Transcript of the Round Table with Markus Meckel: R. Moldova and the EU in the framework of the recent political evolutions. APE, Friedrich Ebert Stiftung. 25.10.10.
25.10.2010 ,
 

Ana MIHAILOV: Excellency, Mr. Ambassador, ladies and gentleman, distinguished audience, on behalf of the Friedrich Ebert Stiftung and the Foreign Policy Association we would like to thank you very much for accepting our invitation to attend this meeting with Markus Meckel, who is our guest and who is the member of the Moldovan-German Forum and the co-founder of the social-democratic party of Democratic Republic of Germany, is the last minister of foreign affairs of the Democratic Republic of Germany. As part of the Bundestag he worked for more than 20 years, Markus Meckel was the member of the foreign policy committee and a member of the German delegation to NATO.  He dealt mainly with countries from Eastern Europe, Russia and Caucasus. Also, he was concern with countries from western Africa and the issues of democratization and global security they were and remain issues of interest for Mr. Meckel. So, this was a brief introduction and now I would like to give the flour to Victor Chirila, who represents the Foreign Policy Association and will be the moderator for this meeting.

TRANSLATOR: Excelenţă, Domnule Ambasador, doamnelor şi domnilor, onorată asistenţă, în numele Fundaţiei Friedrich Ebert Stiftung şi al Asociaţiei pentru Politică Externă vreau să vă salut şi să vă mulţumesc că aţi dat curs invitaţiei noastre la discuţia de astăzi cu domnul Markus Meckel, care este invitatul nostru în calitate de membru al Forumului germano-moldav. Markus Meckel este co-fondatorul Partidului  Social Democrat al Republicii Democrate Germane şi este ultimul ministru de externe al RDG. În cadrul bundestagului german unde a activat mai bine de 20 de ani, dl Markus Meckel a fost membru al comisiei pentru politică externă şi şeful delegaţiei germane la NATO. S-a preocupat, în special, de relaţiile cu ţările din Europa de Est, Rusia, ţările din Caucaz. De asemenea, a avut interes şi pentru ţările din Africa Occidentală, iar problemele de democratizare şi securitate globală a fost şi rămân subiecte de interes pentru dl Meckel. Aceasta a fost pe scurt prezentarea şi acum aş vrea să ofer cuvântul dlui Victor Chirilă, director executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă, care va modera discuţia de astăzi.

Victor CHIRILA: Eu voi continua discuţia noastră în romănă. Este o mare  plăcere şi onoare să vă avem aici, în incinta Asociaţiei pentru Politică Externă. Noi, astfel de întâlniri între societatea civilă şi diplomaţi străini, politicieni locali, experţi internaţionali, organizăm aşa întâlniri foarte des şi mă bucură foarte mult că în lista unor experţi foarte buni şi politicieni foarte buni ne-au vizitat Asociaţia sunteţi şi dumneavoastră. Dumneavoastră ne-aţi vizitat şi în trecut Republica Moldova, mesajele dumneavoatră au fost ascultate, au avut răsunet în ţară. Ca şi ultima dată când ne-aţi vizitat, ţara noastră se află în pragul unor noi alegeri parlamentare. Aceste alegeri parlamentare sunt, cred eu, cruciale pentru ţara noastră, ele vor determina destinul ţării noastre, calea de dezvoltare. De aceea, este mesajele care vin din partea partenerilor noştri, prietenilor noştri din Occident, sunt extrem de importante acum, sunt importante, în special, pentru masa politică care ne va decide viitorul. De aceea, sper foarte mult la o disculţia sinceră aici cu cei mai buni jurnalişti de la Chişinău. Mesajele dumneavoastră, eu cred ca vor fi auzite şi vor fi ascultate de către politicienii şi societatea noastră. Dar acum vreau, înainte de a începe discuţia, vreau să rog partenerii şi prietenii noştri să se prezinte, după care am să vă rog să faceţi, să vă referiţi la întâlnirile pe care le-aţi avut cu oficialii noştri şi să vă expuneţi viziunea dumneavoastră asupra evoluţiei politice din ţara nostră, cum vedeţi dumneavoastră evoluţiile ulterioare şi care ar trebui să fie, problemele, obiectivele pe care ar trebui să ne anexăm în viitor şi în prezent. Am să-l rog pe domnul Valeriu să înceapă prezentarea.

TRANSLATOR: I will continue our discussions in Romanian; it is a great pleasure and honor for us to have you here at the Association for Foreign Policy. You have visited us in the past and your messages were being heard, they produced a big fuss in the country. As it was last time when you visited us, our country is also in the run up of parliamentary elections. These parliamentary elections I believe are crucial for our country because these elections will determine the future of our country, the destiny of our country and will develop the future course of action of Moldova. Therefore the messages that come from our partners and from our friends from the west are extremely important particularly now. They are important particularly for the political elites that are going to decide our future. So, therefore I hope that we will have an honest discussion; we have invited the best journalists in Chisinau. Your messages, I think will be heard and they will be listened by the politicians and the Moldovan society. Before starting the discussions I would like to ask our colleagues and our friends to introduce themselves and after that I would ask you to refer to the meetings you have had with the Moldovan officials and to express your view about the political development in our country, what do you think the future developments will be in our country and what should be the objectives we should focus on in the future and in present.

Valeriu VASILICA: My name is Valeriu Vasilica; I am the Director of the news Agency Info-Prim-Neo.

Vasile BOTNARU: My name is Vasile Botnaru; I am the Director of the local office of the Radio Free Europe which for a long time was hosted in Munich and we appreciate that.

Corneliu RUSNAC: My name is Corneliu Rusnac; I am the Executive Director of the committee for press freedom.

Radu VRABIE: Radu Vrabie, Programme Director, Foreign Policy Association.

Corneliu CIUREA: Corneliu Ciurea, Institute for Development and Social Initiatives IDIS - “Viitorul”.

Lina GRAU: Lina Grau, Radio Romania.

Victoria BOIAN: Boian Victoria, Foreign Policy Association.

Ana MIHAILOV: Ana Mihailov, Program Coordinator, Friedrich Ebert Stiftung.

Eduard MACEAC: Eduard Maceac, I represent Radio Moldova.

Eugen REVENCO: Eugen Revenco, Foreign Policy Association.

Valeriu VASILICĂ: Mă numesc Valeriu Vasilică şi sunt Directorul Agenţiei de Ştiri Info-Prim-Neo

Vasile BOTNARU: Directorul Biroului Local al postului de Radio Europa Liberă, care foarte mult timp a fost găzduit de Munchen şi vă suntem recunoscători pentru asta.

Corneliu RUSNAC: Director executiv al Comitetului pentru Libertatea Presei

Radu VRABIE: Director de Programe Asociaţia pentru Politică Externă

Corneliu CIUREA: Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale

Lina GRÂU: Radio România

Boian VICTORIA: Asociaţia pentru Politică Externă

Ana MIHAILOV: Coordonator program Fundaţia Friedrich Ebert

Eduard MACEAC: Radio Moldova

Eugen REVENCO: Asociaţia pentru Politică Externă

Victor CHIRILA: We can start with your views on the current development on the political evolution of Moldova, your views about the future of this country and of course what are your first impressions about the current realities in our country after having discussions with our politicians and officials.

Markus MECKEL: Thank you very much. At first I would like to say that the German Ambassador, Mr Johannes is with us, he is here only for two months. When I was here, in this country last time it was quite another country, in my view. I remember, you mentioned it, that in the hotel Jolly Alon I had a speech with the title “Wake up Moldova” last year and after that I had the impression that this message was an effective one. I don’t think that the speech was the reason but I think it is my message I got here and I got the impression during the last year that really much has changed and a there is a new start for democracy and European perspective. You are challenged with many difficulties and one of them is the question of the Constitution and to find a legal basis for…and so it comes that there is short time before elections. My impression from outside is that the next elections is decisive one for the future of your country. I have the impression that people have to vote on one hand for democracy, for the European way with the Alliance, whatever the mix will be and  how different the partners are and on the other hand to continue with what they had the years before, the communist party. I know that the shape of the coalition, of the Alliance is not the best one. I know that the confidence for each other is not increasing but is decreasing. The different partners have their own burden to that, their own responsibility to that, but I am personally convinced that there will be crucial for the country to establish again and cooperate and to shape similar Alliance for the future of the country.

TRANSLATOR: În primul rând, eu ţin să aduc mulţumiri domnului ambasador al Germaniei, care se află în Republica Moldova de câteva luni, şi totuşi dumnealui a binevoit să vină şi să participe la această întrunire, domnul Johannes şi domnul…care, de asemenea, reprezintă ambasada Germaniei la Chişinău, şi dumnealui se preocupă de aspectele informaţionale şi alte aspecte care prezintă interes pentru noi. Noi înţelegem foarte bine care sunt provocările cu care se confruntă această ţară, de aceea, deşi dumnealor au binevoit să participe la această discuţie. Ce pot să vă spun, data trecută când am vizitat Republica Moldova, în opinia mea, dumneavoastră aveţi o cu totul altă ţară, deci eu am văzut o cu totul altă ţară şi îmi aduc aminte că atunci eram cazat la Hotelul Jolly Alon şi am ţinut un discurs la acest hotel. Discursul meu se numea „Trezeşte-te, Moldova!” şi se pare că acest mesaj a fost unul eficient, a fost ascultat de către ţara dumneavoastră. Nu cred că discursul meu a fost motivul principal pentru care Republica Moldova s-a trezit, oricum impresiile mele sunt că multe lucruri s-au schimbat din anul trecut şi eu văd un nou început, aici, în această ţară, eu văd un nou început pentru democraţie şi eu văd un nou început pentru alte transformări care se produc aici. Sigur că dumneavoastră vă confruntaţi cu mai multe dificultăţi şi provocări, una din cele mai de bază provocări este Constituţia şi găsirea unei baze legale pentru schimbările care trebuie făcute, această bază legală trebuie făcută în baza Constituţiei, anume din cauza acestei provocări, dumneavoastră acum vă aflaţi în perioada premergătoare altor alegeri. În opinia mea, ca o persoană din exterior, aceste alegeri care se apropie în Republica Moldova vor fi nişte alegeri decisive, vor fi nişte alegeri cruciale pentru viitorul Republicii Moldova. În opinia mea, oamenii au o alegere foarte simplă de făcut, ori să voteze pentru democraţie, pentru calea europeană, pentru perspectiva europeană a Republicii Moldova, asta înseamnă să voteze pentru Alianţă, indiferent care va fi structura acestei Alianţe şi care va fi raportul de forţe în cadrul acestei Alianţe, sau există cealaltă opţiune de a vota pentru ce a mai fost în anii precedenţi, adică pentru a vota Partidul Comuniştilor. Eu înţeleg foarte bine că forma acestei coaliţii, structura acestei coaliţii nu este cea mai bună. De asemenea, realizez foarte bine faptul că încrederea reciprocă dintre liderii acestei Alianţe nu sporeşte, ba din contra, în ultima perioadă se vede o reducere a acestei încredere reciproce. Sigur că fiecare partener din cadrul acestei Alianţe poartă o anumită doză de responsabilitate pentru această reducere a încrederii reciproce. Însă, opinia mea personală este că pentru Republica Moldova va fi absolut crucial ca după alegerile viitoare să apară o nouă Alianţă, deci, să fie formată a nouă Alianţă de genul acestei Alianţe care a existat.

The main message that I have from outside, seeing the situation here, a message to the parties of the Alliance, not to fight against each other in the election campaigns but see the common approach for democracy and European way. Only in common it will be possible to challenge all the difficulties in that way and to continue to get the confidence and credit of the European Union.  I can tell you that due to my long experience in the …commission in Germany I remember a situation some years ago when we have finished with enlargement in the first stage 2004, 2007 and I raised the question of the perspective for Moldova and the answer was “you can forget it, that will never happen”. Today the atmosphere and behavior in Germany and in the EU as a whole is quite changed. You can be lucky that the situation of changing in your country is the same as EU having the Lisbon Treaty as basis. Though there is incising awareness that the question of Eastern Partnership is crucial and challenging for EU and there is much readiness in the EU to see you, among the 6 countries in the East, in the top because there is so much change in your country during the last year. So, I think that if you see the negotiations started for the association treaty, it is done in a very good atmosphere and with readiness from the European side to give credit to that government. Personally, I fight very much so that the EU would be ready to include in that treaty a clear European perspective for the future membership. I know that there are many objections inside the EU, including Germany, that are not ready now but I think in the end there this is no new message, it won’t be a real new message. EU only will give what is the basis of the EU that every European country which meets the criteria can be member. EU was not able for some years, not to be clear and to confess to those principles after 2004 because we had so much trouble inside to establish the new basis for the future with Lisbon Treaty or before that with the Constitution that was blocking each other and so it was not possible for the EU to give a clear position for enlargement. So I think that it wouldn’t be a new message for all, the legal basis of the EU but it will be a new message in the political situation and I think it will be an important message. It should be not too difficult for the EU to do so because you are so little. This process is manageable, so I really think it will be an important message for the other countries too. If there is some effective reforms, if there is a commitment inside the country than we have to give that credit.

The next important point and the talks started too there is the question of visa liberalization. I know that the Minister of Interior has been in Germany and there were talks in different fields and there is much readiness to go forward in that way. I think if there is a continuation of that policy in a committed way it will be possible till the end of next year or the first half of 2012 to finalize it.

TRANSLATOR: Şi văzând, documentându-mă cu situaţia din Republica Moldova, pot să transmit, principalul mesaj pe care eu aş dori să-l transmit politicienilor şi, în special, celor din această Alianţă este să nu lupte între, ei în cadrul acestei companii electorale, ci din contra, să găsească o modalitate de a conlucra pentru democraţie şi perspectiva viitoare a ţării. Doar astfel, doar lucrând împreună, ei vor putea să modifice ceva, să schimbe ceva pe viitor şi doar activând împreună ei vor putea să câştige în continuare încrederea Uniunii Europene. Eu, care am fost membru al Comisiei din Bundestagul din Parlamentul German pentru politică externă, îmi aduc aminte foarte bine care au fost evoluţiile în Europa, deci îmi aduc aminte foarte bine de primul val de extindere a Uniunii Europene care a avut loc în 2004 şi după aceea al doilea val de extindere a Uniunii Europene din 2007. Şi atunci, după aceste valuri de extindere, chiar am ridicat întrebarea care sunt perspectivele pentru Republica Moldova de a adera la Uniunea Europeană, şi răspunsul care mi-a fost dat este: uitaţi de asta, să uiţi de asta pentru moment, să uiţi de astfel de perspective.  Asta a fost atunci, acuma putem să spunem că atmosfera şi comportamentul şi sentimentele din interiorul Uniunii Europene s-au schimbat foarte mult. Eu cred că parţial este norocul Republicii Moldova că aceste transformări care au loc în interiorul Moldovei au coincis în acelaşi timp cu Tratatul de la Lisabona care a fost adoptat. Şi acuma este o înţelegere tot mai bună a faptului că parteneriatul estic reprezintă, în acelaşi timp, şi o provocare, dar în acelaşi timp, este şi un program crucial pentru  Uniunea Europeană. De aceea, eu aş putea spune că acum, în prezent, în interiorul Uniunii Europene este o disponibilitate, o deschiderea pentru a vedea aceste şase ţări care au fost incluse în programul Parteneriatul Estic, ca aceste ţări să aibă performanţe foarte bune, să fie în topul ţărilor, pentru că, aşa cum a spus Uniunea Europeană plasează o importanţă foarte mare acestui Parteneriat Estic şi Uniunea Europeană vrea ca dumneavoastră să aveţi performanţe anume datorită transformărilor care s-au produs aici. Dumneavoastră cunoaşteţi că Republica Moldova a început negocierile pe marginea semnării unui Acord de Asociere şi eu cred că aceste negocieri au început pe un fundal destul de propice, pe un fundal foarte bun, când Uniunea Europeană a recunoscut acele schimbări, acele transformări care s-au produs în Republica Moldova. Eu, personal, voi pleda foarte mult pentru faptul ca acest viitor Acord de Asociere dintre UE şi Republica Moldova să includă o perspectivă foarte clară de aderare a Republicii Moldova. Şi, deşi există încă unele obiecţii în interiorul Uniunii Europene, inclusiv obiecţii din partea Germaniei pentru a oferi o astfel de perspectivă clară a Republicii Moldova, totuşi, eu cred că includerea unei astfel de referinţe privind acordarea de perspectivă a Republicii Moldova, nu ar reprezenta un mesaj întocmai aşa de nou. Uniunea Europeană va acorda Republicii Moldova doar nişte lucruri care sunt fundamentale pentru fiecare stat al Uniunii Europene, atât timp cât tu corespunzi anumitor criterii, cât îndeplineşti anumite criterii, acest stat trebuie să aibă o perspectivă de a adera la Uniunea Europeană. Pentru Uniunea Europeană era destul de greu să îşi expună o poziţie foarte clară vis-a-vis de procesul de extindere de mai departe mai ales după primul val de extindere din 2004 şi când în interiorul Uniunii Europene au început să aibă loc diferite probleme: probleme cu Constituţia Europei, probleme cu Tratatul de la Lisabona şi din cauza acestor probleme de ordin intern, Uniunea Europeană nu se putea pronunţa foarte clar cu poziţia sa faţă de extinderea viitoare. De aceea, dacă să vorbim din strict punct de vedere legal, transmiterea unui astfel de mesaj din partea Uniunii Europene, nu ar fi un mesaj nou, dar acest mesaj ar fi unul nou din perspectiva noii situaţiei politice care s-a creat. Eu cred că nici nu ar fi foarte dificil ca Uniunea Europeană să transmită un astfel de mesaj, să ofere o astfel de perspectivă, pentru că voi sunteţi aşa de micuţi. Să spunem aşa: acest proces este destul de uşor de gestionat. Eu cred că oferirea unei astfel de perspective Republicii Moldova ar servi ca un mesaj foarte bun pentru alte ţări, atât timp mesajul ar fi următorul: atât timp cât dumneavoastră realizaţi reforme eficiente şi atât timp cât vă manifestaţi un angajament foarte clar în această privinţă, noi trebuie să vă oferim creditul pentru asta, şi noi trebuie să recunoaştem din partea noastră.

Următoarea întrebare, de asemenea, foarte importantă şi dumneavoastră cunoaşteţi că discuţii în această privinţă deja au început, este vorba de problema liberalizării regimului de vize. Eu ştiu că chiar Ministrul de Interne s-a aflat în Germania şi au fost duse destul de multe discuţii în această privinţă şi eu cred că există disponibilitate şi din partea noastră de a ne mişca înainte cu această întrebare. Eu cred că dacă lucrurile vor merge aşa cum ele merg şi dacă va exista această disponibilitate şi acest angajament în continuare, eu cred că spre finele anului 2011 sau prima jumătate a anului 2012, întrebarea cu liberalizarea regimului de vize ar  putea deja fi scoasă de pe agendă, ar putea fi soluţionată.

Markus MECKEL: The next point I would like to mention is the question of Transnistria. You know that the initiative from Mrs. Merkel and President Medvedev I think is an important one because it gives a clear message to Russia that we take Moldova and Transnistria as a clear criteria in which way Russia is ready to be committed in European security. Until now it was not possible because the Russians refused, in the Vienna talks, to start really the 2+5 official negotiations. It is my impression that Russia is waiting for the elections and so, again, there is the question of the choice of the Moldovan population of their future. I think that Russia, if there is a clear perspective for the next 4 years, with the new government continuing what started now then they would be able and ready to be more committed to that process because they know that the EU takes it seriously especially Germany.
TRANSLATOR: Următoarea întrebare la care eu aş dori să mă refer este problema Transnistriei. Dumneavoastră cunoaşteţi despre iniţiativa, aşa numită Merkel - Medvedev. Eu cred că această iniţiativă Merkel - Medvedev reprezintă un mesaj foarte clar Rusiei, transmis, în primul rând, Rusiei şi acest mesaj va fi că noi vom lua Moldova şi Transnistria ca o dovadă a faptului a sincerităţii Rusiei faţă de crearea sistemul de securitate, deci, noi ne vom uita în ce măsură Rusia într-adevăr doreşte să construiască o securitate europeană, utilizând Moldova şi Transnistria ca o dovadă în această privinţă. Până la moment, o astfel de iniţiativă nu era posibilă pentru că Rusia refuza reluarea tratativelor în formatul 5+2, dumneavoastră cunoaşteţi despre acele discuţii care se duceau la Viena şi în cadrul acestor discuţii Rusia de fiecare dată încerca să refuze reluarea acestor tratative. Dar, eu cred că acum Rusia aşteaptă alegerile parlamentare şi aşteaptă să vadă cine va câştiga la aceste alegeri, de aceea poporul Republicii Moldova trebuie să îşi spună cuvântul, trebuie să aleagă pe cine ei vor dori şi dacă acest popor al Moldovei va alege, iarăşi, un guvern care va fi angajat de a continua acele schimbări, acele transformări care au fost iniţiate de către guvernul actual, aceasta va servi un  semnal clar Rusiei că există angajamentul din partea Republicii Moldova, există disponibilitatea şi Rusia văzând că va fi ales o guvernare la Chişinău care este dispusă, este angajată şi Rusia din partea sa va fi mai predispusă de a participa la soluţionarea acestei probleme ştiind, de asemenea, că există sprijin şi din partea Uniunii Europene, în particular, din partea Germaniei.

Markus Meckel: The last point I would like to raise in my introduction is the question of the border Treaty between Moldova and Romania. I think that seeing the content there is no difficulty because it is clear that it has to be done and I only can express my hope that it has to be done as soon as possible, before the elections it will be good to have it. If you have the Treaty it is clear that all the questions of unification and whatever is in the background is away from the table because it is not really a question of policy but is a question of playing with emotions. That is why my message is for both countries, for Romania and Moldova to finalize it, to ratify it, to make it ready. Thank you very much!

TRANSLATOR: Şi, ultima întrebare pe care eu aş dori să o abordez în cadrul acestor remarci introductive este Tratatul de frontieră între România şi Republica Moldova. Dacă să ne uităm după conţinutul acestui tratat nu cred că ar fi o problemă, pentru că este clar că acest lucru trebuie făcut. Eu pot doar să-mi exprim speranţa că acest lucru va fi făcut cât mai repede posibil, cel mai bine ar fi să fie făcut până la alegeri. Pentru că odată ce va fi semnat acest Tratat de frontieră între Moldova şi România, imediat vor fi scoase diverse întrebări care la moment se speculează, deci, cu unificarea Moldovei, României, pentru că nu este o întrebare de fapt, ci o întrebare pe care mai mult se fac speculaţii pe bază de emoţii şi toate aceste întrebări vor dispărea din dată ce un astfel de Acord va fi semnat. De aceea mesajul meu, atât pentru Moldova, cât şi pentru România este de a definitiva acest Acord de frontieră şi al ratifica cât mai curând posibil. Mulţumesc!

Victor CHIRILA: Thank you very much for this interesting, important remarks and messages. I think we have enough food for discussion and I would like to ask my colleagues my friends to start.

Vasile BOTNARU: Cât de dură poate să fie Germania ca să obţină progrese în subiectul Putin - Merkel şi cât de dură poate să fie cu România care este membră a Uniunii Europene, ca să fie exact cum vrea dumnealui, mai cooperantă, în primul rând, cu Uniunea Europeană, pentru că aceleaşi nemulţumiri au apărut când se discuta despre paşapoarte româneşti pentru cetăţenii moldoveni. Este  într-adevăr ăsta un subiect care deranjează Europa?

TRANSLATOR: How tough can Germany be in its position in order to get progress in the dialogue between Merkel and Putin and how tough can Germany be in pressing Romania which is a member of the EU so that Romania would be more cooperative first and foremost with the EU because you know there were some unhappiness related to the issue of Romanian passports for the Moldovan citizens. Is it really an annoying subject for the EU, an issue that is bothering the EU? So, how tough can Germany be in pressing Romania on this?

Markus MECKEL: I would say Germany has not the task to press Romania but the whole development is clear that we have to find common position in the EU and I think it would be important that EU get a clear position in this issue. That’s the point in my view that EU as a whole has to find a clear positions and if there are common positions Romania can’t really say no. So, I can only repeat what I mentioned before that I see now in the EU much more attention to your country, much more acknowledgment of the started way so I have hope that including all the other issues there will be some advantages and some steps forward. You can be sure that German politicians in their contacts with Romanian politicians, including the tops are giving clear messages.

TRANSLATOR: Eu cred că nu este rolul Germaniei de a pune presiuni, de exemplu, asupra României, eu cred că este de datoria noastră de a găsi o poziţie comună în interiorul Uniunii Europene şi este important ca Uniunea Europeană să adopte o poziţie foarte clară în aceste probleme. Deci, asta este esenţialul în opinia mea, Uniunea Europeană trebuie să-şi determine o poziţie foarte clară şi o poziţie comună a Uniunii Europene şi în cazul în care va fi adoptată o poziţie comună, România nu se va putea împotrivi acestei poziţii. Eu doar pot să repet ceea ce deja am menţionat că din parte Uniunii Europene, acum se observă o atenţie mai sporită faţă de Republica Moldova şi se observă, de asemenea, o recunoaştere a acelor schimbări care s-au produs în Republica Moldova, de aceea eu pot doar să-mi exprim speranţa că şi celelalte întrebări vor fi soluţionate şi va fi făcut progres. Eu cred că politicienii germani atunci când se întâlnesc cu politicienii români, inclusiv la cel mai înalt nivel, ei transmit şi vor transmite nişte mesaje foarte clare în această privinţă.

Vasile BOTNARU: And about Russia?

Markus MECKEL: Again it is not a question of Germany and Russia. We have no bilateral question about your country it is the question of the Russian interest in shaping European security and they made some proposals and they asked for response. The most important of that common message of Merkel and Medvedev was that Germany was saying no baking with US, that Germany was saying we would like and we see Transnistria as a proof for that common shaping security. This linkage is so important because Russians are interested to go forward with that. They have to ask themselves what are their interests in reality: to continue the situation of the status - quo in Transnistria or going forward with the European security. So I don’t think that this is a question of one day to the other but I think that this new structure is a hopeful situation.

TRANSLATOR: Iarăşi, nu este o întrebare dintre Germania şi Rusia. Germania nu are interese bilaterale cu Rusia, în mod specific, este vorba despre poziţia Rusiei care va influenţa sistemul de securitate europeană şi Rusia şi-a format această poziţie şi ea aşteaptă un răspuns şi, de asemenea, este vorba şi de interesele Rusiei. Eu cred că principalul mesaj pe care putem să-l desprindem din iniţiativa Merkel - Medvedev, este că Germania a spus tranşat Rusiei că noi vom utiliza, vom folosi Transnistria, vom vedea Transnistria ca o dovadă a angajamentului vostru faţă de construirea sistemului european de securitate. Această legătură dintre sistemul general european de securitate şi Transnistria este foarte importantă, pentru că ruşii şi-ar dori să meargă înainte, să progreseze cu instaurarea unui astfel de sistem pan-european de securitate. Şi acum a venit timpul ca ruşii singuri să-şi pună o întrebare şi să stabilească dacă ei vor să păstreze status – quo în Transnistria, să păstreze situaţia aşa cum este în Transnistria sau ei doresc să progreseze cu sistemul european de securitate. Pot să spun că această nouă structură care a apărut acum, discuţiile privind crearea unui sistem pan-european de securitate reprezintă o speranţă din acest punct de vedere pentru Moldova şi reglementarea problemei transnistrene.

Vasile BOTNARU: There was a joke in a very famous newspaper it said: test of pregnancy.

Valeriu VASILICĂ: Săptămâna trecută, Uniunea Europeană a adus în Republica Moldova un mesaj foarte clar de susţinere a guvernării, cel mai clar, cel mai transparent care a fost până acum, cel mai masiv. A făcut acest lucru în campania electorală, în felul acesta Uniunea Europeană a  apreciat meritele pe care le are guvernarea. Impresia mea personală şi îngrijorarea mea mare este că guvernarea actuală, acum, la acest moment, se foloseşte de mai puţină încredere din partea propriului popor, propriului electorat şi în acest sens ne paşte un risc foarte mare, dumneavoastră aţi formulat alegerile decisive, alegeri cruciale. Grija mare că balanţa înclină spre necontinuarea acestui curs. Până la urmă votează alegătorii. Noi am avut un precedent în 2000 după o guvernare similară. Constatarea se întinde dar vreau să pregătesc întrebarea. Pericolul este că se reeditează acea situaţie. În acest sens, dacă Uniunea Europeană a făcut paşi atât de îndrăzneţi, de fapt care nu se fac, şi a transmis mesaj actualei guvernări, ar fi gata, ar găsi necesar, ar găsi anumite teme concrete să lanseze acelaşi mesaj şi pentru populaţie şi nu cândva dar, înainte de alegeri. Dumneavoastră aţi folosit acelaşi considerent când aţi zis că România trebuie să semneze Acordul de Frontieră acum şi nu după alegeri. Timp a rămas foarte puţin. În sensul în care noi avem un popor pe care îl avem şi dumneavoastră venind din sistemul sovietic poate că ne înţelegeţi mai bine decât alţi europenii, dar riscul este foarte mare. De fapt, mingea se află, iarăşi, în terenul Uniunii Europene, numai că Uniunea Europeană trebuie să readreseze mingea nu guvernului, ci poporului. De exemplu, şi aici sfârşesc, eu exagerez, să se spună până la alegeri voi veţi avea regim liberalizat de vize cu condiţia că rămâne guvernarea sau orientarea.

TRANSLATOR: Last week the EU came with into Moldova with a very clear message that it is supporting the current government. It was the most transparent and clear message ever sent by the EU and it was the strongest message sent by the EU. The EU came up with this message to Moldova during an election campaign, because the election campaign has already started here. In this way the EU has given credit to this Government for what it has achieved. My personal impression and my big concern is that this government, at this point in time enjoys a lower level of trust from its own people and there is a big risk. Early on in your remarks you said that the upcoming election would be decisive elections and crucial elections. My biggest concern is that the balance in not in favor of this government, not in favor of continuation of the policies but the balance will go the other way. Ultimately there are the voters who have to give their votes. We already had a precedent; this was in 1999-2000 when we also had a similar government and that democratic Government was followed by the communists. There is a risk of a déjà vu, there is risk that the same situation will repeat itself. Given that the EU has given such bold steps, usually the EU doesn’t make such bold steps. The EU has sent a very strong message to this Government. Could it be possible to send out the same messages to the people to reach out to ordinary people and not to send the message to the people at some point in the future but to the sent the message to the people before the elections. You said that Romania should sign the border Treaty with Moldova preferably now rather than after the elections. There is very little time left. We have the people that we have and you coming from ex Soviet system you perhaps understand this system much better than some Europeans. There is a big risk. Let me put it differently: the ball again is in the court of the EU and this time the EU should not move the ball to the Government but it should move the ball to the people. I am exaggerating a little bit but what if the EU will send the message along the following lines that you will get a visa free regime if this Government stays in power or if there will be a continuation in the course, a message along these lines.

Markus MECKEL: I don’t think that the ball is in the field of the EU. The ball is in your country. The different powers in your country have the decision in their hands. At first, I mean the media, the public. The public has to give a clear message. EU did, you mentioned than EU can’t do more so, we did what we could. I really think that it is important for the public to understand that this is decisive elections for the future of the country. The second point is a challenge for the government, for the Alliance. Although I appreciate the reform process, the orientation but in shaping the coalitions there were done many mistakes. I would like that the Prime Minister’s behavior toward his partners to be as partners that didn’t happen in every case. Only the Alliance can continue and it is crucial that there is a continuous Alliance in that way and this could happen only if you take serious your partner. The fair partnership is the basis for the future of the Alliance. On the other hand, it would be important that the Democratic Party is ready to continue with the Alliance because I don’t see any other way for the future of the country. So, it will be very important for the next weeks that the election campaign gives a clear message for the partners that continuing real partnership is meant and has to be shaped after the elections. You know the situation better than me about the establishment of the Alliance last year. That was a special situation and I think that in that way it must not be repeated. We Germans, for instance, have good experience with which we had in many Governments, for many years. In the beginning of a coalition there is a negotiation process with a committed treaty, with clear perspective, they find compromises for the future work. Though I think it is very important to take serious the dignity of your partners and to be committed, in fair rights, as partners of an Alliance. Though it needs more than a starting confession to be an Alliance it needs a committed process. Germany, you know if there is a difficult situation for the coalition there take place regularly meetings of the leaders of the coalition. In our Constitution it is clear that the Chancellor gives the line of the orientation of the policy. This right of the Chancellor it is limited by the negotiated agreement between the members of the coalition. She or he has to find a compromise if there are difficulties between the partners finding a common line going out of the difficulties. I think that this culture of acceptance vice versa will be the common basis for the future of the Alliance. That is why, although I share your concerns, I think having this in mind and seeing that there is a decisive situation for your country, it is an important responsibility of the partners of the Alliance to be clear in this part of their message.

TRANSLATOR: În primul rând, eu nu cred că mingea se află pe terenul Uniunii Europene, eu cred că acum mingea este pe terenul părţii moldoveneşti. Acum, voi aveţi diferite forţe în ţara dumneavoastră şi acestor forţe le aparţine decizia. Dacă vorbim despre diferite forţe din ţară, voi jurnaliştii, voi mass-media, de asemenea, reprezentaţi o forţă, voi ar trebui să transmiteţi un mesaj clar şi publicul, de asemenea, ar trebui să vină cu un mesaj clar. Noi, cei din partea Uniunii Europene am transmis un mesaj cât de clar posibil era. Noi, cum şi dumneavoastră aţi spus, nu putem să facem deja mai mult decât s-a făcut. Eu cred că publicul moldovenesc ar trebui să înţeleagă că aceste alegeri viitoare vor fi nişte alegeri cruciale pentru viitorul ţării. În acelaşi timp, aceasta va fi o mare provocare pentru actuala guvernare, pentru Alianţa aflată la guvernare. Şi, deşi, trebuie să recunoaştem că au fost făcute reforme, au fost realizări dar, dacă vorbim despre formarea, structura acestei coaliţii, modul în care s-a lucrat în cadrul coaliţiei, trebuie să recunoaştem că au fost făcute şi multe greşeli.  Eu aş vrea, de exemplu, ca primul-ministru să se comporte faţă de partenerii săi din Alianţă ca un partener şi lucrul ăsta nu prea s-a văzut în unele situaţii. Alianţa poate continua mai departe, în formă de Alianţă, doar atunci când tratezi pe ceilalţi din cadrul Alianţei ca partener, un parteneriat echitabil, să spunem aşa, un parteneriat corect, ar reprezenta fundamentul unei viitoare Alianţe. În acelaşi timp, este necesar ca şi Partidul Democrat să-şi dorească, şi în continuare, să fie membri ai Alianţei, pentru că eu pur şi simplu nu văd o altă cale. De aceea, eu cred, că în săptămânile care au rămas până la alegeri este important să fie transmis de către liderii acestei Alianţe un mesaj foarte clar, ca acest parteneriat care se construieşte în cadrul Alianţei va continua şi după alegeri, că el este un parteneriat care va dura. Dumneavoastră cunoaşteţi mult mai bine situaţia decât mine, cunoaşteţi în ce condiţii a fost înfiinţată această Alianţă anul trecut. A fost o situaţie specifică în care a apărut această Alianţă, acea situaţie specifică nu ar mai trebui să se repete. Ştiţi, noi în Germania avem foarte multă experienţă cu guverne de coaliţie, am avut diverse guverne de coaliţie care s-au perindat la putere de-a lungul anilor. Atunci când se începe o nouă coaliţie trebuie de dus tratative, trebuie de dus negocieri cu perspective foarte clare şi în urma acestor tratative, negocieri, ei să ajungă la o înţelegere comună aşa că este foarte important să tratezi cu seriozitate şi să respecţi demnitatea celuilalt partener. Şi în acelaşi timp, să demonstrezi celuilalt partener că tu ţi-ai asumat angajamentul să acţionezi ca partener în cadrul Alianţei ca şi ceilalţi parteneri să vadă că tu ai acest angajament. Nu e vorba doar de o simplă declaraţie că noi de astăzi încolo suntem o alianţă, formăm o alianţă, este nevoie de un proces care necesită angajament din partea părţilor ce formează această alianţă. Atunci când în Germania, bunăoară, apar unele dificultăţi între membrii unei alianţe, atunci liderii partidelor care formează alianţa se întâlnesc cu regularitate pentru a discuta aceste probleme. În Constituţia germană este foarte clar prevăzut faptul că Cancelarul german stabileşte orientarea de dezvoltare a ţării. Dar, această direcţie pe care o dă Cancelarul, ea este determinată de un proces sau este precedată de un proces de negocieri care au loc în interiorul acestei coaliţii şi dreptul Cancelarului de a stabili orientarea viitoare a ţării este limitată într-un fel de ceea ce se negociază în cadrul coaliţiei. El sau ea, Cancelarul trebuie să găsească un compromis, atunci când există o dificultate sau o problemă, ei trebuie să discute şi să ajungă la un anumit numitor comun pentru a depăşi această problemă. Este vorba despre dezvoltarea unei culturi de acceptare reciprocă, eu cred că o astfel de cultură de acceptare reciprocă va fi baza pentru o viitoare alianţă. Eu împărtăşesc acea îngrijorare mare pe care dumneavoastră aţi enunţat-o şi în aceste condiţii, partenerii de coaliţie au responsabilitate destul de mare, foarte mare, ca să transmită un mesaj clar.

Vasile BOTNARU: Sorry, Why did you underline exact Democrat Party, because of the rumors about a possible Alliance between the democrats and communists?

Markus MECKEL: I didn’t singe out them, but as you know they are coming from the social democratic family and because I am in special connection with them I only took them but the challenge is the same for everybody.

TRANSLATOR: Eu am menţionat Partidul Democrat pentru că Partidul Democrat vine din familia social-democrată şi eu lucrez mai des cu ei, am contacte mai mult cu ei, şi am spus că este o provocare pentru Partidul Democrat dar, acelaşi lucru se aplică şi pentru celelalte partide.

Corneliu RUSNAC: Ce s-ar putea întâmpla în cazul în care după alegerii la putere în Republica Moldova va veni o Alianţă, o altfel de Alianţă, formată, de exemplu, din comunişti şi Partidul Democrat? Cum ar putea influenţa asupra procesului de apropiere de Uniunea Europeană?

TRANSLATOR: What could happen in Moldova if after the elections we will have a new Alliance, Alliance made up by the Communists and the Democratic Party? How could this new Alliance shape the future of the country and how can this new Alliance influence the process of rapprochement between Moldova and the EU?

Markus MECKEL: I think and if you look back to the time of Mr. Voronin, as a president and having all power in this country, he, in that time declared also the European orientation but you know better than me that this was just a declaration and there was no implementation. Although you can find mistakes in the Alliance but it started really to reform and to orientate this country towards Europe. And you see that this happened in a very difficult situation, economically with the European crisis of economy and finance. They had disastrous heritage to deal with and to shape it for the future. I only take the Ministry of Interior; in the time before the security services was an instrument of repression and they had to change it for security, for the people and this new Government did much in that field. The minister has been in Germany and now concrete cooperation is developing, for instance with Bavarian Government, to continue that change and to give a stabilized basis. I got now the information that in the media sector it is established TV and Radio, a really independent public sector with German similar structure. So, I can tell you that from Germany, I know, I am the chairman of the German – Moldovan Forum there is much effort to support Moldova in different fields of society and in the field of policy. It is the same in other European countries and I can only say that if there would be such a change that the communists get the power again, all the efforts and especially the emotional efforts, because it is a question of attention, of atmosphere, to see that there is hope for that country we would like to be engaged, I am afraid that all that engagement would be finished, would go down if there will be a change of the government. It won’t be a formal cut if the negotiations but to get again declaration, not really concrete cooperation and effort. This is the difference for the time before. And that is why I think it is so decisive. It is not a question of the shape of the government, which person is the Minister. I fully accept that inside the alliance there is a competition for the voter, who will be on the top that is clear. But, it has to be clear that this common work, which was started in common, has to be continued. In the election campaign everybody who is running for the country has to be aware that every word and everything that he is saying about others will influence the situation after the elections.

TRANSLATOR: Bine, daţi să ne uităm, să privim puţin înapoi când la putere era guvernarea lui Voronin, când Voronin deţinea puterea absolută în stat, şi atunci Voronin, de asemenea, a declarat cursul pro-european a Republicii Moldova. Dar dumneavoastră ştiţi mai bine decât mine, că aceasta a fost o pură declaraţie, nimic mai mult, iar la capitolul de implementare nu prea s-a progresat. Şi deşi, am putea să vorbim despre greşelile care au fost făcute de către această Alianţă, dar meritul creditul acestei Alianţe este că Alianţa într-adevăr a început să realizeze reforme şi a început într-adevăr să mişte Moldova pe calea integrării europene. Plus la aceasta, aceste schimbări au fost făcute pe un fundal destul de dificil, într-o situaţie când Europa era măcinată de o criză economică şi de o criză financiară. Plus la aceasta, această guvernare a avut o moştenire dezastruoasă, ei îi trebuia într-un fel să facă faţă, să gestioneze situaţia în nişte condiţii destul de dezastruoase şi să mişte ţara înainte. Daţi să luăm, ca un exemplu, Ministerul de Interne. Ministerul de Interne până la schimbarea guvernării era doar ca un instrument de reprimare, ca o bâtă, dar acum acest minister se transformă într-un minister care asigură securitatea populaţiei şi guvernarea actuală a făcut foarte mult în acest domeniu. După cum am menţionat, Ministrul de Interne a vizitat Germania şi au fost stabilite nişte contacte de colaborare, în special, cu autorităţile din landul Bavaria, pentru a asigura o anumită stabilitate în cadrul ministerului şi pentru a continua aceste schimbări. De asemenea, mi s-a comunicat, după informaţiile pe care le deţin, s-au produs schimbări foarte mari şi în sectorul de mass-media, au apărut posturi de televiziune, posturi de radio, care pot fi calificate deja ca posturi cu adevărat independente, similare cu cele care activează în Germania. Eu fac parte din Consiliul de Administraţie al forumului moldo-german şi ca membru al acestui forum moldo-german eu ştiu foarte mult, că din partea Germaniei se depun eforturi pentru a ajuta Republica Moldova în diverse domenii, domenii sociale şi domenii ce ţin de politic. Şi aceleaşi eforturi se observă şi din partea altor state europene, şi dacă se va întâmpla, cum dumneavoastră spuneţi, că la guvernare va veni o nouă alianţă, atunci ştiţi că din partea Uniunii Europene există şi un ataşament emoţional acum, există o atenţie deosebită pe care UE o acordă Republicii Moldova, dacă vreţi, noi ne punem nişte speranţe faţă de această ţară şi dacă va veni o nouă guvernare, o nouă coaliţie, mă tem că toate aceste eforturi şi toată această atenţie se vor spulbera. Sigur că oficial nu se va produce o întrerupere a procesului de negociere, dar ce se va întâmpla, iarăşi vor fi doar declaraţii, vor fi făcute declaraţii de ambele părţi, iar în realitate, declaraţii cum s-au mai întâmplat şi în trecut, dar în realitatea nu se vor produce careva schimbări. De aceea eu am şi spus că aceste alegeri vor fi decisive, pentru că întrebarea nu stă care va fi forma sau structura viitorului guvern sau cine va fi persoana aflată în fruntea unui minister. Şi noi înţelegem, şi eu văd foarte clar că în interiorul Alianţei acum se produce un fel de concurenţă pentru alegători, cine va câştiga cele mai multe voturi în aceste alegeri, e clar. Dar un lucru, de asemenea, trebuie să fie clar, acest lucru care a fost început sub guvernarea actuală, aceste activităţi trebuie continuate. Iar, acum, în campania electorală, cei care fac campanie electorală, care merg prin sate, prin oraşe, ei trebuie să-şi dea foarte bine seama că fiecare cuvânt rostit de ei în această campanie electorală va influenţa viitorul viitoarei guvernări.

Radu VRABIE: Eu am o sugestie şi o întrebare. O sugestie pentru că a lucrat data trecută mesajul dumneavoastră „Wake up, Moldova!” poate să organizaţi o masă rotundă cu titlul „Wake up, Alliance!” şi poate ar putea să ajute de astă dată. Acum întrebarea se referă la relaţia noastră cu Federaţia Rusă. Republica Moldova, în general, are o problemă cu gândirea strategică, factorul rusesc în acelaşi timp este foarte important. Alianţa pentru Integrare Europeană, odată venind la putere a încercat să trimită mesaj Rusiei că nu este una anti-rusească. La Chişinău s-a organizat Summit-ul CSI, Putin s-a întâlnit de câteva ori cu Filat, Filat a încercat să dea şi o tentă personală relaţiei sale cu Putin asemenea lui Berlusconi Însă, din păcate, cu totul respectul meu faţă de domnul Filat, în spatele lui nu stă Italia, ci stă Moldova. Rusia tratează Republica Moldova ca pe o ţară care se află în sfera ei inclusivă de influenţă. Astfel, aceste cedări, aceşti paşi pe care Alianţa a încercat să-i facă faţă de Rusia a demonstrat că nu sunt de ajuns. La prima încercare a Republicii Moldova, mă refer la decretul din 28 iunie, Rusia din nou a pedepsit Republica Moldova prin blocarea importurilor de vin. Cu toate acestea, datorită acestei importanţe a factorului rusesc, înainte de alegeri, şi Lupu, şi Filat încearcă să se întâlnească cu liderii ruşi pentru a da bine la electorat.  Întrebarea mea ar fi, cum credeţi dumneavoastră, ce ar trebui să facă Republica Moldova, care ar trebui să fie scopul ei final ca să aibă şi o relaţie bună cu Rusia, dar şi să nu piardă din drumul ei spre Uniunea Europeană?

TRANSLATOR: I have a suggestion and a question. The suggestion because last time your message “wake up Moldova” worked maybe you should organize a round table with the title “wake up Alliance” and then maybe your message will be efficient, this time, as well. Now, the question is about our relations with the Russian Federation. Moldova has a problem with strategic thinking. The Russian factor, at the same time, is an important factor. The Alliance for European Integration, once it came to power try to send a message to Russia that it is not one anti-Russia. There was a CIS Summit in Chisinau, Putin met several times with Filat, Filat even tried to develop a personal relation with Putin just like Berlusconi but with all my due respect for Filat behind Filat’s back is not Italy but behind Filat’s back is Moldova. Russia is treating Moldova as a country within its exclusive sphere of influence. So, these concessions made by the Alliance to Russia or these steps that the Alliance has taken vis-à-vis Russia proved out to be insufficient. When Moldova made the first attempt, I refer to the Decree issue on 28 of June by the President Russia again punished Moldova by imposing a ban on the exports of the Moldovan wine. Given the importance of the Russian factor, before the elections they try to endear because this plays well with the voters. My question is what Moldova should do, what should be its final objective so as to have good relations with Russia but at the same time this would not deviate Moldova from its road to EU.    

Markus MECKEL: It is the choice of Moldovans to shape their future. It is not the choice between good relations with Europe on one hand and good relations with Russia on the other hand. On that point I think there is no choice. The question is in which way people in Moldova would like to live. Would you like stabilized freedom and democracy in this country, independent media? Would you like to establish a political culture of acceptance and transparency, to live in an atmosphere of free speech and gathering? Would you like to have a free economy with a clear social dimension, because the question of social security is a question for the state? If you would like all this that I mentioned than the question is he is going to be a good partner? That is the first question you have to decide about. Nobody will neglect, who is serious with your country that you are in the neighborhood of Russia and, it is in every case important, to live in good neighborhood and to improve the treat between neighbors. And nobody in the EU would be against that there is an increased trade, increased economic cooperation with Russia. But, you know that the question of the EU, if it is right, if you would like to be member is not only a question of cooperation, it is a question of integration. That is the question not only of security but a very strong legal framework and in this case there is a choice. If you would like to be integrated in the EU or going steps towards that direction it is not possible in the same time to be integrated in another region. And so, for instance, the question of free trade, there are clear regulations from the EU to get a Free Trade Treaty and so, you have to be aware in that field, for instance, that if you would like to go in that direction of the Free Trade Treaty not to take commitments which are legally in opposite to that regulation. That is the question to be clear which kind of orientation economically and in the legal framework is important for you, which are your choices. 

TRANSLATOR: Este alegerea Moldovei, este alegerea moldovenilor să-şi determine viitorul. Eu cred că nu ar fi corect să descriem această alegere ca alegere dintre relaţii bune cu Rusia sau relaţii bune cu Uniunea Europeană, nu este alegerea în termenii ăştia. Întrebarea este cum îşi doresc moldovenii să trăiască mai departe, în ce mod. Voi vreţi, moldovenii îşi doresc libertate şi democraţie şi stabilite în această ţară? Moldovenii îşi doresc o mass-medie independentă? Moldovenii îşi doresc o cultură politică de transparenţă şi acceptare reciprocă? Îşi doresc o situaţie când va fi libertatea de exprimare şi libertatea de întrunire? Îşi doreşte Moldova o economie cu adevărat liberă, sigur, cu o dimensiune socială, pentru că aspectul social şi securitatea socială este o responsabilitate a statului. Dacă voi vă doriţi toate aceste lucruri, următoarea întrebare ar fi: cine ar fi un partener bun ca să ne ajute să obţinem toate aceste lucruri. Aceasta este prima întrebare pe care dumneavoastră trebuie să o decideţi, s-o hotărâţi. Oricine cunoaşte, la modul serios, şi se atârnă la modul serios faţă de ţara dumneavoastră, nu poate nega faptul că Moldova este în vecinătatea Rusiei şi atunci când te afli în vecinătatea unei astfel de ţări, trebuie să trăieşti bine cu această ţară, trebuie să dezvolţi relaţii bune cu această ţară. Şi nimeni din Uniunea Europeană nu se pronunţă împotriva consolidării relaţiilor comerciale şi relaţiilor economice dintre Moldova şi Rusia. Dar dacă dumneavoastră sunteţi sinceri în eforturile de integrare  în Uniunea Europeană, Uniunea Europeană nu înseamnă pur şi simplu nişte relaţii de cooperare, aderarea la Uniunea Europeană înseamnă integrarea în Uniunea Europeană. Aici intervine nu doar problema de securitate, e vorba şi de instituirea unui cadru legal, foarte robust, foarte puternic şi aici, deja, Moldova va avea o alegere de făcut, dacă vreţi să vă integraţi în Uniunea Europeană sau cel puţin să faceţi mişcări de a vă integra în Uniunea Europeană. Dumneavoastră nu puteţi să doriţi pe de o parte să vă integraţi în Uniunea Europeană, iar pe de altă parte să vă integraţi în alte structuri similare. Ca exemplu, să vorbim despre problema comerţului liber. În Uniunea Europeană există reglementări foarte clare pentru ca o ţară să dorească să aibă un Tratat de Liber Schimb, de comerţ liber cu Uniunea Europeană, această ţară trebuie să corespundă acestor cerinţe. Aşa că dacă dumneavoastră vreţi să aveţi un Tratat de Liber Schimb, de comerţ liber cu Uniunea Europeană, Moldova trebuie să înţeleagă că nu trebuie să-şi asume nişte angajamente legale, care sunt contrare unui astfel de acord de comerţ liber. Aste e doar o întrebare, dumneavoastră trebuie să faceţi alegerea, ce fel de orientare economică este benefică şi importantă pentru voi şi ce cadru legal ar fi cel mai benefic pentru dumneavoastră, e alegerea pe care voi trebuie să o faceţi.

TRANSLATOR: Dl Meckel vroiam să vă întreb ce va făcut să vorbiţi, să abordaţi subiectul tratatului cu România? Se pune atât de acut această problemă la Bruxelles sau este doar pentru piaţa locală?
Mr. Meckel I wanted to ask you what made you raise the issue of the border treaty with Romania? Is it a pressure issue in Bruxelles? Is it an issue put on the table or is it just on local consumption?

Markus MECKEL: My personal impression is that this is not really a question for the EU because for us is very clear that that border is a fixed and accepted one but in any case if you have questions about a border it brings problems for both partners. So, it is very clear, as much a border is accepted and there is no question about that, as much it is possible to go through and to combine countries and to diminish the importance of the border and I think that because there is some discussion in the society about unification with Romania on one hand as a dream and on the other hand as an instrument for campaigning against the others, because of that to have a clear accepted treaty so that this point would be away from the table. I can only repeat that we are very much in favor, not only I personally, but the German Government, support as soon as possible that this should be finalized as a treaty. 

TRANSLATOR: În opinia mea personală, această problemă a tratatului de frontieră nu este o problemă pentru Uniunea Europeană, pentru că în viziunea şi poziţia Uniunii Europene, în această privinţă este una foarte clară, hotarele sunt stabilite şi hotarele rămân neschimbate. Dar, vedeţi că atunci când dumneavoastră aveţi probleme legate de frontieră, această problemă la rândul său duce la crearea unor altor probleme pentru că este important ca această întrebare să fie soluţionată o dată şi pentru totdeauna, ca ea să fie scoasă de pe agendă şi ca oamenii să poată trece frontiera încolo-încoace, ca ea să nu mai reprezinte o problemă, de fapt frontierele devin o problemă tot mai puţin importantă. Şi pentru că în societatea moldovenească sunt foarte multe discuţii despre această problemă, a unificării cu România, este un vis pentru unii, iar pentru alţii este un instrument de campanie electorală, este important ca să existe un tratat clar şi un tratat acceptat de frontieră, ca problema asta în general să fie  scoasă de pe agendă, să fie scoasă din discuţie. De aceea, eu personal şi nu doar eu personal dar, şi guvernul Germaniei sprijină şi susţine faptul ca acest acord de frontieră să fie definitivat şi dus până la capăt, această problemă rezolvată cât mai curând posibil.

Victor CHIRILĂ: By the way, about this issue I know for certain that this agreement was negotiated a hundred percent, the substance of this agreement was negotiated a hundred percent and there remain two unsolved issues: the title of this agreement and who is going to sign. The title, the Moldovan part would like to have, to mention that this is a treaty but Romania Agreement and the second issue is that according to Bucharest they would like this Agreement to be signed at the level of chief of border services but the Moldovan side would like it to be signed at the level of Government and not on the level of chief of the border department. These are two main issues that have to be agreed with Bucharest but still they are very stubborn with these two issues.

Markus MECKEL: If I can respond to that, I think for us that is not really the question, it has to be finalized and to have a solution for that because we know that the question, including the question of title, to say border treaty or agreement or border management. It is clear that if you call it border treaty or border agreement than it is included the question of acceptance of states. That was the discussion in the past now it is accepted to have a border management, treaty or agreement it is not our question to solve that problem but I think it has, whatever the name is, public implications. That is why my personal position would be that, I would do what is possible to solve that problem as soon as possible because it is not really an ideological question on which level it is solved it has to be solved.

TRANSLATOR: Pentru noi, de fapt, ceea ce aţi menţionat dumneavoastră nu este o întrebare. Pentru noi întrebarea trebuie să fie definitivată. Sigur că şi această întrebare cu denumirea acestui document trebuie să fie tratat de frontieră, acord de frontieră sau acord de gestionare a frontierei, pentru că dacă denumeşti un document tratat de frontieră, asta înseamnă că semnând un astfel de tratat tu recunoşti deja celălalt stat. Dar, aceste discuţii cred că ţin mai mult de domeniul trecutului, acum cele mai multe acorduri sau tratate poartă o altă denumire: tratate de gestionare a frontierelor. Oricum, nu noi vom fi cei care vom soluţiona până la urmă această problemă. Această problemă are implicaţii sociale şi important ca ea să fie soluţionată, pentru că nu există componenta ideologică a acestei întrebări. Există pur şi simplu o întrebare care urmează să fie soluţionată.

Vasile BOTNARU: Pot eu să precizez, poate chiar provocativ, intenţionat. România vrea să prezinte lucrul ăsta ca unul tehnic, Chişinăul dimpotrivă, vrea să închidă gura tuturor care se tem de unire. Să vă întreb atunci direct: dacă, prin absurd, astăzi la Chişinău s-ar vota unirea cu România, Uniunea Europeană va zice „Îi treaba voastră” sau s-ar opri?

TRANSLATOR: Can I provoke you just a little bit just to get a clarification? Romania wants to present this as a technical issue; Chisinau wants to slap down everyone who speaks of reunification. I want to ask you directly if through an absurd in Chisinau today we will vote for a reunification with Romania would EU accept this reunification this decision for reunification or would you resist it, oppose it.

Markus MECKEL: I, to be very frank in that point, all, and that is the principle of OSCE since 1975 that states if they want can be united and they can divide. We have both examples in very peaceful and accepted way. With German unification, there was a Treat of unification accepted by the former Allies, I took part in that 2+4 talks and with the neighbors and it was accepted and nobody was against. We had the same experience with Cehoslovachia with the division and now both countries are member of the EU as very good neighbors. So I only can say if in both countries there will be a clear majority changing constitutions that will be 2/3 in both countries as a condition for that way than nobody in EU would have anything against but I can’t see it and that is why I think that it is a question of dreams and not a question of policy and if I speak about Moldova I see such important questions as Transnistria which would be destroyed by that dream. This is a priority for Moldova to solve the problem with Transnistria and with the thinking of unification and background that will never be possible So, I will be very frank it is a crazy dream for today and I can’t see that kind of majority in your country. The crucial point for your society is the question of democracy and if you have a clear developed democracy with open border with EU, Romania and that will take place than everybody who is feeling Romanian in Moldova, and I think that it is only a minority, they can have contacts, families, can do cultural alliance and at the same time that part of Moldova who is feeling more in a Russian tradition, because they have the origins in that field they can live in a free way too. That in my view is a question, in an open society, in democracy.

TRANSLATOR: Eu voi fi foarte sincer cu dumneavoastră. Există principiile OSCE din 1975, aceste principii spun foarte clar: că un stat se poate uni cu un alt stat, sau un stat se poate diviza, şi noi am văzut diverse exemple, şi din alea, şi din alea. Noi am văzut şi procese paşnice de unificare, să dau exemplul Germaniei, a existat un tratat de  reunificare a Germaniei, acest tratat a fost negociat în primul rând în formatul 2+4 şi a fost acceptat de aliaţii Germaniei şi a fost acceptat şi de vecinii Germaniei. Avem şi un alt exemplu, exemplul Cehoslovaciei, când ambele state s-au separat, s-au divizat pe cale paşnică, şi acum avem două state, membre ale Uniunii Europene care convieţuiesc în mod paşnic. Pot să spun, că dacă ar fi o majoritate clară de ambele părţi în Moldova şi în România, şi când spun o majoritate clară, mă refer la o majoritate constituţională de 2/3. Dacă 2/3 din populaţia ambelor ţări se vor pronunţa în favoarea reunificării, atunci nu văd cum cineva se v-ar putea opune sau Uniunea Europeană să se opună unui astfel de reunificări dar, la momentul de faţă eu nu văd o astfel de majoritate, nici într-o parte, nici în alta. Eu sincer să vă spun eu cred că asta este mai mult de domeniul viselor, este un vis nebun, decât o chestiune de politici şi mai ales ţinând cont de problema transnistreană care reprezintă o prioritate pentru Republica Moldova, plasând acest vis în spaţiul public cu reunificarea, acest vis pur şi simplu ar distruge şansele sau posibilităţile de a reglementa problema transnistreană.  De aceea, eu cred că principalul lucru pentru Republica Moldova, este să construiască o democraţie veritabilă. Când problema frontierelor va dispare, când vor fi frontierele deschise  cu România, şi acei moldoveni care se consideră români, dar eu cred că este o minoritate care se consideră români, vor putea să meargă în România, să facă relaţii culturale, schimburi culturale, schimburi de familie, iar cei care se simt mai mult în tradiţia rusească, pentru că acolo se simt mai bine, ei vor putea să rămână iarăşi în această ţară, să se simtă liberi într-o democraţie. Principalul e să fie construită o democraţie veritabilă aici, nu e problema unificării sau nu.

Ana MIHAILOV: Există forţe politice în Republica Moldova care vorbesc despre oportunităţi pentru Republica Moldova în cadrul uniunii vamale Rusia - Belorusia. Dacă să ţin cont de răspunsurile dumneavoastră la întrebările anterioare, să înţeleg că aceasta ar periclita obiectivul strategic de integrare europeană a Republicii Moldova?

TRANSLATOR: Mr. Meckel there is some political forces in Moldova who talk about opportunities for Moldova within the customs unit Russia – Belorussia. Should I understand that this accession to the customs union Russia – Belorussia would be in conflict with possible integration of Moldova into EU?

Markus MECKEL: I am afraid that this is exactly the case. It has to be proved very carefully that Moldova if doing this with customs union would establish objections to take part in that question of the EU what I mentioned before with the Free Trade Treaty. So, I think you have to prove, that legal basis for that there is no contradiction. Personally what I see is that there is a contradiction. I am not an expert on legal issues so you have to ask such kind of experts but that important point that I mentioned before, if you would like to go to EU integration, there is a legal framework that is nor changeable by Moldova. This is not a question of good relations it is not a question of cooperation that is possible with both sides but the legal framework in the EU is a fixed one. If you would like to go that way you have to be careful not to raise or to establish objections for your own wished way.
 
TRANSLATOR: Mă tem că aşa este. Dacă Republica Moldova eventual va adera la o uniune vamală cu Rusia şi Belarus, atunci Republica Moldova va trebui să demonstreze că cadrul legal care stă la baza acestei uniuni vamale nu vine în contradicţie cu acordul de liber schimb, de comerţ liber, eventual încheiat cu Uniunea Europeană. Eu mă tem, din câte văd eu lucrurile şi înţeleg situaţia, eu mă tem că ar exista o astfel de contradicţie. Dumneavoastră trebuie să discutaţi cu specialişti, cu experţi în materie de drept, în materie juridică, eu mă tem că nu sunt mare specialist în acest domeniu, dar iarăşi, este vorba despre două cadre juridice diferite. Dacă Republica Moldova îşi asumă cadrul juridic european, Moldova nu poate să modifice acest cadru, ea trebuie pur şi simplu să-l accepte. Întrebarea nu este de a avea relaţii bune sau o cooperare cu cineva, cooperare şi relaţii bune poţi avea şi cu unul şi cu altul. Dar cadrul legal, cadrul juridic din interiorul Uniunii Europene rămâne neschimbat, rămâne unul stabilit. Aşa că, dacă dumneavoastră vreţi să mergeţi pe această cale, ca să acceptaţi cadrul legal al Uniunii Europene, trebuie să fiţi foarte precauţi şi foarte atenţi, ca să nu vă angajaţi în altceva care ar putea trezi obiecţii faţă de realizarea acestui scop.

Berthold JOHANNES: I think that it is very important that Mr. Meckel comes here regularly as the Member of the board of the German – Moldovan Society and as he emphasized before there is an unprecedented upswing in relations, in the contacts, in cooperation, in assistance to overcome the difficulties of the transformation process in the beginning. As he said Moldova seems to be at the crossroads at the moment so there is no point in continuing having national elections each year. So, it is in the interest of Moldova itself that Moldovan peoples by means, also, of the media, sees the need for a huge turnout at the elections so that the future government is also representing a clear vote on the question of continuation of reform.

TRANSLATOR: Domnul Ambasador spune că domnul Meckel vizitează Republica Moldova frecvent ca membru al Consiliului de Administrare al forumului moldo-german. Şi, de asemenea, în acest context să menţionăm faptul că acum, în prezent se observă un ajutor, o asistenţă fără precedent, contacte, relaţii dintre UE şi Republica Moldova fără precedent, care au scopul de a ajuta Republica Moldova să confrunte sau să înfrunte mai bine spus, acele convocări cu care se confruntă la etapa actuală. După cum a spus şi domnul Meckel, Republica Moldova se află la o răscruce şi trebuie să hotărască, pentru că nu este raţional ca în Moldova să aibă loc alegeri în fiecare an. De aceea, este absolut crucial ca poporul Republicii Moldova, prin intermediul mass-mediei, să se prezinte masiv la urne ca să voteze pentru o nouă guvernare şi ca această guvernare să fie reprezentativă, şi această guvernare să reprezinte o continuitate a acelor lucruri, acelor activităţi care deja au fost începute.

Radu VRABIE: Thank you Mr. Meckel for your expertise, interest and views about Moldova. Thank you Mr. Ambassador, thank you dear colleagues and Sergiu for a good translation. I guess we will have other meeting with you in a European Moldova.

Markus MECKEL: Thank you!

Ana MIHAILOV: On behalf of the Friedrich Ebert Foundation I would like to thank the Foreign Policy Association for hosting this event and for cooperating with us.

Tel. +373-22-224430, 210986
Fax +373-22-210986, 233950 office@ape.md
str. Sciusev 64, MD-2012 Chisinau, Republica Moldova
Email : office@ape.md
Copyright © 2024 Asociaţia pentru Politica Externă din Moldova.
Toate Drepturile Rezervate
Tipărire