privinţa Transnistriei, vicepreşedintele american a îndemnat Guvernul să oferiţi o perspectivă clară moldovenilor de pe ambele maluri ale Nistrului?
Eugen Carpov: „Mesajul a fost unul mai general, nu legat neapărat de conflictul transnistrean. Pe lângă soluţionarea conflictului, în discuţii au figurat şi problemele dezvoltării Republicii Moldova ca stat independent şi suveran. Promovării reformelor în justiţie, reformelor pentru combaterea corupţiei, pentru reducerea traficului de fiinţe umane, de copii. Mai multe aspecte. S-a discutat şi aspectul cooperării economice şi dezvoltării economice a Republicii Moldova. Toate aceste elemente fac parte din aceeaşi politică – politica de a asigura bunăstare, democraţie, respect pentru drepturile omului în societatea moldovenească de pe ambele maluri ale Nistrului.”
Europa Liberă: Deci, Statele Unite nu sunt indiferente faţă de orientarea Republicii Moldova?
Eugen Carpov: „Nu sunt indiferente, pentru că vicepreşedintele american a menţionat foarte clar sprijinul pentru politica de integrare europeană a Republicii Moldova. Iar integrarea europeană înseamnă modernizarea, având ca bază principii şi valori europene.”
Europa Liberă: Eu am văzut astăzi şi o reacţie de la Moscova. Cineva din funcţionarii Ministerului de Externe rus vă cita pe Dumneavoastră referitor la urgentarea reluării procesului de negocieri în formatul 5+2. Când s-ar putea întâmpla acest lucru?
Eugen Carpov: „Cred că în aprilie vom avea următoarea rundă.”
Europa Liberă: Ce veţi discuta?
Eugen Carpov: „Vom discuta subiectele, care vor fi incluse pe agendă.”
Europa Liberă: Dar ce vă propuneţi să includeţi în agendă?
Eugen Carpov: „În primul rând, ridicarea nivelului discuţiilor în format oficial. Acum, după cum cunoaşteţi, se discută doar în regim de consultări în cadrul formatului 5+2. Noi am propus şi vom insista ca să trecem de la consultări la negocieri oficiale, formale pentru statutul regiunii transnistrene.”
Europa Liberă: Referitor la retragerea trupelor ruse din regiunea de Est a Republicii Moldova SUA pot ajuta? Pot convinge Moscova că trebuie să-şi onoreze angajamentele asumate încă la summitul OSCE de la Istanbul, în 1999?
Eugen Carpov: „Evident că există modalităţi şi un dialog pe tema respectivă. Există Tratatul privind forţele convenţionale din Europa. În fiecare an au loc reuniuni ministeriale sau summit-uri la nivel mai înalt, cum a fost anul trecut la Astana, în cadrul cărora se discută subiectul prezenţei trupelor militare străine, inclusiv pe teritoriul Republicii Moldova. Aici SUA joacă un rol foarte important, utilizând toate posibilităţile pentru a convinge Federaţia Rusă să-şi îndeplinească obligaţiunile pe care şi le-a asumat atât pe plan internaţional, cât şi pe plan bilateral cu Republica Moldova.”
Europa Liberă: Putem vorbi şi despre un termen anume? În care s-ar încadra Moscova referitor la retragerea trupelor sale de pe teritoriul Moldovei?
Eugen Carpov: „Termenul exact era în anul 1994, când a fost adoptată Constituţia moldovenească, care prevedea principiul neutralităţii statului nostru. Şi din momentul respectiv bază juridică pentru prezenţa trupelor străine practic nu există.”
Europa Liberă: Şi referitor la modificarea statutului forţelor de menţinere a păcii?
Eugen Carpov: „Este un subiect, care la fel se discută deocamdată la nivel de consultări. Pentru că, după cum cunoaşteţi, forţele de menţinere a păcii este un element, care asigură garanţiile unui proces. Atâta timp cât nu avem discuţii la subiect, la propriu-zis reglementarea conflictului transnistrean şi la statutul regiunii transnistrene în cadrul Republicii Moldova, nu putem deocamdată vorbi foarte exact şi despre aspectele care vor garanta acest statut. Dar în paralel consultări purtăm şi vreau să vă spun că subiectul este pe agenda noastră.”
Europa Liberă: Şi ultima întrebare: am reţinut din presa străină, că pentru Washington Republica Moldova, un stat neutru şi post sovietic, ar putea fi un experiment în efortul de a crea o nouă ordine de securitate euro-atlantică. Aşa să fie?
Eugen Carpov: „Sunt mai multe voci, care spun că Moldova ar putea să fie un exemplu frumos, un model de urmat... Eu aş lăsa exemplele la o parte şi aş pleda pentru rezultate concrete, pe care trebuie să le obţinem pe toate planurile – şi pe plan economic, şi social, şi politic, şi soluţionarea conflictului. Şi atunci vom fi în primul rând un exemplu pentru noi înşine, când vom demonstra, că am ridicat standardele şi populaţia simte rezultatele.”