Ştefan Gorda: „Cehia a trecut ea însăşi printr-o perioadă de instabilitate majoră şi a avut, timp de un an, un Guvern interimar. Iar la 28-29 mai au avut loc alegeri, în rezultatul cărora în Parlament au acces cinci partide. Primul loc a fost ocupat de Partidul Social-Democrat şi multă lume se aştepta că în jurul acestui partid se va crea viitoarea coaliţie. Nu a fost să fie aşa. Trei partide de dreapta şi centru-dreapta au format o coaliţie. Există unele similitudini în aşteptările publicului – şi în Cehia imediat după alegeri unele voci spuneau că este necesar rapid să se creeze o coaliţie, să se împartă posturile şi să se apuce de guvernare. Cehii, însă, au procedat mult mai inteligent. Dacă alegerile au avut loc la 28-29 mai, coaliţia a fost creată abia la 12 iulie. 45 de zile le-au trebuit pentru a tatona, a se consulta reciproc între partide, între experţi. Imediat când a fost identificată această coaliţie din trei partide, coaliţia de centru-dreapta, s-a creat un consiliu de experţi.”
Europa Liberă: Experţi din partea tuturor acestor formaţiuni?
Ştefan Gorda: „Da. Acest consiliu de experţi a elaborat un acord de coaliţie. Acest acord de coaliţie a fost discutat cu societatea civilă, cu cercurile academice, cu lumea afacerilor, după care a fost semnat.”
Europa Liberă: Şi ce prevede acest acord?
Ştefan Gorda: „Acest acord de coaliţie este mai mare decât programul de guvernare.”
Europa Liberă: Adică mai voluminos?
Ştefan Gorda: „Mai voluminos. Prima parte este legată de politici. Şi aici aş remarca că absolut toate politicile, care vor fi promovate timp de patru ani de guvernarea de coaliţie, sunt prevăzute: politica bugetară, politica socială, politica externă şi de apărare, justiţie şi administraţie, educaţie şi cercetare, agricultură, mediu, de afaceri, infrastructuri. Într-un cuvânt, absolut toate politicile. Sunt prevăzute toate măsurile, care vor fi luate de Guvern în decurs de patru ani. În primul rând pentru reducerea deficitului bugetar. Cehia şi acest Guvern şi-a propus acest obiectiv destul de ambiţios – echilibrarea bugetară, adică egalarea veniturilor şi cheltuielilor către anul 2016 – un scop politic şi administrativ deosebit de ambiţios.
Probabil, societatea moldovenească este interesată mai degrabă de partea a doua a acordului, care prevede modalităţile, principiile, mecanismele de cooperare în interiorul acestei alianţe. S-au definitivat foarte clar principiile cooperării. După aceea s-au creat mecanismele, aşa numitul Comitetul trei, cei trei lideri de coaliţie. Cei trei lideri de partid au intrat toţi în Guvern. Primul ministru este de la cel mai mare partid, al doilea partid a luat postul de vicepremier şi al treilea la fel.
Acest comitet, C-3, se întâlneşte de fiecare dată când este nevoie. De asemenea, s-a creat aşa-numitul comitet C-9, câte trei reprezentanţi de la fiecare partid, care se întâlnesc o dată la două săptămâni. Deciziile sunt scrise şi obligatorii. De asemenea s-a creat Consiliul coaliţiei, care se întruneşte o dată la jumătate de an. Acest Consiliu al coaliţiei include liderul respectivului partid, prim-vicepreşedintele partidului şi liderul fracţiunii parlamentare.
Deciziile se adoptă pe termen mediu şi lung, se fac evaluări. Primul ministru reprezintă Guvernul atât în interior, cât şi în exterior şi coaliţia, de asemenea. Toate deciziile care se iau, se analizează mai întâi în interiorul coaliţiei, este un mecanism instituţional destul de bine pus la punct. De asemenea, la nivel parlamentar există un mecanism foarte clar, foarte bine precizat, care se numeşte C-6, adică câte doi de la fiecare partid parlamentar.
Şi, de asemenea, deputaţii, cei 118 deputaţi se întrunesc de fiecare dată, când este nevoie de votat ceva important. În cadrul coaliţiei funcţionează comitetul de experţi şi miniştrii sunt obligaţi, înainte de a lua orice decizie importantă, să coordoneze deciziile lor cu comitetul de experţi şi cu comisiile parlamentare.”
Europa Liberă: Aceasta se întâmplă într-o ţară membră a Uniunii Europene, într-o ţară cu tradiţii. La noi, deocamdată, se vorbeşte teoretic mult despre principii, valori, mecanisme, dar sub aceste valori, principii, mecanisme totuşi se ascund funcţiile, partajarea funcţiilor.
Ştefan Gorda: „Da, cu o singură nuanţare, dacă îmi permiteţi, fără referinţă, desigur, la situaţia internă din ţara noastră. Funcţiile au fost foarte exact partajate în acordul de coaliţie. În acordul de coaliţie este stabilită structura Guvernului, componenţa nominală a Guvernului, structura Parlamentului, componenţa nominală a Parlamentului, componenţa nominală a comisiilor Parlamentului, mecanismele de control intern. Absolut toate funcţiile au fost partajate. Şi a fost stabilit mecanismul de rezolvare a conflictelor în cadrul coaliţiei, de conciliere, etc. Această experienţă poate fi aplicată la noi aproape integral.”