Andrei Popov: „Mă bucur să pot constata că este o diferenţiere în abordarea Rusiei faţă de situaţia din Osetia de Sud şi Abhazia”.
Ministrul adjunct de externe, Andrei Popov s-a întâlnit ieri la Moscova cu omologul său rus, Grigori Karasin în cadrul unor consultări moldo-ruse care au loc periodic la acest nivel. Întors la Chișinău, diplomatul moldovean i-a declarant într-un interviu lui Vasile Botnaru că unul din subiectele discutate a fost reluarea negocierilor oficiale în formatul 5+2 pe tema Transnistriei.
Europa Liberă: În comunicatul de presă despre vizita Dumneavoastră şi întrevederea cu viceministrul Karasin se spune că „ambele părţi au convenit asupra necesităţii reluării formatului de negocieri 5+2 în reglementarea transnistreană”. Moscova condiţionează cumva reluarea acestor negocieri?
Andrei Popov: „În fond este poziţia tuturor participanţilor externi din formatul 5+2 şi a Republicii Moldova, cea cu privire la necesitatea reluării neîntârziate a negocierilor. Neîntârziate şi necondiţionate. Şi am făcut şi un schimb de opinii cu privire la o serie de acţiuni care pot fi întreprinse pentru a maximiza şansele reluării reale, anunţării reluării formatului 5+2 în format oficial la următoarea rundă din septembrie.”
Europa Liberă: Consultările au fost zădărnicite în faza în care Moscova a intervenit şi s-a oferit să găzduiască consultările. S-a lăsat să se înţeleagă că Tiraspolul a fost cel care a zădărnicit consultările privind reluarea negocierilor.
Andrei Popov: „Eu nu am deplină certitudine că negocierile vor fi reluate în septembrie, dar am toată certitudinea că acest obiectiv este foarte posibil de realizat. Eu cred că în câteva săptămâni, până la sfârşitul lunii august, lucrurile vor putea să se limpezească. Şi am discutat cu colegii ruşi într-o manieră foarte francă de altfel, nu doar cu viceministrul Karasin, dar şi cu ambasadorul cu misiuni speciale, Serghei Gubarev, am abordat în detalii acest subiect. Iar astăzi domnul Gubarev soseşte la Chişinău şi vor continua consultările pe această temă.”
Europa Liberă: S-a lăsat mereu senzaţia că Tiraspolul îşi poate permite luxul să pună piciorul în prag, să se opună voinţei Moscovei. Chiar nu poate Moscova nicidecum să influenţeze nicidecum opinia Tiraspolului?
Andrei Popov: „Eu aş lăsa analiştilor politici răspunsul la întrebarea cât de eficiente sunt pârghile şi mecanismele de influenţă pe care Federaţia Rusă le are asupra Tiraspolul. Vă spun franc am discutat şi despre această dimensiune a implicării Federaţiei Ruse ca mediator în eforturile de reglementare a conflictului transnistrean, dar din motive poate lesne de înţeles aş evita să dau acum prea multe detalii. Rusia este un actor foarte important, există mai multe canale de comunicare cu Tiraspolul, Rusia suplimentează bugetul transnistrean, acordă subsidii pensionarilor transnistreni, este vorba de zeci şi zeci de milioane, prin actuala schemă de livrare a gazelor de la Gazprom către Moldovagaz şi după aia împărţirea acestui gaz către consumatorii de pe malul drept şi malul stâng se menţine o diferenţiere, consumatorii transnistreni efectiv plătesc cu mult mai puţin pentru gazul consumat. Am abordat aceste aspecte, dar ne aflăm într-o perioadă realmente sensibilă şi delicată şi eu am grijă ca printr-o declaraţie interpretabilă să nu aduc cumva atingere procesului meticulos, care se poartă deseori în spatele uşilor închise, procesului de consultări şi discuţii diplomatice şi nu numai.”
Europa Liberă: În Rusia se discută chiar pe bune despre posibila asimilare a Osetiei de Sud. Asta ar putea influenţa cumva negocierile privind reglementarea transnistreană?
Andrei Popov: „Mă bucur să pot constata încă o dată după această vizită că este o diferenţiere în abordarea Rusiei faţă de situaţia din Osetia de Sud şi Abhazia. Evident, Federaţia Rusă este singura ţară din Europa care a recunoscut independenţa acestor două entităţi. Republica Moldova în continuare şi cu fermitate se pronunţă pentru respectarea integrităţii teritoriale a Georgiei. Dar vis-a-vis de Transnistria, vis-a-vis de conflictul transnistrean Federaţia Rusă reiterează că aici este vorba clar de reglementarea conflictului în baza respectării integrităţii teritoriale a Republicii Moldova. Şi eu n-aş face acum paralele între aceste două conflicte. Noi cu siguranţă suntem într-o situaţie mult mai avantajoasă decât colegii din Tbilisi. Dar vreau să vă spun că runda de consultări nu s-a limitat la problematica asta. De fapt, sincer să fiu, nu a fost principala temă de discuţie. Este o rundă regulată de consultări la nivel de conducere a Ministerului de Externe, ea se înscrie în planul de consultări dintre cele două ministere pe care l-au semnat ministrul Leancă cu ministrul Lavrov în luna martie. Pentru mine este probabil a cincea discuţie cu viceministrul de Externe Karasin. Mărturisesc că mă bucur să constat că am stabilit o relaţie chiar aş spune personală cu viceministrul rus de Externe, care ajută la o mai fluentă comunicare şi o mai mare încredere.
O bună bucată din discuţii a fost dedicată şi problematicii bilaterale moldo-ruse, cum să găsim noi mecanisme pentru a spori exporturile moldoveneşti în Rusia, Rusia rămâne principala piaţă de export, mai ales pentru producţia pomi-legumicolă. În iunie bunăoară în premieră a avut loc şedinţa comună a colegiilor ministerelor agriculturii din Moldova şi Federaţia Rusă şi asistăm la o tendinţă de creştere a exporturilor moldoveneşti în Federaţia Rusă. În planul dialogului politic l-am invitat pe domnul Karasin să vină la Chişinău în octombrie, cred că sunt toate premizele ca această vizită să aibă loc. Am discutat şi despre alte vizite şi contacte la nivel înalt. Deci a fost o rundă de consultări plină şi eu cred că este o practică s-o numesc aşa sănătoasă şi eficientă de dialog şi de schimb de opinii dintre cele două ministere de externe, care poate servi, de ce nu, şi un model de cooperare şi angajare şi dintre alte instituţii din ţările noastre.”