Rom Eng
Benzi RSS
Nicu Popescu

Prima / Analize
Analize
Toate / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008
 
Victor Chirila: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin 13.06.2016
1) Moldova a evitat un mare dezastru la Berlin. În ciuda presiunii concertate exercitate asupra sa, Vicepremierul pentru reintegrare George Balan a reușit să negocieze un protocol de compromis care să nu dăuneze iremediabil pozițiile Republicii Moldova;2) La reuniunea de la Berlin, moderatorii și observatorii au făcut ”front comun” în raport cu negociatorul Republicii Moldova. Este fără îndoială un eșec al diplomației moldovenești.
 
Ion Schidu: Recomandări APE pentru consolidarea capacităților instituționale ale Autorităților Publice Locale în domeniu prevenirii și eliminării discriminării și asigurării egalității. APE/Ambasada Fimlandei in Moldova. 30.07.2015. 30.07.2015
În perioada 1 septembrie 2014 – 1 iunie 2015, Asociația pentru Politica Externă (APE) din Moldova și Consiliul pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității al Republicii Moldova, în parteneriat cu Ambasada Finlandei în Republica Moldova au organizat 20 de seminare/cursuri de instruire în domeniul prevenirii și eliminării discriminării pentru membrii consiliilor raionale, angajații subdiviziunilor consiliilor raionale, ai primăriilor raionale și sătești, precum și pentru reprezentanții societății civile și mass-mediei din centrele raionale.
 
Victor Chirila: De ce Moldova vrea, dar nu poate? APE. 22.07.2015 22.07.2015
După 24 de ani de independență, R. Moldova a ajuns în impas, ea vrea, dar nu poate. Vrea să scape de sărăcie, dar nu poate. Vrea să combată corupția, dar nu poate. Vrea să se debaraseze de oligarhi, dar nu poate. Vrea o justiție imparțială, dar nu poate. Vrea pe marii hoți la pușcărie, dar nu poate. Vrea miliardul înapoi, dar nu poate. Vrea Transnistria înapoi, dar nu poate. Vrea să scape de armata rusă, dar nu poate. Vrea în UE, dar nu poate. Vrea Unire, dar nu poate. Mai pe scurt, Moldova a ajuns într-un impas existențial, care în limbajul unor experți locali și externi se numește: impotență de stat. Alții sunt mai radicali și afirma că la mijloc avem de-a face cu un stat impotent. De altfel, actuala criza politică vine să toarne apă la moară acestora din urmă.
 
Victor Chirila, Moldova – The Falling Star of the Eastern Partnership (EaP), APE/BST, 16.06.2015. 16.06.2015
In the wake of the EaP Summit in Vilnius that took place on 28-29 November 2013, Moldova was considered the brightest star of the EaP. Its merits were evident. It initialed the Association Agreement (AA) including the Deep and Comprehensive Free Trade Aria (DCFTA) with the EU concluded successfully the visa liberalization dialogue with the EU and the European Commission recommended to the EU Council the lifting of visa requirements for Moldovan citizens who hold biometric passports. Five months later, on 28 April 2014, the EU has liberalized visa regime with Moldova, then, on 27 June 2014, Moldova signed the AA and started its provisional implementation on 1 September 2014. The prospects of Moldova’s partnership with the EU were much more promising than ever before.
 
Victor Chirila: Towards a new European Neighbourhood Policy: A Moldovan perspective. APE/BST. 25.05.2015. 25.05.2015
 
Policy Paper APE: Reglementarea Transnistreană în Impas. APE/FEE. 30.04.2015. 30.04.2015
Având în vedere realitățile expuse mai sus, în opinia noastră, lansarea negocierilor politice asupra statutului juridic special al Transnistriei este incertă și riscantă. Nu doar administrația de la Tiraspolul, dar, inclusiv, autoritățile de la Chișinău nu manifestă interes real pentru astfel de negocieri. Republica Moldova este totalmente nepregătită pentru reintegrarea regiunii transnistrene. Aceasta nu dispune în prezent de o politică sistematică de reintegrare și nici de resursele necesare pentru realizarea unui astfel de efort.
 
Corneliu Ciurea: Neutralitatea Republicii Moldova prin prisma politicilor de securitate a Ucrainei. APE/NED. 30.03.2015
Spre deosebire de Republica Moldova, Ucraina n-a fixat niciodată în Constituție principiul neutralității permanente, deși și-a anunțat această intenție în Declarația de Independență din 1990. Experiența Ucrainei în materie de neutralitate s-a rezumat doar la perioada 2010-2014 atunci cînd Kievul a aprobat o lege privind neaderarea Ucrainei la blocuri militare. După abrogarea acestei legi, Ucraina revine la ideea aderării la NATO fără ca această idee să devină o posibilitate reală în viitorul apropiat din cauza războiului din regiune. Urmărind aceste oscilații ale Kievului între statutul de țară neutră și dorința de a intra sub umbrela occidentală de securitate, Chișinăul poate să tragă anumite concluzii cu privire la funcționalitatea propriului principiu de neutralitate consfințit în articolul 11 al Constituției.
 
Dumitru Mînzărari: Impactul Uniunii Vamale Rusia-Belarus-Kazahstan asupra dinamicilor politice, sociale, și economice ale Republicii Moldova. APE/FEE. 09.03.2015. 09.03.2015
Analiza propusă tinde să ofere o perspectivă selectă despre efectele economice, sociale, și politice pe diferite durate de timp, pe care le poate avea o posibilă apropiere a RM de Uniunea Vamală. În afară de cadrul analitic și metodologic divers și interdisciplinar propus, studiul urmează să mai genereze o utilitate aplicativă. El va permite o examinare mai logică și exactă între opțiunile de integrare europeană și eurasiatică, permițând elaborarea unor campanii de informare mai eficiente pentru populație. Acest lucru va fi posibil prin scoaterea în evidență a mecanismului efectelor care le-ar putea avea apropierea de UV pentru Moldova.
 
Corneliu Ciurea: Parteneriatul Estic (PaE), un Proiect Incert în Plină Desfăşurare: Deficienţe şi Provocări Pentru 2015. APE/FEE. 23.02.2015 23.02.2015
Analiza ia în vizor procesele iniţiate de Parteneriatul Estic (PaE) şi consecinţele acestora pentru Republica Moldova. În special, autorul insistă asupra caracterului vag, nedefinit şi nedeterminat al PaE care, în realizarea angajamentelor, mizează mai ales pe ambiguitate constructivă şi pe automatism.
 
Corneliu Ciurea: Criza din Ucraina și impactul ei asupra sistemului de securitate al Republicii Moldova. APE/FEE. 20.01.2015. 20.01.2015
În prezenta lucrare vom lua în dezbatere principalele tendinţe ce gravitează în jurul acestui clivaj major - neutralitate versus aderare la NATO - din perspectiva consecinţelor crizei din Ucraina asupra Republicii Moldova. În opinia noastră, în conjunctura actuală ideea de neutralitate îşi pierde din ce în ce mai mult sensul. Ba mai mult, dispariţia regulilor de joc acceptate anterior transformă neutralitatea într-un concept aproape găunos. Totuşi, paradoxul asigurării securităţii face ca, în pofida erodării continue a conţinuturilor sale, neutralitatea să rămână un concept indispensabil din perspectiva necesităţii minimizării riscurilor. Orice orientare în altă direcţie ar determina o sporire nejustificată a riscurilor şi ameninţărilor pentru Republica Moldova.
 
Dumitru Mînzărari: Tehnologii de Conflict în Spațiul Post-Sovietic: Pericolele Agresiunii Indirecte Străine în Moldova și Potențialele Răspunsuri. APE/FEE. 20.01.2015. 20.01.2015
Anexarea Crimeii de către Rusia și instigarea ulterioară a unei rebeliuni armate în regiunile Donetsk și Luhansk din estul Ucrainei impun considerarea scenariului că Republica Moldova ar putea fi expusă unei experiențe similare. Condițiile care ridică riscul răspîndirii din Ucraina a instabilității social-politice și violenței armate ce o însoțește includ tensiunile centru-periferie care implică interesele minorităților etnice, disensiunile în clasa politică, situația economică slabă și deficitul de fermitate a guvernării dar și a partenerilor occidentali.
 
Mihai Popșoi: Analiza comparativă a opțiunilor de asigurare a securității naționale a Republicii Moldova în contextul agresiunii ruse în Ucraina. APE/FEE. 20.01.2015. 19.01.2015
În acest context, ne propunem o analiză comparativă a patru opțiuni alternative status quo-ului existent: a) aderarea la NATO; b) aderarea la Organizația Tratatului de Securitate Colectivă (OTSC), girată de Rusia; c) aderarea la UE și PSAC(Politica de Securitate și Apărare Comună); d) crearea unui nou mecanism regional de cooperare în domeniul apărării. Vom sugera următorul set de criterii pentru evaluarea opțiunilor propuse: a) gradul de securitate; b) costuri; c)fezabilitatea tehnică și administrativă; și d) fezabilitatea socială și politică.
 
Prioritățile și Provocările Implementării DCFTA în R. Moldova 11.10.2014
În pofida unor constrângeri externe și interne, Republica Moldova a semnat și a ratificat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Cele mai mari dificultăți, însă, abia urmează și sunt legate nemijlocit de implementarea acordului. În perspectivă scurtă și medie, vor fi înregistrate mai multe tentative de denunțare a Acordului de Asociere sau de zădărnicire a implementării acestuia. Unele din ele sunt deja materializate.
 
Raportul grupului de lucru în cadrul Proiectului „Sprijinul V4 pentru Integrarea Economică a Georgiei și a RM în UE” 18.09.2014
'Lecții învățate pentru Republica Moldova - experiența țărilor Vișegrad privind integrarea economică în UE''Lessons Learned for Moldova - Experience of the Visegrad countries on the Economic Integration into the EU'
 
Starea Presei - Între Independenta Editoriala si Dependenta Financiara 04.09.2014
După 2009, de când au venit la putere partidele ne-comuniste, nimeni nu mai vorbeşte în Republica Moldova despre presiuni politice asupra presei. Poate doar opoziţia comunistă, atunci când vine vorba despre închiderea canalului NIT, sau vreun lider de partid extraparlamentar nemulţumit de lipsa de atenţie cu care îl tratează presa.
 
Definirea Conceptului de Spațiu Economic Unic/Comun, Republica Moldova-Regiunea Transnistreană Prin Prisma Analizei Modelelor Existente 12.08.2014
În 2012, reprezentanții Chișinăului au venit cu propunerea de creare a unui spațiu economic unic dintre Republica Moldova și regiunea transnistreană. Propunerea Chișinăului viza aspecte de natură tehnică în ceea ce privește problemele legate de politica vamală și cea fiscală a celor două regiuni și nu reprezenta un concept de spațiueconomic comun. Este de menționat că noțiunea de spațiu economic unic între două entități economice din cadrul aceluiași stat nu există ca atare. În această ordine de idei, prezentul studiu își propune să definească acest concept prin prisma experiențelor similare ale spațiilor economice de referință - CEE, AELS, CEFTA, Uniunea Vamală EurAsEC.
 
Este Integrarea Europeană a Republicii Moldova Ireversibilă? 24.06.2014
În ultimii cinci ani, Republica Moldova a înregistrat mai multe progrese în dezvoltarea parteneriatului său cu Uniunea Europeană (UE) care relevă o tendință evidentă de apropiere graduală de UE.Acordul de Asociere cu UE poate fi un moment de cotitură istorică în evoluția de mai departe a țării noastre. Acesta este o șansă unică de a cataliza puternic procesul de modernizare a Republicii Moldova, având ca vehicul integrarea europeană. Este capabilă clasa politică și societatea să fructifice această oportunitate? Suntem noi în măsură să asigurăm ireversibilitatea integrării europene a Republicii Moldova?
 
Victor Chirilă: Cine va veni primul în Republica Moldova: Obama sau Putin? 10 Lecții Ucrainene pentru Moldoveni. APE. 18.03.2014. 18.03.2014
Invazia militară rusă pe teritoriul Ucrainei și anexarea de facto a Crimeii, vor produce schimbări tectonice în arhitectura securității nu doar în spațiul post-sovietic, dar și în Europa în general. Nimic nu mai e sigur în regiunea noastră, imprevizibilul și incertitudinea domnesc peste tot. Suntem în fața unui nou posibil Război Rece între Est și Vest, între Rusia, pe de o parte, și SUA, UE și NATO, pe de alta parte.
 
Cine a pierdut contactul cu realitatea, Putin, Obama, Merkel sau Noi? Victor Chirilă. APE. 11.03.2014. 11.03.2014
În ultimele săptămâni s-a scris mult, cu indignare firească, despre invazia militară rusă în Crimeea, care a încălcat flagrant integritatea teritorială și suveranitatea Ucrainei. Totuși, pentru a înțelege cu adevărat ce urmărește Putin, pentru ai zădărnici planurile sale, trebuie să analizăm faptele la rece, lăsând la o parte furia, patimile și emoțiile noastre.
 
Provocările Președinției ucrainene a OSCE. Radu Vrabie. OSI-APE. 09.09.2013. 09.09.2013
În ianuarie 2013, Ucraina a preluat Președinția anuală a OSCE. „Anul Kievului” a fost așteptat cu mult interes și speranțe de către Chişinău, care spera că ţara vecină va reuși să obțină rezultate pe dosarul transnistrean. Ucraina a declarat reglementarea transnistreană drept prioritatea numărul unu pentru perioada mandatului său. După opt luni însă rezultatele sunt foarte modeste, atât pentru conducerea ucraineană, cât şi pentru Chişinău, precum şi alţi actori implicaţi în procesul de negocieri. Moscova şi Tiraspolul însă pot fi mulţumite de felul cum au decurs negocierile şi mai ales că au reușit să tergiverseze inițierea negocierilor asupra viitorului statut politic al regiunii transnistrene și chestiunilor de securitate - reformatarea misiunii de pacificare și retragerea trupelor și munițiilor ruse de pe teritoriul Republicii Moldova.
 
Pagina
123456789
Prima / Analize
Opinii/Comentarii

Director de Programe Victoria Bucataru: Victoria lui Donald Trump va schimba retorica relaţiilor SUA cu partenerii euro-asiatici.Info Prim Neo. 09.11.2016 18.11.2016
Alegerea lui Donald Trump în calitate de preşedinte al Statelor Unite ale Americii va însemna schimbarea retoricii relaţiilor dinte SUA şi partenerii euro-asiatici, ţinând cont de mesajele transmise în timpul campaniei electorale. De această părere este directoarea de programe a Asociaţiei pentru Politică Externă, Victoria Bucătaru.
Expert:Victor Chirilă: Cu Maia Sandu în turul 2 vom avea o opțiune geopolitică. Radio France Intrenationale, Romania. 17.10.2016. 24.10.2016
Candidatura Maiei Sandu îi încurcă pe cei care nu vor schimbarea în Republica Moldova. O spune la RFI Victor Chirilă, directorul Asociației pentru Politică Externă de la Chișinău, după ce liderul Partidul Acțiune și Solidaritate a rămas candidatul unic al partidelor de opoziție pro-europene în alegerile prezidențiale din Republica Moldova.
ГЕРМАНИЯ СОЛИДАРИЗИРОВАЛАСЬ С ПОЗИЦИЕЙ РОССИИ ПО ПРИДНЕСТРОВСКОМУ УРЕГУЛИРОВАНИЮ – ВИКТОР КИРИЛЭ. Info Tag. 29.07.2016 29.07.2016
Исполнительный директор Ассоциации внешней политики (АВП) Виктор Кирилэ считает, что «Германия солидаризировалась с позицией России по приднестровскому урегулированию». Комментируя по просьбе агентства «ИНФОТАГ» визит в Молдову министра иностранных дел Германии Франка-Вальтера Штайнмайера, он подчеркнул, что «Берлин и Москва говорят в унисон о политике «малых шагов»».
Detalii: Opinii/Comentarii
 
Interviuri

Interviu cu Victor Chirilă: „Chișinăul a reușit să iasă într-o situație bună după Berlin”. Radio Europa Liberă. 14.06.2016 16.06.2016
ecenta reuniune a formatului „5+2” de la Berlin, format în care se negociază reglementarea transnistreană, pare să fi arătat cât de şubredă în anumite împrejurări poate fi poziţia Chişinăului la aceste negocieri. În orice caz, criticile şi îngrijorările exprimate dinspre comunitatea experţilor ridică mai multe semne de întrebare, inclusiv privind
Interviu cu Vladimir Socor: „Ucraina a devenit un scut pentru R. Moldova față de Rusia”. Radio Europa Libera. 24.05.2016. 26.05.2016
Ce ar trebui să facă R. Moldova pentru a contracara „politicile agresive rusești” în estul Europei? La ministeriala NATO de săptămâna trecută de pregătire a summitului de la Varșovia, Secretarul general al Alianţei Nord-Atlantice, Jens Stoltenberg, a pomenit şi Republica Moldova printre provocările cu care se confruntă NATO în contracararea politicilor
Interviu cu Victor Chirilă,director APE: ”Moscova se pregăteşte de alegerile prezidenţiale din R.Moldova” (interviu). The Epoch Times, Romania. 07.04.2016 07.04.2016
Ministrul moldovean de Externe Andrei Galbur s-a întâlnit la începutul săptămânii la Moscova cu omologul său rus Serghei Lavrov, care a pledat pentru un statut special pentru Transnistria. Un analist de la Chişinău ne-a explicat ce urmăreşte Rusia să obţină în prezent de la Republica Moldova. ”Moscova încearcă să-şi mărească prezenţa
Detalii: Interviuri
 
Documente

REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL, Fourth Report on the implementation by the Republic of Moldova of the Action Plan on Visa Liberalisation. 21.06.2013. 21.06.2013 // 215.386Kb


Implementation of the European Neighbourhood Policy in 2012 Regional Report: Eastern Partnership, Brussels, 20.3.2013, SWD(2013) 85 final 21.03.2013 // 341.864Kb


Implementation of the European Neighbourhood Policy in Republic of Moldova, Progress in 2012 and recommendations for action, Brussels, 20.3.2013, SWD(2013) 80 final 21.03.2013 // 203.862Kb


Detalii: Documente
 
Studii

Coordination of the EU Assistance at the National Level: Ukraine, Moldova, Georgia. Policy Paper 2016/06 26.06.2016
During the years of bilateral cooperation, the European Union became the strategic partner for Georgia, Moldova and Ukraine. Today it continues contributing to the democratization of system and institutional changes. EU assistance – in the form of sharing experiences and best practices, as well as significant financial support – became
Corneliu Ciurea: Situația social-politică din Republica Moldova: realități și perspective. BST/GMF/APE 20.06.2016 // 207.247Kb

Ciocnirea dintre Rusia și Occident a dus și la o confruntare directă între noul guvern al Moldovei creat la mijlocul lunii ianuarie 2016 de către o majoritate parlamentară încropită de Partidul Democrat (PDM), pe de o parte, și o opoziție eterogenă, compusă din câteva formațiuni politice de dreapta aflate
Ion Guzun, Sorina Macrinici:Reforma justiției in Republica Moldova: progrese și impedimente. BST/GMF/APE 20.06.2016 // 257.257Kb

În 2016, efortul de implementare a Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere UE-RM pentru anii 2015-2016 s-a dublat, în special prin lichidarea mai multor restanțe din anul 2015, totuși rata generală de realizare este relativ mică (sub pragul de 50%) . Restanţele au fost acumulate din cauza
Detalii: Studii
 
Multimedia

VIDEO. 'Moldova și Lumea': Cadrul legal și practic de implementare al Legii privind asigurarea egalității 17.12.2015
Asociația pentru Politica Externă (APE) în parteneriat cu portalul AGORA vă invită să urmăriți o nouă emisiune din ciclul „Moldova și Lumea”, o platformă de discuții ce își propune să analizeze subiecte de maximă importanță pentru politica externă și internă a Republicii Moldova.
(VIDEO) Andrew Wilson: UE, un subiect plictisitor. Radio Europa Liberă. 20.02.2012. 20.02.2012
Andrew Wilson, Cercetator Superior la Centru de Relatii Externe de la Londra s-a aflat la Chişinău la invitaţia APE în cadrul proiectului: Valorificarea expertizei şi experienţei regionale pentru dezvoltarea unei relaţii previzibile şi viabile cu Rusia, finanţat de Black Sea Trust for Regional Cooperation.
(AUDIO) Integrarea europeană va consolida suveranitatea proclamată în 1990. Radio Europa Liberă. 23.06.2010. 24.06.2010

Detalii: Multimedia
 
Adresa
str. Sciusev 64, MD-2012 Chisinau, Republica Moldova


Tel.: +373-22-224430, 210986
Fax:
+373-22-210986, 233950 office@ape.md
Noutăţi  |  Analize  |  Opinii/Comentarii  |  Interviuri  |  Declaraţii  |  Documente  |  Conferinţe  |  Studii  |  Evenimente  |  UE - problematica transnistreana  |  Multimedia  |  APE în MassMedia  |  Friedrich Ebert Stiftung  |  Proiecte  |  Negociatori europeni
Copyright © 2019 Asociaţia pentru Politica Externă din Moldova.
Toate Drepturile Rezervate

Acest site a fost elaborat si lansat cu sprijinul Ambasadei Marei Britanii in Republica Moldova
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
O soluţie Trimaran
Vizitatori: 481748
ultima actualizare: 23.01.2018