„Decizia liderului PLDM Vlad Filat de a rupe alianţa de guvernare în modul în care a făcut-o, nu a fost aşteptată şi nici nu a fost pe înţelesul cancelariilor occidentale. Mai mult decât atât nici moţiunea de cenzură aprobată ieri de legislativ nu a trezit optimism în rândul occidentalilor europeni”, susţine directorul de programe în cadrul Asociaţiei pentru Politică Externă, Eugen Revenco.
Solicitat de corespondentul „INFOTAG” să comenteze dacă va afecta sau nu parcursul european al ţării acordarea votului de neîncredere guvernului, expertul a menţionat pe de altă parte că „partenerii externi au avut multă toleranţă pentru tergiversarea alegerii preşedintelui ţării ca acum să perceapă demiterea guvernului Filat 2 ca pe o dramă”.
„Dacă este să privim parcursul de aderare la UE al altor ţări din Europa Centrală şi de Est, am observa că în multe din acestea au avut loc schimbări foarte frecvente de guverne. Altele au avut o relativă stabilitate. Desigur, ar fi mai clar şi mai cert ca un guvern să-şi duca mandatul de patru ani. Dar nu ar trebui să dramatizăm căderea executivului. Important să fie păstrat cursul reformator şi o majoritate funcţionala. În cazul nostru o formulă noua pentru AIE-3 ar fi aşteptată”, este de părere expertul.
În opinia lui, prea mult capital politic şi susținere au fost investite în Republica Moldova în ultimii ani de către partenerii occidentali.
„Alegerile parlamentare anticipate ar însemna decepţie faţă de clasa politică, imatură, inflexibilă şi fără viziune. Mai mult decât atât, în condiţiile alegerilor anticipate, UE ar risca să ne lase unu la unu cu duşmanii externi ai integrării noastre europene. Atunci nu va mai conta care partid, cum şi de ce a declanșat alegeri anticipate. În fond, toate premisele la moment sunt în favoarea evitării alegerilor anticipate pentru a putea culege roade deja în 2014, înainte de următoarele alegeri legislative. Formal, exista un legislativ care poate fi funcţional în continuare, şeful statului cu mandat deplin, iar paşii următori sunt clar indicaţi în Constituţie. Însa, situaţia politică aminteşte tot mai mult de perioada năruirii speranţelor de modernizare în Ucraina post revoluție oranj, sfişiată în bătăliile politice dintre Iuscenko şi Timosenko”, a menţionat Eugen Revenco.
Expertul susţine că pentru anul 2013 lucrurile sunt relativ clare pe segmentul politicii externe în raport cu UE - monitorizarea angajamentelor de aderare la Consiliul Europei va continua după 2013; Acordul de Asociere, inclusiv partea sa care ţine de crearea zonei de liber schimb, ar putea fi parafat cel puţin parţial în 2013, iar semnat cel mai probabil în 2014.
„Negocierea şi încheierea Acordului de Asociere este competenţa constituţională a Preşedintelui, care nu este afectat de demisia guvernului, însă situaţia politică poate influenţa decizia Bruxelles-ului cu privire la semnare. Perspectiva europeană clară pentru Moldova nu se regăseşte astăzi în Acordul de Asociere. Summit-ul de la Vilnius ar putea teoretic să deschidă portiţa pentru perspectiva europeană a RM pe baza de criterii individuale. De aceea, reinstalarea unui guvern funcţional şi evitarea alegerilor parlamentare anticipate pot fi determinante în acest sens”, consideră expertul.
În opinia lui, „decizia pozitivă a Comisiei Europene asupra unei eventuale cereri de aderare şi obţinerea statutului de candidat în 2013 rămân la acest moment încă puţin fezabile, iar abolirea regimului de vize în 2013 rămâne în continuare o decizie politică incertă”.
„Însă, acestea rămân realizabile în 2014 cu condiţia că se păstrează cursul european şi relansarea reformelor cu ritm susţinut. Concomitent, ar veni suportul noului program de asistenţă UE pentru implementarea Acordului de Asociere care poate conține peste 100 mil. euro anual, dintre care 70% ajutor bugetar direct. Dar, pentru asta este nevoie de legislativ şi executiv funcţionale”, a conchis expertul Asociaţiei pentru Politică Externă Eugen Revenco.