Rom Eng
Benzi RSS
Prima / Declaraţii / Intervenţia Preşedintelui Vladimir Voronin şi a Ministrului de Externe Andrei Stratan, la Comisia Naţională pentru Integrare Europeană din 26 septembrie 2008. Transcriere APE.
Intervenţia Preşedintelui Vladimir Voronin şi a Ministrului de Externe Andrei Stratan, la Comisia Naţională pentru Integrare Europeană din 26 septembrie 2008. Transcriere APE.
Versiune tipar
26.09.2008

Vladimir Voronin: Permiteti-mi sa fac o mică introducere. Stimati colegi, evenimentele din ultimele luni au fost foarte dinamice pentru a ne putea abţine de la unele comentarii politice, de la comentarii care au cea mai directă legătură cu problema pe care o discutăm aici, problema integrării europene.

Evenimentele din Caucaz, care deja au fost apreciate de declaraţia Guvernului nostru, au demonstrat nişte lucruri deosebit de importante. Principalul constituie faptul că noua atmonsferă de stabilitate, de toleranţă şi de dialog cu societatea este capabilă să servească drept bază pentru orice proiect pozitiv şi pentru orice iniţiative. Poziţia reţinută, echilibrată a Republicii Moldova în problema reglementării transnistrene, euro-modernizarea consecventă şi metodică a ţării noastre, realizată fără haos şi lozinci inutile, a atras în sfărşit atenţia faţă de Moldova, faţă de experienţa noastră în acest domeniu, a partenerilor noştri europeni. Sunt foarte bucuros că evitarea confruntării, stabilitatea şi predictibilitatea sunt iarăşi solicitate pe piaţa dispoziţiilor politice. În acest sens, pentru Moldova au apărut şanse bune, şi nu numai şanse de a accelera cu adevărat procesul de soluţionare a problemei transnistrene, dar şi de avansare considerabilă pe calea integrării europene.

Din câte ştiu, actualmente, la Bruxelles se elaborează activ un nou proiect, aşa numitul proiect „Parteneriatul Estic”. La baza lui vor sta ideile pe care le-au promovat insistent unele ţări ale Uniunii Europene, în vara anului curent, şi care şi-au găsit deja reflectarea în declaraţia comună a Uniunii Europene şi a Ucrainei. Se aşteaptă ca noul parteneriat va include aşa componente integraţioniste de cea mai mare importanţă, cum sunt: comerţul liber aprofundat, mobilitatea forţei de muncă şi eventual, o foaie de parcurs pentru liberalizarea regimului vizelor. Anume despre aceste elemente, apropo, vom vorbi în cadrul negocierilor cu Uniunea Europeană, asupra noului acord cu Republica Moldova. Este anume aceea ce ne interesează pe noi în cel mai serios mod. Bineînţeles că lucrul acesta se va întâmpla numai dacă vom accelera ritmul de reglementare a reformelor noastre şi vom înregistra progrese considerabile pe toate direcţiile principale ale modernizării noastre europene.

În acest sens, ţin să chem şi guvernul şi parlamentul să stabilească cea mai strânsă interacţiune în ceea ce priveşte îndeplinirea înregii liste a angajamentelor asumate de noi. Noi trebuie să ne pregătim în cel mai serios mod pentru şedinţa din 3 octombrie curent a Comitetului de Colaborare Uniunea Europeană – Republica Moldova.

Deţin informaţii precum că eforturile noastre, dar şi realităţile geo-politice în schimbare, îi vor permite Comisiei să accelereze elaborarea mandatului privind noul acord dintre Moldova şi Uniunea Europeană. Anume deaceea, şedinţa de astăzi aş vrea s-o ţinem într-o atmonsferă de dezbatere sinceră şi cât mai concretă, nu atât a rezultatelor noastre, deşi ele, desigur, nu trebuie neglijate, ci a problemelor pe care urmează să le soluţionăm în lunile ce ne-au mai rămas, concentrându-ne asupra lor întreaga noastră atenţie şi activitate. Iar acum, îl rog pe domnul Stratan să prezinte informaţia solicitată, poftim.

Andrei Stratan: Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimate domnule preşedinte, stimate doamnă prim-ministru, stimaţi colegi, onorată asistenţă.

În rezultatul consultărilor informale, pe care le-am avut în Chişinău, pe data de 8 iulie, cu Comisia Europeană pe linia integrării europene, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi-a concentrat în continuare activitatea în trei direcţii prioritare. Prima fiind aprofundarea contactelor cu instituţiile Uniunii Europene; a doua – consolidarea contactelor cu statele membre ale Uniunii Europene şi a treia – continuarea monitorizării implementării angajamentelor ţării noastre faţă de Uniunea Europeană. În această perioadă au avut loc următoarele evenimente: vizita la Bruxelles a conducerii Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, întrevederile pe care le-am avut la Comisia Europeană; întrevederi foarte rezultative cu responsabilii de politica externă, din justiţie şi securitate şi cercetare şi ştiinţă.

Deasemenea în această perioadă de timp a avut loc reuniunea Comitetului pentru Politică şi Securitate în Republica Moldova - Uniunea Europeană. În cadrul discuţiilor au fost abordate cele mai importante subiecte de pe agenda relaţiilor Republica Moldova - Uniunea Europeană:

solicitarea adoptării mandatului de negocieri până la sfârştul anului 2008;

lansarea dialogului Republica Moldova – Uniunea Europeană, în vederea obţinerii unui regim fără viză din partea statelor membre ale Uniunii Europene pentru cetăţenii ţării noastre;

aderarea la Tratatul Energetic;

asocierea la spaţiul ştiinţific al Uniunii Europene, prin intermediul programului „FP7”;

aderarea Republicii Moldova la Comunitatea Transporturilor în Europa de Sud-Est şi programul multi-beneficiar al instrumentului de preaderare, destinat Europei de Sud-Est.

Totodată, în această perioadă de timp, a fost organizată, la Chişinău, reuniunea subcomitetului Republica Moldova – Uniunea Europeană pentru Justiţii şi Afaceri Interne, un comitet foarte rezultativ cu aprecieri pur pozitive din partea reprezentanţilor Comisiei Europene, a fost înregistrat un progres în realizarea dialogului şi am mers înainte, deci în toate domeniile legate de justiţie, afaceri interne şi securitate. A fost lansată oficial platforma de cooperare a partenerului de mobilitate Republica Moldova – Uniunea Europeană, deasemenea acest eveniment a avut loc la Chişinău şi tot la Chişinău a avut loc o reuniune informală Republica Moldova – Uniunea Europeană, în domeniul drepturilor omului şi democraţiei.

În această perioadă de timp, au avut loc consultări asupra problematicii de integrare Europeană cu Spania, Croaţia (stat candidat la Uniunea Europeană) şi Norvegia (ţară nemembră a Uniunii Europene, care, însă, beneficiază de majoritatea libertăţilor care le poate oferi Uniunea Europeană ţărilor sale). Am încheiat pregătirile pentru reuniunea Comitetului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană, care, aţi menţionat Dvs, pe data de 3 octombrie, şi a doua rundă de consultări informale asupra noului acord, care vor avea loc la Bruxelles.

Luni şi marţi vor avea loc consultări politice cu Italia şi Suedia, dar şi pe data de 6 octombrie, la Chişinău, se va afla, într-o vizită de lucru, Secretarul de Stat al Franţei (ţară care deţine preşedenţia Uniunii Europene) pentru a discuta subiecte legate de procesul integrării Moldovei în Uniunea Europeană. Acestea sunt evenimente de ultima oră, care marchează intensitatea dialogului nostru politic cu Uniunea Europeană, şi vreau să vă menţionez că toate aceste evenimente au fost pregătite cu implicarea masivă a tuturor misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova, care au primit instrucţiuni clare de a informa statele membre ale Uniunii Europene despre poziţia Republicii Moldova asupra obiectivelor noastre viitoare în raportul politic cu Uniunea Europeană.

În acelaşi context, menţionez că în august au avut loc audierile în Parlamentul European al situaţiei drepturilor omului în Republica Moldova şi, la începutul lunii septembrie, Parlamentul European a adoptat o decizie favorabilă Republicii Moldova, legată de procesul integrării ţării noastre în Uniunea Europeană. Astfel, considerăm deosebit de importantă activizarea Comisiei pentru Politica Externă şi Integrare Europeană a Parlamentului. Trebuie prezentat un plan concret, în timpul apropiat, privind adoptarea legilor în conformitate cu angajamentele asumate faţă de Uniunea Europeană, pentru a-l transmite ulterior partenerilor noştri europeni.

Ţin să mă refer şi la faptul că este necesar, după părerea noastră, să reactivăm procesul de audiere a ministerelor de către comisia respectivă a Parlamentului. Nu este realizat pe deplin astăzi, şi este foarte important, potenţialul comitetului de cooperare parlamentară Republica Moldova – Uniunea Europeană. Mai activ s-ar dori de lucrat cu Parlamentul European şi cu parlamentele naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene şi suntem convinşi că şi dimensiunea parlamentară, dacă va fi inclusă la o capacitate mai mare, ne va ajuta pe noi, şi prin intermediul Parlamentului să influenţăm asupra deciziilor ţărilor membre ale Uniunii Europene şi a Comisiei Europene, ca executiv, ca guvern a Uniunii Europene.

Implimentarea acordului privind facilitarea regimului de viză Republica Moldova – Uniunea Europeană şi activitatea consulară

Vreau sa menţionez că în această perioadă una din priorităţile activităţii ministerului a fost dedicată anume acestei dimensiuni şi, în acest context, au fost elaborate informaţii detaliate privind problemele de implimentare de către statele membre ale Uniunii Europene a Acordului de Facilitare a Eliberării Vizelor, informaţii care au fost transmise Comisiei şi statelor membre ale UE. De asemenea au fost elaborate două scrisori de argumentare a necesităţii lansării dialogului cu Uniunea Europeană, în vederea liberalizării regimului de viză cu Republica Moldova.

Subiectele menţionate mai sus, precum şi situaţia creată în jurul ambasadelor statelor membre ale Uniunii Europene la Chişinău, au fost abordate şi în cadrul întrevederii de săptămâna trecută cu vice-preşedintele Comisiei Europene, domnul Jacques Barrot, care este responsabil de domeniul justiţiei şi afaceri interne în cadrul Comisiei Europene. În adresa dumnealui au fost transmise materiale detaliate privind problemele legate de modalitatea de implimentare a Acordului de Facilitare a Regimului de Vize de către fiecare ambasadă deschisă în Republica Moldova.

Totodată, vă informăm că Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene a transmis scrisori în adresa unor ţări ale Uniunii Europene cu materiale video, ataşate, despre situaţia anormală în procesul de deservire a cetăţenilor Republicii Moldova, care doresc să se deplaseze în spaţiu european. Un aspect important al cooperării cu Centrul de eliberare a vizelor, constituie consolidarea contactelor cu alte intituţii din Moldova. Ministerul de externe a organizat întâlnirea ambasadorului Ungariei la Chişinău cu conducerea Ministerului Dezvoltării Informaţionale pentru a facilita eliberarea şi transmiterea documentelor necesare în adresa centrului, necesare pentru eliberarea vizelor şi de a minimaliza timpul de obţinere a vizelor pentru cetăţenii noştri, care doresc să plece în spaţiu european.

Vladimir Voronin: Aceste cerinţe, pe care astăzi le înaintează misiunea aceasta, care este delegată pe lângă Ambasada Ungariei în Moldova. Acestea sunt cerinţe europene, sau aceasta fiecare ţară îşi formulează cerinţele lor adăugător?

Andrei Stratan: Fiecare ţară îşi formulează, domnule Preşedinte, cerinţele sale, fiindcă când se eliberează mandatul  de predare a impunternicirilor din fiecare ţară şi la semnarea contractului cu misiunea diplomatică a Ungariei, deci, sunt enumerate cerinţele şi numărul documentelor care necesită să fie prezentate.

Vladimir Voronin: Ei condiţionează aceasta, da?

Andrei Stratan: Da, este condiţionat. Fiindcă pentru fiecare ţară a Uniunii Europene trebuie să delegheze drepturile sale acestui centru şi acest lucru se întâmplă numai printr-o decezie a parlamentului naţional.

Vladimir Voronin: Adică în cadrul Uniunii Europene acest lucru nu este standartizat, că sunt necesare documentele respective şi este destul şi mai mult nimic. Fiecare poate să intervină cu ce doreşte?

Andrei Stratan: Sunt ţări care solicită prezentarea unor documente suplimentare, dar mari devieri în acest cadru nu există. Practic, este un cadru comun în spaţiul Uniunii Europene. Dat fiind faptul că Dvs. ne-aţi îndemnat ca să fim sinceri şi deschişi, la subiectul respectiv aşi dori să mă ghidez de această recomandare. Până la acest moment, unde cu deficienţe, unde cu succes, dar Republica Moldova a progresat, şi acest lucru este confirmat de partenerii noştri în relaţiile cu UE-ul. În majoritatea cazurilor, deci noi am progresat cu forţe proprii.

Remarcăm cu regret că după introducerea unor noi scheme s-au creeat mai multe confuzii, decât progrese, şi considerăm că ar fi oportun să analizăm astăzi, în cadrul comisiei, sau membrii comisiei să se expună la acest subiect, dacă schema după care lucram anterior nu asigura o coerenţă şi o claritate mai mare decât cea pe care o avem astăzi. Evident că ministerul de externe asigură realizarea operativă a transmiterii materialelor respective, dar aş dori să vă comunic că astăzi, mecanismul de transmitere a informaţiei s-a dezechilibrat, misiunea diplomatică a Republicii Moldova de la Bruxelles primeşte cu o mare întârziere materialele privind implementarea angajamentelor noastre faţă de Uniunea Europeană şi la compartimentul inclusiv al restanţelor interne, faţă de Uniunea Europeană. Şi după părerea noastră, domnule preşedinte, până „găicile” (piuliţele – n.n) nu s-au slăbit definitiv, este necesar să le strângem la maxim, pentru că problema relaţiilor Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, este prea serioasă ca să ne permitem o atitudine superficială, mai ales în situaţia aceasta favorabilă faţă de Republica Moldova, din partea partenerilor noştri europeni.

Este necesar de menţinut nivelul existent de cooperare, şi externă şi internă, care a fost stabilit în ultimii trei ani cu instituţiile Uniunii Europene şi, deasemenea, ar fi necesar de consolidat capacităţile ministerelor cu specialişti bine pregătiţi, inclusiv în Occident, în domeniul european, care vor deveni negociatorii Republicii Moldova pe sectoare concrete cu Comisia Europeană. Dacă nu dorim să repetăm epopeea de aderare a Republicii Moldova la Organizaţia Mondială a Comerţului şi, ca urmare, fiindu-ne, astăzi, legate şi mâinile şi picioarele în cadrul discuţiilor cu ţările membre Uniunii Europene şi a OMC-ului. Acordul de asociere cu Uniunea Europeană va necesitate în partea noastră o seriozitate mai mare în ceea ce convenim cu europenii şi ceea ce vom întreprinde pe parcursul acestei cooperări.

În contextul respectiv, reiterăm propunerile Ministerului:

Este necesar ca în următoarea perioadă de timp, dar foarte scurtă, ministerele să înainteze deja propuneri pentru grupurile de negociatori, deoarece aceste persoane trebuie să fie pregătite din timp şi noi să avem posibilitatea să lucrăm cu ele;

Este necesar să ne clarificăm cu prezentarea rapoartelor despre realizarea Agendei europene şi să asigurăm traducerea acestor rapoarte din limba moldovenească în limba engleză;

Ministerele este necesar să realizeze absolut toate angajamentele care sunt asumate în cadrul subcomitetelor şi comitetelor de cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană.

Astăzi la Chişinău se află în vizită secretarul general al consiliului regional de cooperare în instituţii care au schimbat Pactul de Stabilitate în Europa de Sud-Est şi în următoarea lună de la noi se aşteaptă propuneri concrete, proiecte concrete, pe toate sectoarele: transport, energetică, ocrotirea sănătăţii, care va fi pusă în pachetul comun al ţărilor din Europa de Sud-Est şi vor fi asigurate în finanţare din partea instituţiilor europene. Aceasta este informaţia pe parcursul acestei perioade de timp, domnule Preşedinte. Noi suntem mai departe în proces de dialog continuu cu partenerii noştri din cadrul Uniunii Europene.

Vladimir Voronin: Cum a fost apreciată problema restanţelor în cadrul acestor două comisii?

Andrei Stratan: Noi am raportat despre progresul care a fost obţinut, pentru că ele nu sunt restanţe, este necesar timp suplimentare, timp continuu, pentru punerea în aplicare a actelor legislative, care au fost adoptate în perioada respectivă, de Parlament. Deci, ele deja nu „sună” ca restanţe, inclusiv subiectele care au fost discutate la Subcomitetul de Cooperare în domeniul Justiţiei şi Afaceri Interne.

Vladimir Voronin: Dar acelea care n-au fost adaptate? Legea cu privire la procuratură, cu privire la secretul de stat, problema caselor de arest, alte probleme...

Andrei Stratan: Cum s-au menţionat, este necesar ca noi să primim această listă şi s-o transmitem colegilor noştri din Comisia Europeană şi să adoptăm aceste acte legislative, pentru că ele, practic, sunt definitivate, numai trebuieşte adoptată această decizie.

Vladimir Voronin: Bine, dar ele rămân în atenţie... în Agendă?

Andrei Stratan: Da, bineînţeles. Nouă nu ne aduc aminte permanent despre acest subiect, fiindcă noi am promis că o să le adoptăm până la sfârşit.

Vladimir Voronin: Da. Speră că noi vom fi oameni disciplinaţi.

 
comments powered by Disqus
Prima / Declaraţii / Intervenţia Preşedintelui Vladimir Voronin şi a Ministrului de Externe Andrei Stratan, la Comisia Naţională pentru Integrare Europeană din 26 septembrie 2008. Transcriere APE.
Adresa
str. Sciusev 64, MD-2012 Chisinau, Republica Moldova


Tel.: +373-22-224430, 210986
Fax:
+373-22-210986, 233950 office@ape.md
Noutăţi  |  Analize  |  Opinii/Comentarii  |  Interviuri  |  Declaraţii  |  Documente  |  Conferinţe  |  Studii  |  Evenimente  |  UE - problematica transnistreana  |  Multimedia  |  APE în MassMedia  |  Friedrich Ebert Stiftung  |  Proiecte  |  Negociatori europeni
Copyright © 2019 Asociaţia pentru Politica Externă din Moldova.
Toate Drepturile Rezervate

Acest site a fost elaborat si lansat cu sprijinul Ambasadei Marei Britanii in Republica Moldova
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
O soluţie Trimaran
Vizitatori: 483744
ultima actualizare: 23.01.2018