|
|
|
Newsletter nr. 10 (2016). Republica Moldova după alegerile prezidențiale 01.12.2016
Asociaţia pentru Politică Externă, împreună cu Friedrich-Ebert-Stiftung, vă propune un Newsletter pe subiecte de politică externă și integrare europeană a Republicii Moldova, elaborat în baza emisiunii radio ”Sinteze și Dezbateri de Politică Externă” . Emisiunea radio și Newsletter-ul sunt parte a proiectului comun "Dialoguri de politică externă".
Materialele pot fi preluate fara restrictie cu mentionarea sursei
|
|
|
|
Dialoguri Transnistrene - Newsletter Iulie 2014, nr.10 18.09.2014
TEMELE EDIȚIEI:
1. Telecomunicațiile dintre cele două maluri ale Nistrului – între probleme politice și soluții tehnice.
Există soluții pentru restabilirea legăturii telefonice directe? Puncte de vedere ale expertului Dinu Ţurcanu și ale vice-ministrului tehnologiei informației și comunicațiilor, Dumitru Parfentiev.
2. Situația reală a economiei transnistrene și prognozele pentru anul următor, într-un studiu elaborat de Centrul analitic Expert-Grup.
3. ”În Transnistria numărul angajaților s-a egalat cu cel al pensionarilor”. Expertul Iurie Morcotîlo despre piața muncii din regiunea transnistreană.
|
|
Dialoguri Transnistrene - Newsletter Iunie 2014, nr.09 17.07.2014
TEMELE EDIȚIEI:
1. „Barierele artifi ciale din partea Moscovei și Tiraspolului au adus blocaj în negocieri”. Eugen Carpov, vicepremier pentru Reintegrare.
2. „Scopul Moscovei este de a crea entități separatiste care să împiedice Chișinăul și Kievul să se apropie de Occident”. Analistul Vladimir Socor.
3. „Pentru Rusia este foarte important dacă va fi sau nu menținut statutul de neutralitate al R.Moldova”. Expterul de la Moscova, Dmitrii Danilov.
4. „Ne așteaptă vremuri foarte grele, sub presiunea factorului extern”. Fostul negociator-șef din partea Chișinăului, Vasilii Șova.
5. Câțiva locuitori de la Bălți își spun opinia în ceea ce privește problema transnistreană și viitorul Republicii Moldova.
|
|
Dialoguri Transnistrene - Newsletter Mai 2014, nr.08 08.07.2014
TEMELE EDIȚIEI:
1. Criză bugetară în regiunea transnistreană: salariile au fost reduse cu 15 la sută.
2. Date cu privire la situația socială și demografi că a regiunii transnistrene, sintetizate de Alexandr Goncear, expert al Centrului analitic Rezonans de la Tiraspol.
3. De ce autoritățile moldovene insistă asupra creării unei zone de liber schimb cu regiunea transnistreană?
4. ”Prognoza cu privire la viitorul Transnistriei este una tristă”. Cum vede situația actuală a Transnistriei unul dintre liderii locali, deputatul Dmitrii Soin, declarat în opoziție față de puterea actuală de la Tiraspol.
|
|
|
|
Victor Chirila: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin 13.06.2016
1) Moldova a evitat un mare dezastru la Berlin. În ciuda presiunii concertate exercitate asupra sa, Vicepremierul pentru reintegrare George Balan a reușit să negocieze un protocol de compromis care să nu dăuneze iremediabil pozițiile Republicii Moldova;
2) La reuniunea de la Berlin, moderatorii și observatorii au făcut ”front comun” în raport cu negociatorul Republicii Moldova. Este fără îndoială un eșec al diplomației moldovenești.
|
|
Victor Chirila: De ce Moldova vrea, dar nu poate? APE. 22.07.2015 22.07.2015 // 44.5Kb
După 24 de ani de independență, R. Moldova a ajuns în impas, ea vrea, dar nu poate. Vrea să scape de sărăcie, dar nu poate. Vrea să combată corupția, dar nu poate. Vrea să se debaraseze de oligarhi, dar nu poate. Vrea o justiție imparțială, dar nu poate. Vrea pe marii hoți la pușcărie, dar nu poate. Vrea miliardul înapoi, dar nu poate. Vrea Transnistria înapoi, dar nu poate. Vrea să scape de armata rusă, dar nu poate. Vrea în UE, dar nu poate. Vrea Unire, dar nu poate. Mai pe scurt, Moldova a ajuns într-un impas existențial, care în
|
|
|
|
|
Interviu cu Victor Chirilă: „Chișinăul a reușit să iasă într-o situație bună după Berlin”. Radio Europa Liberă. 14.06.2016 16.06.2016
ecenta reuniune a formatului „5+2” de la Berlin, format în care se negociază reglementarea transnistreană, pare să fi arătat cât de şubredă în anumite împrejurări poate fi poziţia Chişinăului la aceste negocieri. În orice caz, criticile şi îngrijorările exprimate dinspre comunitatea experţilor ridică mai multe semne de întrebare, inclusiv privind speranţa Republicii Moldova de a ajunge la o soluţie echitabilă pentru conflictul din raioanele sale estice. O convorbire pe această temă cu directorul executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă, Victor Chirilă.
|
|
Interviu cu Vladimir Socor: „Ucraina a devenit un scut pentru R. Moldova față de Rusia”. Radio Europa Libera. 24.05.2016. 26.05.2016
Ce ar trebui să facă R. Moldova pentru a contracara „politicile agresive rusești” în estul Europei?
La ministeriala NATO de săptămâna trecută de pregătire a summitului de la Varșovia, Secretarul general al Alianţei Nord-Atlantice, Jens Stoltenberg, a pomenit şi Republica Moldova printre provocările cu care se confruntă NATO în contracararea politicilor agresive rusești în estul Europei. „Apărarea colectivă are de-a face şi cu sudul, dar şi cu estul, unde lucrăm şi cu state precum Republica Moldova sau Ucraina”, a menționat Jens Stoltenberg. Într-un interviu pe care ni l-a acordat în ajun, analistul american Vladimir Socor de la Fundaţia Jamestown şi Eurasia
|
|
Interviu cu Victor Chirilă,director APE: ”Moscova se pregăteşte de alegerile prezidenţiale din R.Moldova” (interviu). The Epoch Times, Romania. 07.04.2016 07.04.2016
Ministrul moldovean de Externe Andrei Galbur s-a întâlnit la începutul săptămânii la Moscova cu omologul său rus Serghei Lavrov, care a pledat pentru un statut special pentru Transnistria. Un analist de la Chişinău ne-a explicat ce urmăreşte Rusia să obţină în prezent de la Republica Moldova.
”Moscova încearcă să-şi mărească prezenţa in procesul decizional în ţara noastră şi se pregăteşte cu un candidat pe placul ei pentru alegerile prezidenţiale”, susţine Victor Chirilă, directorul Asociaţiei de Politică Externă de la Chişinău, într-un interviu acordat Epoch Times.
În opinia sa, R.Moldova nu-şi poate permite o reintegrare a Transnistriei, care ar duce la colapsul statului
|
|
|
|
Declarația reprezentanților societății civile cu privire la angajamentele publice asumate la Moscova de Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon 20.01.2017
La 17-18 ianuarie a.c., aflat în vizită oficială la Moscova, Igor Dodon, Președintele Republicii Moldova, a făcut o serie de declarații condamnabile care contravin prevederilor constituționale, ignoră interesele naționale, divizează și mai mult societatea, periclitează securitatea economică a țării, aduc prejudicii grave imaginii Republicii Moldova de partener responsabil și creează situații de conflict cu toți ceilalți parteneri strategici ai țării, în special cu UE, România și Ucraina.La 17-18 ianuarie a.c., aflat în vizită oficială la Moscova, Igor Dodon, Președintele Republicii Moldova, a făcut o serie de declarații condamnabile care contravin prevederilor constituționale, ignoră interesele naționale, divizează și mai mult societatea,
|
|
Declaration of the Civil Society regarding the Red lines on the Transnistrian Settlement. Chisinau, August 21st, 2016 22.08.2016
Recognizing the importance of sustainable settlement of the Transnistrian conflict through dialogue and political negotiations;
Appreciating the efforts of the European Union, United States, Ukraine and the OSCE to find a lasting political solution to the Transnistrian conflict by respecting the sovereignty and territorial integrity of Moldova;
Supporting the confidence building measures among civil society, businesses and Moldovan citizens from the both sides of the Dniester River;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Communicating the European vector in a period of political/financial crises and geopolitical interest in Moldova 24.06.2016
Chisinau, 24.06.2016
The Foreign Policy Association has the pleasure to invite you to an experts workshop meant to discuss about the communication strategy during the implementation of the Association Agenda between the EU and Moldova.
Although it was largely acknowledged the lack of a clear communication strategy regarding Moldova’s European development pattern as well as the role of EU in modernizing the country no concrete steps were undertaken in order to overcome the challenges.
|
|
Communicating Europe in Georgia during the AA and DCFTA implementation process 20.05.2016
Press Release On May 23, 2016 at 11:00 am at Europe House
The Georgian Institute for Strategic Studies (GISS)
“Communicating Europe in Georgia during the AA and DCFTA implementation process”
The workshop will gather the Georgian experts and interested groups together to discuss the stage of Georgia’s relations with the EU after a year of AA/DCFTA implementation, with particular focus on implementation of the communication strategy, positive experiences and the main deficiencies in this regard. The main objective of the workshop is through discussion to draw out recommendations and accordingly enrich the Policy Paper drafted by GISS.
|
|
Integrarea valorilor democratice: Rolul educației civice și al mass-mediei în democratizare 17.03.2016 // 483.816Kb
Democratizarea este un proces complex care presupune atât selectarea instituțiilor sistemului politic cât și integrarea acestor instituții în etosul societal. Cea mai mare parte a literaturii de specialitate în domeniul tranziției și consolidării democratice a fost dominată de studiul construcției instituționale, mai ales în cazul Europei Centrale și de Est, unde după 1989 s-au creat instituții noi care să reglementeze aproape orice aspect al realității, de la politic la economic și social.
|
|
|
|
|
|
|