Corneliu RUSNAC, moderator IMEDIA: Bună ziua stimaţi ascultători! Sunt Corneliu Rusnac şi vă salut la o nouă emisiunii de sinteze şi dezbateri pe teme de politică externă, emisiune realizată cu suportul Asociaţiei pentru Politică Externă şi finanţată de Fundaţia Friedrich Ebert.
Astăzi, vom discuta, în particular, despre ultimele evoluţii privind negocierile purtate de autorităţile R. Moldova cu oficialii europeni în problema liberalizării regimului de vize cu ţările UE. Invitaţii noştri din Studio sunt domnii Eugen Caras, Şef adjunct al Departamentului Integrare Europeană al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi dl Victor Chirilă, Director Executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă. Bună ziua şi bine aţi venit la emisiunea noastră!
În această săptămână premierul Vlad Filat a întreprins o vizită la Bruxelles unde s-a întâlnit cu mai mulţi oficiali europeni de rang înalt, inclusiv Cecilia Malmstrom, Comisar European pentru Afaceri Interne cu care a discutat despre liberalizarea regimului de vize. Revenit la Chişinău dl Filat a declarat că Comisia Europeană va elabora la mijlocul lui octombrie un raport ce va stabili criteriile pentru liberalizarea regimului de vize pentru R. Moldova, după care ţara ar putea primi o foaie de parcurs cu condiţiile pe care ar trebui să le îndeplinească pentru a obţine liberalizarea regimului de vize. Putem presupune de pe acum ce va conţine acest raport al Comisiei Europene şi care vor fi condiţiile incluse în foaia de parcurs? Dle Caras?
1. Perspectivele liberalizării regimului de vize
Eugen CARAS, Şef adjunct al Departamentului Integrare Europeană al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene: Într-adevăr, dl Premier a avut discuţii consistente la Bruxelles în această săptămână, deci între 15-16 septembrie şi una din discuţiile importante a fost pe vize cu Comisarul European, Cecilia Malmstrom. După cum se cunoaşte, săptămâna curentă şi cea anterioară am avut două misiuni de documentare ale UE la Chişinău compuse din experţi ai Comisiei Europene şi din statele membre ale UE. Aceşti experţi sau documentat în domeniile ce ţin de regimul de vize şi în perspectiva liberalizării acestui regim pentru R. Moldova. Aceşti experţi europeni vor prezenta un raport asupra celor ce au văzut la Chişinău şi discuţiile pe care le-au purtat cu oficialii şi experţii moldoveni. În urma acestui raport, Comisia Europeană va pregăti un raport, o comunicare pentru statele membre pentru a examina posibilitatea lansării unui Plan de Acţiuni în luna octombrie curent, care va avea drept scop liberalizarea regimului de vize. Exact ce va fi in acest plan de acţiuni cred că urmează să aşteptăm puţin şi vom vedea dar, de fapt, acest Plan de Acţiuni se va axa pe acei termeni de referinţă care există pentru dialogul R. Moldova-UE pe vize şi va ţine cont de situaţia în R. Moldova sub aspect de securitatea documentelor, managementul frontierei, migraţia ilegală şi politici de azil. La fel, va cuprinde şi ceia ce ţine de asigurarea ordinii publice şi securităţii precum şi cooperării internaţionale a R. Moldova cu alte state.
Corneliu RUSNAC: Dle Chirilă?
Victor CHIRILĂ, Director Executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă: Eu cred că suntem pe o traiectorie bună în ceia ce priveşte liberalizarea regimului de vize cu UE, chiar aş spune că ne mişcăm surprinzător de repede pentru că mesajele care vin de la Bruxelles ne fac să credem că până la sfârşitul acestui an este posibil ca R. Moldova să aibă un Plan de Acţiuni. Eu sper că agenda politică internă din ţara noastră nu va da peste cap aceste mesaje şi această tendinţă pozitivă. Eu, în acelaşi timp vreau să remarc că până nu demult se vorbea că R. Moldova este în urma Ucrainei la capitolul liberalizarea regimului de vize cu mai bine de un an şi ceva. Acum, însă, lucrurile nu mai stau în acest mod pentru că se vorbeşte că în octombrie, de exemplu, Ucraina va primi de la UE un Plan de Acţiuni. Aceste mesaje care ne vizează pe noi vorbesc despre acelaşi lucru că în octombrie sau la sfârşitul toamnei şi R. Moldova… Într-un fel, R. Moldova începe să se sincronizeze într-un fel cu Ucraina, să fie la acelaşi nivel, să ajungă din urmă Ucraina şi acest lucru este foarte important să-l reţinem pentru că semnifică că ţara noastră a făcut progrese semnificative pe parcursul acestui an. Desigur, noi nu am pornit de pe un teren gol. În ultimii 5 ani, începând cu 2005 când R. Moldova a semnat Planul de Acţiuni cu UE s-au făcut multe reforme la capitolul liberalizarea regimului de vize care au creat terenul necesar pentru a impulsiona discuţiile, dialogul cu privire la liberalizarea regimului de vize cu UE. Este important ca această tendinţă să continue şi faptul că pe parcursul acestei luni au fost două misiuni europene care au evaluat starea de lucruri la capitolul regimul de vize în R. Moldova demonstrează şi interesul UE de a accelera lucrurile şi de a ne ajuta în această privinţă. Raportul UE, cu siguranţă, va trece în revistă rezultatele, progresele pe care R. Moldova le-a făcut până acum. Din discuţiile care au fost pană acum între Chişinău şi Bruxelles putem deduce că UE este conştientă de aceste progrese pozitive şi ele vor fi reflectate în acest raport. În acelaşi timp, sunt şi domenii în care R. Moldova ar trebui să depună eforturi şi aici mă refer şa securitatea frontierelor noastre, mă refer şi la securitatea documentelor, la imigrarea ilegală. Raportul recent al Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii arată că R. Moldova are anumite probleme de rezolvat la acest capitol. Cu siguranţă, şi raportul UE va face referire la aceste deficienţe. De aceia, trebuie să ţinem cont de progrese dar, în acelaşi timp să ne focusăm cât mai mult pe ceia ce trebuie de făcut în următoarele luni neavând acest Plan de Acţiuni şi trebuie să găsim şi resursele necesare pentru a motiva birocraţia să facă la timp acele reforme. Şi, desigur, să nu uităm că şi societatea civilă este implicată în acest proces. Ea trebuie să fie prezentă pentru că liberalizarea regimului de vize nu este doar efortul Guvernului este efortul întregii societăţi.
Corneliu RUSNAC: Premierul Vlad Filat a declarat zilele trecute că în cazul în care R. Moldova va merge în continuare pe calea reformelor şi va îndeplini condiţiile stabilite în foaia de parcurs cetăţenii moldoveni vor putea călători în UE fără vize deja peste un an şi jumătate. Cât de realist este acest termen şi, în general, putem vorbi acum despre termene concrete? Dle Chirilă?
1. Termeni temporali privind liberalizarea regimului de vize
Victor CHIRILĂ: Bine, dl Filat a declarat că s-ar putea ca în 18 luni R. Moldova să beneficieze de acest regim liberalizat de călătorie în spaţiul UE. El porneşte de la experienţa statelor Balcanice, precum este Macedonia. Nişte exemple pe care noi am dori să le repetăm. Este o dorinţă pozitivă, este o dorinţă bună, vom vedea care sunt eforturile, vom vedea dacă evoluţiile politice de la Chişinău nu vor veni contrar acestor dorinţe, să sperăm că nu. Este important ca în noiembrie, la alegeri în R. Moldova să fie aleasă o clasă politică care înţelege mija angajamentelor luate până acum de Guvernarea actuală şi să fie promovate şi în viitor pentru că liberalizarea regimului de vize este o dorinţă a întregii societăţi indiferent de culoarea politică şi de apartenenţele politice, partinice ale fiecăruia din noi. Este o dorinţă care ne vizează pe toţi şi indiferent cine va veni la putere trebuie să continue să implementeze acele reforme care ne vor aduce mai aproape de acest obiectiv. Sper foarte mult că aceste 18 luni vor fi de ajuns ca să implementăm viitorul Plan de Acţiuni pe care UE ni vi-l acorda.
Cred însă că până în 2013 R. Moldova are toate şansele să primească o decizie clară în acest sens pentru că este şi în interesul R. Moldova de a soluţiona problemele existente la capitolul frontiere, imigraţiune ilegală, securitatea documentelor dar, este şi în interesul UE să facă din R. Moldova o poveste de succes, cum le place să spună politicienilor noştri pentru că miza este mult mai mare. Miza este viitorul Politicii Europene de Vecinătate, viitorul Parteneriatului Estic. Dacă UE eşuează în R. Moldova va fi un semnal foarte prost şi pentru celelalte state membre ale Parteneriatului Estic. De aceia, cred eu că această prezenţă masivă a UE pe care o vedem în aceste zile la Chişinău şi în viitoarele săptămâni demonstrează că angajamentul UE este foarte mare. El nu se va opri odată cu alegerile din noiembrie indiferent de rezultatul lor, dimpotrivă, presiunea UE va creşte şi mai mult asupra clasei politice de la noi pentru a crea o situaţie stabilă în R. Moldova, pentru a oferi ţării o stabilitate politică necesară pentru implementarea reformelor asumate până în prezent.
Corneliu RUSNAC: Dle Caras?
Eugen CARAS: Sunt de acord cu multe chestiuni p care le-a punctat dl Chirilă aici. Într-adevăr, pe alocuri, este dificil de a prognoza şi de a spune despre careva perioade de implementare a Planului de Acţiuni pentru liberalizarea regimului de vize. În acelaşi timp, este firesc şi normal să ne uităm la experienţa altor ţări care au parcurs deja această cale şi anume celor din Balcanii Occidentali. Pe de altă parte, de a spune acum cu certitudine perioada când noi vom îndeplini toate criteriile pentru a primi acest regim fără vize este destul de dificil şi este destul de dificil pentru că sunt o serie de factori implicaţi, atât necesitatea de face reforme pe interior la noi în R. Moldova, cât şi care este situaţia, în general, în UE. Există o serie de state care, de regulă, sunt reticente sub aspect de politici migraţionale şi chestiuni de vize. Nu avem o asemenea problemă ca atare dar, este necesitate de a continua un dialog continuu cu aceste ţări pentru a demonstra că R. Moldova nu reprezintă un risc sub aspect de migraţiune masivă către spaţiul comunitar. Bineînţeles că există necesităţi pe interior să se producă reforme. Doar să menţionez că recent au fost întreprinşi paşi foarte clari şi foarte concreţi în această direcţie, în acest sens şi lucrul acesta a fost, inclusiv, menţionat Comisarului pentru Afaceri Interne Malmstrom. Vreau să mă refer la decizia Guvernului de a elibera în exclusivitate paşapoarte biometrice şi începând din 1 ianuarie, anul viitor, la fel, recent a fost adoptată Legea Străinului, care este conformă cu rigorile UE, a fost adoptat Planul Naţional pentru drepturile omului, la fel a fost lansată procedura de a elabora conceptul managementului integrat al frontierei, o chestie foarte importantă pentru dialogul nostru pe vize. Şi, nu pot să nu fiu de acord cu dl Chirilă, sub aspect de care sunt aşteptările UE faţă de R. Moldova.
Într-adevăr UE îşi doreşte un partener predictibil şi un partener stabil cu o stabilitate politică aici în R. Moldova şi cu o Guvernare care este angajată de a promova reforme care ar apropia R. Moldova de UE şi acest semnal l-am simţit şi l-am auzit chiar zilele acestea când o delegaţie foarte numeroasă, un grup de lucru din partea Consiliului UE unde sunt reprezentanţi a 23 de state UE în această delegaţie, şi acest mesaj foarte clar pentru o guvernare care promovează reforme, care are o orientare pro-europeană. Deci, acest sprijin a fost foarte clar exprimat şi în cadrul acestor discuţii cu delegaţia UE care se află acum la Chişinău. Sigur că trebuie să ne raportăm în spaţiu şi în timp. Să vedem care va fi perspectiva, revin la Planul de Acţiuni, în ce timp? Eu cred că trebuie să fim optimişti şi chiar zilele astea am auzit nişte declaraţii contradictorii. Pe de o parte uni zic că în octombrie lumea ar vrea să călătorească în spaţiul european fără vize, deci, trebuie să atenţionăm lumea că abia în octombrie anul curent se doreşte lansarea acestui Plan de Acţiuni care are ca scop liberalizarea regimului de vize. Pe de altă parte există lume sceptică vis-a-vis de cât va dura. Eu aş vrea să încurajez lumea să fie optimistă şi într-o perioadă, în opinia mea, relativ scurtă, este posibil pentru R. Moldova ca să obţină acest regim fără vize.
Corneliu RUSNAC: Totuşi, dl Chirilă s-a referit mai înainte la unele probleme care ar face dificil procesul de liberalizare a vizelor. Eu aş vrea să vă întreb care sunt problemele acele mai serioase care ar putea împiedica obţinerea rapidă a regimului liberalizat de vize? De exemplu, problema transnistrean poate fi o piedică pentru obţinerea acestui regim? Dle Caras?
2. Este problema transnistreană o piedică pentru obţinerea regimului liberalizat de vize
Eugen CARAS: Cred că ar fi corect să ne uităm dintr-o perspectivă largă la ceia ce înseamnă liberalizarea regimului de vize. Nu cred că sunt factori primari sau secundari, mai importanţi sau mai puţin importanţi, eu cred că toate aspectele sunt importante. Bineînţeles că şi factorul transnistrean este un subiect pe care îl realizăm şi noi că trebuie să îl tratăm cu maximă inteligenţă şi precauţie şi europenii la fel înţeleg că există situaţia aceasta şi trebuie de examinat de ce manieră să tratăm acest subiect. Ceia ce la moment cunoaştem, este că sub aspect migraţional, a fluxului migraţional prin sectorul transnistrean, sau pe linia administrativă, mai bine zis, nu ar exista un pericol pentru UE, nu există un pericol din perspectiva fluxului migraţional. Problema, ca atare, transnistreană, bineînţeles că este discutată de noi cu partenerii europeni în cadrul dialogului politic. De aceia, eu nu aş identifica o problemă foarte mare sau o problemă majoră de această situaţie din perspectiva tehnică a dialogului de vize, cu toate că, inclusiv, în cadrul dialogului pe vize când vorbim, în special, ne referim la securitatea documentelor, atunci, examinăm şi subiectul documentelor primare, certificate de naştere eliberate în regiunea transnistreană, în raioanele de est, eliberarea paşapoartelor pentru populaţia din stânga Nistrului. De fapt, subiectul acesta figurează în dialogul nostru cu UE pe vize dar, nu pot să spun că este o problemă care trezeşte cea mai mare îngrijorare.
Corneliu RUSNAC: Dl Chirilă?
Victor CHIRILĂ: Eu cred că problema transnistreană este o provocare în acest context pentru că vorbind despre managementul integrat al frontierei, el nu poate fi deplin atât timp cât nu controlăm frontiera noastră de est pe perimetrul transnistrean, de aceia, trebuie să găsim soluţii. Soluţii sunt analizate mai multe dar, unele din ele creează anumite suspiciuni la Tiraspol sau suspiciuni la Kiev sau la Moscova vis-a-vis de acţiunile noastre, de intenţia reală a acţiunilor noastre. De aceia, este important ca subiectul liberalizării regimului de vize să fie adus pe agenda discuţiilor sectoriale dintre Chişinău şi Tiraspol. Eu nu exclud că ar trebui să creăm chiar şi un grup de lucru la acest capitol pentru că liberalizarea regimului de vize este un subiect care îi interesează nu doar pe cetăţenii care trăiesc pe partea dreaptă a Nistrului dar, şi pe cei care trăiesc în regiunea secesionistă Transnistreană. Este nevoie de un dialog cu ei. De asemenea, cred că această problemă poate şi trebuie să fie soluţionată şi în dialogul cu Kievul. Kievul trebuie să fie interesat ca să găsim o soluţie comună la problema migraţiei ilegale. Chiar dacă acest flux nu este atât de intens, oricum, avem o porţiune de frontieră care nu este controlată şi ea creează tentaţii pentru diferite elemente uneori certate cu legea care pot veni în R. Moldova. Există între R. Moldova şi Kiev şi, de asemenea, UE, Comisia Europeană, în primul rând, există acest dialog trilateral cu privire la controlul frontierei. Acest dialog trebuie să continue şi continuă mai departe şi trebuie să găsească soluţii la problema noastră comună. Parteneriatul Estic este un cadru multilateral care ne poate favoriza în această privinţă. Sunt de acord cu dl Caras când dumnealui spune că nu este o problemă majoră în viziunea UE dar este o problemă care creează anumite îngrijorări la Bruxelles, trebuie să recunoaştem acest lucru. O problemă care în viziunea europenilor trebuie soluţionată găsind soluţii de compromis. De aceia, eu sunt optimist că aceste soluţii vor fi găsite, vor fi găsite cu ajutorul UE. UE deja acumulează anumită experienţă în dialogul cu regiunea transnistreană. Vedem că se va relua transportul feroviar prin regiunea transnistreană şi acest lucru se va face nu fără asistenţa UE. UE a trimis câteva misiuni în regiune şi în R. Moldova pentru a facilita găsirea acestei căi de compromis. Iată că s-a găsit, cu siguranţă, ceastă experienţă de mediere, de soluţionare a unei probleme, nu se va pierde în zadar şi va fi folosită pentru găsirea unor soluţii pentru alte probleme cum este problema controlului frontierei pe perimetrul transnistrean.
Corneliu RUSNAC: Ca R. Moldova să obţină acest regim liberalizat de vize despre care vorbim ar trebui să beneficieze de acordul fiecărei dintre ţările UE. Or accepta, oare, cele 27 de state din UE să ofere Chişinăului acordul său, toate cele 27 de state chiar dacă va îndeplini toate condiţiile stabilite în foaia de parcurs acum în condiţiile când, iată, ţări ca Franţa îşi înăspresc politica anti-migraţională? Dl Chirilă?
3. Acordul sau dezacordul statelor UE pentru acordarea regimului liberalizat de vize R. Moldova
Victor CHIRILĂ: Pe de o parte R. Moldova va trebui să îndeplinească o serie de criterii tehnice, criterii ce vor fi menţionate în acest Plan de Acţiuni. Pe măsură ce aceste criterii tehnice vor fi îndeplinite şi Comisia Europeană va lua act de ele prin diferite rapoarte trimise statelor membre, presiunea asupra statelor membre de a ne accepta, de a ne da o dată concretă privind liberalizarea regimului de vize va creşte dar, această deschidere va fi proporţională cu eforturile noastre. Din momentul în care R. Moldova va primi acest Plan de Acţiuni, totul este în mâinile noastre, cât de repede sau cât de greu va veni ziua mult dorită va depinde de noi, de Guvernul nostru, de societate, de noi toţi. Eu cred foarte mult că această importanţă a efortului pe care trebuie să-l depunem toţi este înţeles atât de către Guvernare cât şi de opoziţie şi, aici, nu ar trebui să fie o scindare de opinii. Plus la aceasta, cred că liberalizarea regimului de vize nu este o chestiune de îndeplinirea unor criterii tehnice, deşi aceasta este extrem de importantă, dar, are şi o componentă politică foarte pronunţată pentru că dând acest regim de călătorii fără vize, drept de a călători fără vize în UE cetăţenilor R. Moldova şi nu numai, înseamnă un semnal. Este un semnal de susţinere politică, un semnal de angajament continuu în această regiune şi este un semnal pentru toate ţările din Europa de Est pentru ucraineni, georgieni, azeri, armeni şi alte state.
Prin acest exemplu se arată că voi puteţi să obţineţi acelaşi lucru dacă depuneţi eforturi, dacă standardele voastre sunt armonizate cu standardele UE, în cazul acesta, va exista un singur spaţiu de călătorie în UE fără vize şi fără obstacole tehnice. De asemenea, aş vrea să menţionez că Rusia este din ce în ce mai interesată de liberalizarea regimului de vize şi presiunile asupra Rusiei cresc foarte mult, vedem şi din ultimele declaraţii ale Ministrului de Externe Lavrov. Sunt state ca Germania, Spania, care susţin puternic doleanţa Rusiei dar, în acelaşi timp, sunt state care condiţionează acordarea acestui regim liberalizat de călătorii pentru cetăţenii Rusiei de acordarea aceluiaşi regim pentru state ca Ucraina şi Moldova. Această situaţie ne favorizează într-o anumită măsură, de fapt, îi va forţa pe liderii UE să găsească o soluţie la această dilemă şi cu siguranţă, ne putem aştepta ca regimul liberalizat de vize să fie acordat practic, în paralel, atât Ucrainei cât şi R. Moldova şi Rusiei cu mici diferenţe de timp. Eu personal, mă aştept la o astfel de evoluţie pe viitor.
Corneliu RUSNAC: Dle Caras?
Eugen CARAS: Ceia ce este important în opinia mea este o coincidenţă de viziune între Bruxelles şi Chişinău sub aspect de imprimare a unui caracter tehnic dialogului dintre R. Moldova – UE pe vize. Atât Comisia Europeană cât şi Guvernul de la Chişinău pledează pentru a avea discuţii cât mai tehnice şi nu a politiza un subiect care poate fi foarte uşor politizat, ceia ce înseamnă călătorii fără vize. Tocmai în acest sens, lucrul acesta a fost reiterat şi cu prilejul acestor misiuni a UE, care s-au aflat la Chişinău, de documentare, ni s-a reiterat ca să discutăm aspecte tehnice ale dialogului pe vize în conformitate cu termenii de referinţă şi să politizăm cât mai puţin această chestiune. În viziunea mea, lucrul acesta este foarte important şi tocmai această abordare o are şi Chişinăul pentru că după cum aţi spus şi dvs. există o serie de state care au unele sensibilităţi pe domeniul respectiv şi nu este cazul de a stimula sau provoca nişte nedumeriri sau nişte îngrijorări în unele capitale. În opinia mea, dacă Chişinăul îşi va face temele de acasă aşa cum s-a angajat, la un moment potrivit şi cele 27 de state ale UE nu vor avea o problemă în a ne acorda acest regim fără vize. Dar, este o cale de parcurs. Aven noi de făcut temele de acasă, să fim conformi cu rigorile UE, între timp Ministerul de Externe de la Chişinău, Ministerul Justiţiei, Ministerul justiţiei trebuie să poarte un dialog constant cu capitalele europene pentru a demonstra că Chişinăul îşi respectă angajamentele, face o chestiune sau alta în concordanţă cu dialogul pe vize şi finalmente când vom ajunge la luarea deciziei, acele capitale europene care potenţial ar avea dubii să fie pregătite să ea o decizie favorabilă Chişinăului.
Aş vrea să mă refer şi eu foarte succint la ceia ce spunea dl Chirilă, sub aspect de…o abordare regională dacă vreţi…sub aspect de dialog cu Rusia sau cu Ucraina pe vize şi cum ne-ar influenţa acest dialog pe noi. În primul rând, cred că ar fi corect de a spune că R. Moldova a putut recupera destul de mult în această perioadă de timp. Dacă ne amintim în Declaraţia comună a R. Moldova cu UE din decembrie anului trecut din cadrul Consiliului de Cooperare s-a vorbit despre examinarea posibilităţii de a lansa un dialog pe vize în 2010 dacă sunt condiţiile favorabile. Iată că la 15 iunie am asistat la lansarea acestui dialog. În aceiaşi zi a fost prima şedinţă a funcţionarilor de rang înalt în cadrul dialogului pe vize. Acum am avut aceste două vizite la Chişinău a misiunilor din partea UE. Sperăm foarte mult c a în octombrie UE să decidă favorabil pentru a lansa Foaia de Parcurs sau Planul de Acţiuni pentru liberalizarea regimului de vize. Deci, se vede că în comparaţie cu alte state din regiune, care au lansat dialogul pe vize cu doi ani, doi ani jumătate în urmă, noi anul acesta l-am lansat şi anul acesta suntem foarte aproape de a primi şi acest Plan de Acţiuni. Lucru care trebuie remarcat, şi cred că este un lucru care vorbeşte de la sine că este un succes în planul acesta. Avem foarte mulţi prieteni în cadrul UE care vor ca R. Moldova şi ca cetăţenii noştri să călătorească liber în UE şi eu cred că această abordare, în pachet, sau de o manieră regională, probabil că ne favorizează şi pe noi. În momentul în care noi am recuperat acest timp şi dacă noi reuşim să primim acest Plan de Acţiuni într-o perioadă relativ scurtă, lucrul acesta este foarte favorabil pentru R. Moldova.
Corneliu RUSNAC: Spre regret, timpul rezervat emisiunii noastre a expirat. Eu vă mulţumesc foarte mult pentru prezenţa la acest program. Stimaţi ascultători, eu Corneliu Rusnac, vă reamintesc că aţi ascultat o emisiune de discuţii pe teme de politică externă realizată cu suportul Asociaţiei pentru Politică Externă şi finanţată de Fundaţia Friedrich Ebert. Pe curând!