Stimate domnule Presedinte, Stimata doamna Prim-Ministru, Stimata doamna Vice-Presedinte a Parlamentului. Dintre recentele evoluţii în dialogul nostru cu UE o relevanţă aparte o au consultările informale desfăşurate la 8 iulie curent la nivel de experţi cu reprezentanţii Comisiei Europene, în cadrul cărora a fost efectuate un schmb de viziuni privind principiile generale şi obiectivele noului cadru juridic moldo-comunitar.
Încă o dată doresc să reiterez că reuniunea a fost informală şi nu avem încă dreptul de a deschide parantezele asupra tuturor subiectelor care s-au discutat, fiindca că nu avem acceptul reprezentanţilor Comisiei Europene, dar aş dori să menţionez că MAEIE a remis o informaţie privind rezultatele consultărilor conducerii politice a statului si Dumneavoastra aveţi perfecă dreptate, ele s-au petrecut foarte constructiv şi rezultatele preventive sunt favorabile următorului progres de consolidare a relaţiilor noastre cu UE în dimensiunea următorului document politic.
Acelaşi lucru a fost menţionat şi de către reprezentanţii Comisiei Europene care au revenit la Bruxelles, pentru că după aceasta a fost convocată şi o şedinţă de lucru, iarăşi informală, unde a fost prezentată informaţia şi apreciat înaltul constructivism al autorităţilor Republicii Moldova în abordarea subiectului legat de următorul cadru politic moldo-comunitar.
În acelaşi timp, aş dori să prezint informaţia referitoare la poziţia Republicii Moldova, propunerile noastre care au fost expuse în cadrul acestei reuniuni.
Referitor la titlul acordului. Ţinând cont de necesitatea negocierii unui nou acord care va depăşi calitativ ca conţinut şi ca denumire actualul Acord de Parteneriat şi Cooperare – acest lucru este reflectat în raportul de progres al Comisiei Europene – delegaţia Republicii Moldova a solicitat ca titlul noului cadru juridic să fie „Acord de Asociere”. Deci, aşa cum s-a vorbit şi pe parcursul implementării Planului de Acţiuni de nenumărate ori, conform indicaţiilor Dumneavoastră, domnule Preşedinte, noi am propus ca următoarea etapă să fie semnarea Acordului de Asociere.
Referitor la compartimentul „perspectiva europeană”, delegaţia Republicii Moldova a solicitat ca viitorul cadru juridic să prevadă perspectiva europeană, astfel fiind clar obiectivul care corespunde opţiunii europene a Republicii Moldova.
De asemenea, a fost abordat de autorităţile Republicii Moldova domeniul legat de oferirea accesului treptat la cele 4 libertăţi comunitare. La solicitarea părţii moldoveneşti de a beneficia de cele 4 libertăţi, Comisia Europeană – ceea ce pot să menţionez – a remarcat că este pregătită să stabilească treptat cu Republica Moldova un regim de comerţ liber aprofundat. Deci să mergem pe etapele care au fost propuse ţărilor care astăzi sunt în proces de aderare sau de preaderare la UE. În acelaşi timp, trebuie să valorificăm la maxim posibilităţile care ne sunt oferite prin acordul de comerţ asimetric pe care l-am primit şi care este pus în aplicare începând cu 1 martie a.c.
La compartimentul liberalizarea regimului de vize, de asemenea, am propus ca noul acord să prevadă formulări privind perspectiva de obţinere a unui regim fără vize de către Republica Moldova sau cetăţenii ţării noastre pe termen lung. Cu atenţie a fost ascultată şi acceptată această propunere a autorităţilor Republicii Moldova şi avem încredere că şi acest subiect până la urmă va fi pus pe masa de negocieri cu reprezentanţii Comisiei Europene, inclusiv şi reieşind din considerentul că Republica Moldova recent a semnat Acordul de Mobilitate cu UE, fiind una din ţările căreia i-a fost propusă această posibilitate.
Cadrul instituţional de implementare a viitorului acord, de asemenea, a fost discutat în cadrul acestei şedinţe informale, prin care am menţionat că şi domeniul respectiv prezintă un interes deosebit pentru noi. S-a vorbit despre asistenţa care ar putea să fie oferită de către UE în următoarea perioadă de timp şi care ar fi reflectată în următorul document politic cu UE. Şi, de asemenea, aş dori să menţionez că următoarele consultări informale vor avea loc la Bruxelles, pe marginea acestui subiect, imediat după şedinţa Comitetului de cooperare Republica Moldova–UE, pe data de 2 octombrie curent.
Pentru perioada următoare la acest capitol este necesar de a efectua pregătirile pentru viitoarea rundă de consultări, deja vorbesc despre măsurile pe care trebuie să le întreprindem noi, totodată asigurând în perioada respectivă un dialog intens cu partenerii europeni pentru a promova poziţiile Repubicii Moldova care le-am discutat la Chişinău.
În particular este necesar şi ne vom concentra eforturile spre:
· Promovarea unui dialog intens cu UE, cu statele membre şi în special cu Republica Franceză, în calitatea sa de ţară care deţine preşedinţia. În acest context, continuăm să organizăm consultări politice la nivel de conducători ai Ministerelor Afacerilor Externe cu statele membre UE, printre ele fiind recentele întrevederi cu conducătorii Ministerului Afacerilor Externe ai Poloniei, României şi Greciei. În următoarea perioadă de timp echipa Ministerului de Externe se va deplasa în Franţa şi vom avea consultări cu conducerea Ministerului de Externe al acestui stat.
· Al doilea punct este informarea continuă despre progresele obţinute în implementarea reformelor pe plan intern. MAEIE va asigura trimiterea tuturor informaţiilor de acest tip, în particular cele parvenite sub formă de rapoarte din partea Secretariatului Comisiei naţionale de integrare europeană – noi la ultima şedinţă la Guvern am discutat despre acest lucru. Pentru priorităţile pecare le-am elaborat noi pentru noi, dumneavoastră (preşedintele Vladimir Voronin – n.n.) le-aţi înmânat doamnei Benito Ferrero-Waldner. Noi nu suntem oficial întrebaţi cum merge implementarea acestor priorităţi, dar este foarte important ca noi sistematic să informăm colegii noştri de la Bruxelles cum se implementează reformele şi care sunt paşii concreţi întreprinşi de autorităţile Republicii Moldova în domeniul respectiv.
· Referitor la alte activităţi, aş dori să menţionez că în perioada 25-27 iunie la Bruxelles şi-a desfăşurat activitatea sub-comitetului de cooperare Republica Moldova – UE pentru energie, mediu, transporturi şi telecomunicaţii, ştiinţă şi tehnologie, sănătate publică, cultură şi educaţie, în cadrul căruia experţii au avut posibilitatea să examineze realizările şi perspectivele de dezvoltare a relaţiilor cu UE în domeniile specificate mai sus. Este extrem de important ca pe lângă schimbul de informaţii în rezultatul acestei reuniuni de la Bruxelles să fie elaborare şi concluziile operaţionale ale şedinţei, care includ angajamentele sectoriale pe care urmează să le realizăm şi noi şi partenerii noştri europeni. În acest document sunt reflectate următoarele domenii. Doar câteva exemple de decizii practice convenite în cadrul acestui sub-comitet:
o partea europeană va oferi suport Moldovei în implementarea strategiei energetice. În septembrie sub auspiciile Comisiei Europene urmează să fie organizate la Chişinău o şedinţă a donatorilor internaţionali. Prima şedinţă de acest fel a fost organizată în septembrie 2007;
o urmeasă a fi lansată o cooperare în domeniul protecţiei civile între autorităţile relevante din Republica Moldova şi Centrul european de monitorizare în domeniul protecţiei civile a UE;
o Republica Moldova a fost invitată să participe la un nou program comunitar Media Mondus, conceput pentru susţinerea co-producătorilor de cinematografie;
o Comisia Europeană va acorda expertiză şi experienţă pentru revizuirea Conceptului naţional al politicii de mediu, ceea ce va constitui un bloc foarte important în cooperarea noastră cu Uniunea Europeană.
Pentru a valorifica rezultatele concrete ale acestor discuţii, la MAE pe data de 14 iulie a fost convocată o şedinţă de lucru la nivel de miniştri adjuncţi, fiind fixate sarcinile exacte ale fiecărei instituţii în parte. De asemenea s-a propus ca măsurile concrete din concluziile operaţionale a sub-comitetului să fie incluse în agenda internă a ţării cu privire la procesul de integrare pentru următoarea perioadă de timp.
La 27 iunie, în cadrul reuniunii ministeriale a Comunităţii energetice s-a reconfirmat disponibilitatea UE de a iniţia negocierea cu Republica Moldova privind acordarea statutului de membru al acestei organizaţii. Deci, practic, ceea ce am început noi să realizăm în ultimii 3 ani, fiind de la bun început un lucru incredibil că Moldova va avansa şi va ajunge la această situaţie, astăzi putem să menţionăm deja că Comisia Europeană şi ţările membre ale UE sunt gata să susţină Republica Moldova.
La data de 7 iulie în incinta MAE a avut loc şedinţa cu oficialii Comisiei Europene privind explorarea oportunităţii aderării Republicii Moldova la zona europeană aeronautică comună. De asemenea, foarte multe măsuri au fost întreprinse ca ţara noastră să fie admisă în această zonă. Apartenenţa la spaţiul european aeronautic comun înseamnă în linii generale integrarea deplină în UE la capitolul aviaţiei civile, fapt care în mod cert ar trebui să constituie o prioritate pentru Republica Moldova. Şi aceasta totalmente se înscrie, domnule preşedinte, şi în aspectul discuţiilor pe care le-am avut astăzi (joi, 17 iulie – n.n.) în cadrul şedinţei Consiliului de Securitate, privind responsabilitatea Republicii Moldova în domeniul controlului spaţiului aerian şi cooperării cu instituţiile europene. Urmare a şedinţei care s-a petrecut la Chişinău s-a conturat necesitatea formării unei poziţii unice a Republicii Moldova faţă de aderarea la zona aeronautică şi totodată urmează să valorificăm propunerea Uniunii Europene de a oferi suportul Comisiei Europene în vederea realizării unui studiu privind aderarea ţării noastre şi de ce noi avem nevoie din partea UE.
Pe data de 26 iunie s-a petrecut şedinţa la nivel de experţi Republica Moldova – UE privind determinarea modului de implementare a Parteneritatului de Mobilitate la nivel tehnic. Pe data de 4 iulie s-a efectuat vizita experţilor Băncii Europene de Investiţii în Republica Moldova, care de asemenea se înscrie în documentul general de cooperare cu UE.
Şi pe data de 3-4 iulie la Chişinău s-a aflat într-o vizită oficială directorul general al Europol, în cadrul căreia progresele Republicii Moldova în domeniul combaterii migraţiei ilegale, luptei contra traficului de fiinţe umane şi droguri au fost calificate drept pozitive şi astfel a fost accentuată posibilitatea semnării pe parcursul anului viitor a acordului operaţional dintre Republica Moldova şi Europol. Practic merge şi integrarea dimensională şi pe acest domeniu a Republicii Moldova cu structurile europene.
Vladimir Voronin: Poftim – întrebări…Domnule Stratan, eu vreu să clarificăm un lucru. În timpul discuţiilor cu dna Hardemann, cum dumneavoastră aţi presimţit – au apărut la noi probleme pe care noi nu le putem depăşi? Şi care sunt aceste probleme, în ce domenii, ce noţiune conţin aceste probleme pe care noi nu le-am putea depăşi în cadrul noului document care trebuie să fie elaborat împreună cu Comisia Europeană?
Andrei Stratan: Eu cred, domnule Preşedinte, că noi o să încercăm să depăşim toate întrebările care mai există. Dar aş dori să menţionez că a fost o situaţie de bunăvoinţă şi receptivitate la ceea ce am propus noi în cadrul acestei şedinţe. Deci nu au fost obstacole serioase sau deodată respingerea propunerilor din partea autorităţilor noastre. Ele au fost fixate şi, evident, că Comisia Europeană nu poate să adopte decizia până nu va consulta ţările membre ale UE.
Vladimir Voronin: Poate să nu fim atât de modeşti? Poate să mergem mai mult şi mai departe? Sau în faţa Comisiei Europene tot sunt nişte obstacole sau nişte momente care nu le putem imediat din start depăşi?
Andrei Stratan: Aceasta a fost prima rundă de consultări informale, deci ele vor mai urma. Deci a fost un fel de testare a poziţiilor. Deja pot să menţionez că, iarăşi, la indicaţia pe care dumneavoastră aţi transmis-o autorităţilor în cadrul unei din şedinţele Comisiei naţionale a fost definitivat proiectul Acordului de Asociere, şi această este versiunea autorităţilor Republicii Moldova. Deci noi am lucrat foarte mult asupra acestui document şi probabil că în cadrul următoarei şedinţe, deja de la Bruxelles, acest document va fi prezentat, care include în sine deschiderea tuturor acestor libertăţi şi dorinţe care le avem noi vis-a-vis de cooperarea cu UE.
Vladimir Voronin: Dar dacă noi comparăm ceea ce avem noi cu tot acest drum pe care l-a parcurs alte state care deja sunt membre ale UE, noi cum arătăm în această comparaţie?
Andrei Stratan: Până în prezent în documentul pe care l-am avut cu UE nu a fost scris tranşant că Moldova are perspectivă de aderare la UE, ceea ce propunem noi să fie inclus în următorul document politic. Moldova nu a fost admisă cu acces mai mare la cele 4 libertăţi, ceea ce propunem noi să fie inclus în următorul document. Şi suntem optimişti şi pare-mi-se sunt toate premisele ca toate aceste propuneri ale noastre să fie incluse. Pentru că ele nicidecum nu diferă de ceea ce au obţinut în cadrul negocierilor alte ţări din Europa de Sud-Est cu UE. Şi acesta este argumentul nostru. Inclusiv şi deţinerea preşedinţiilor la cele 5 organizaţii, inclusiv a procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est, încă o dată demonstreză că Moldova este văzută şi tratată de UE în egalitate măsură din punct de vedere politic ca şi celelalte ţări din Balcanii Occidentali.
Vladimir Voronin: Aceasta este foarte important – să nu rămânem în urmă comparativ cu graficul altor ţări. E clar, la momentul respectiv, Trebuie să fie nişte etape bine conturate. Alte întrebări, poftim? Mulţumim.
Transcriere de Asociatia pentru Politica Externa