Europa Liberă: Odată cu parafarea şi ulterior cu semnarea Acordului de Asociere, destinul este pecetluit şi este ireversibil acest vector al politicii externe al ţării – integrarea europeană?
Ion Sturza: „Nu, bineînţeles că nu. Este doar un pas foarte mic într-o direcţie foarte corectă... Parafarea şi semnarea unui acord de asociere nu înseamnă propriu-zis un proces finalizat de integrare europeană, sunt abia-abia primele premise. Va fi un efort enorm, politic, economic al societăţii pentru a demonstra că noi real vrem nu doar să beneficiem de granturile europene, dar să împărtăşim şi valorile europene. Aici va fi cu mult mai greu.”
Europa Liberă: Dar ce înseamnă să împărtăşim valorile europene?
Ion Sturza: „Să fim o ţară real democratică în care omul este în capul mesei, unde i se respectă drepturile, unde nu există corupţie. Justiţia selectivă este doar o parte din reforma justiţiei despre care vorbim astăzi. Trebuie să vedem ce se întâmplă şi în statele care deja sunt în interiorul Uniuni Europene, dar unele dintre ele în continuare sunt supravegheate foarte atent de către Uniunea Europeană, în efortul de a combate corupţia, crima organizată. Acestea sunt lucruri foarte sensibile pentru europeni. Eu am multe temeri că semnarea propriu-zisă a Acordului de Asociere nu va însemna automat şi liberalizarea regimului de vize.”
Europa Liberă: Atunci să nu credem în declaraţia pe care a făcut-o domnul Barroso, preşedintele Comisiei Europene, atunci când a spus că Bruxellesul va cere ridicarea regimului de vize pentru cetăţenii moldoveni?
Ion Sturza: „Bruxellesul cere, de câţiva ani, şi ridicarea regimului de monitorizare a Bulgariei şi României, intrarea în zona Schengen.”
Europa Liberă: Ce factor politic poate juca aici un rol decisiv?
Ion Sturza: „Moldova are noroc. Am impresia că se repetă situaţia din ’99, când era curtată de europeni pe criterii politice şi nu pe criterii de performanţe, că nu eram noi mai buni atunci... Deci vreau să vă spun că astăzi situaţia este exact aceeaşi. Pe criterii politice noi putem să avansăm foarte mult inclusiv în domenii pragmatice, în liberalizarea regimului de vize. Ar trebui să fim mai răbdători şi un pic mai corecţi în rapoartele noastre cu Uniunea Europeană. Deşi, încă odată, va rămâne riscul ca ţările membre ale Uniunii Europene să blocheze anumite procese, inclusiv din interes intern. La mijloc e politica anti-migraţională în Anglia, în Franţa. Franţa este foarte reticentă în extinderea facilităţilor pe vize şi a Schengen-ului pentru multe ţări.”
Europa Liberă: Dar situaţia ar fi interpretată ca un eşec şi pentru demnitarii de la Bruxelles care au tot venit la Chişinău şi au făcut promisiuni.
Ion Sturza: „Nu. Ei au făcut promisiuni, în condiţiile în care se respectă X, Y, Z angajamente. Deci, tehnic vorbind, Moldova şi-a îndeplinit promisiunile, indiferent de calitate sau de alte aspecte. Tehnic vorbind, însă mai este şi componenta politica.”
Europa Liberă: Dar această componentă politică ce înseamnă?
Ion Sturza: „Ţările vor să vadă primii paşi de implementare, cel puţin. Reducerea corupţiei va fi punctul numărul unu pe agendă. Pentru că real europenii se gândesc şi din alte puncte de vedere: „Voi aveţi punctele migraţionale, aveţi vamă, aveţi paşapoarte biometrice, dar cine poate să ne garanteze că funcţionarii corupţi din aceste instituţii nu vor da paşapoartele pentru cetăţenii non-EU?! Că vor controla rigid sistemul de frontieră?!”. Mai mult decât atât, vreau să vă spun că frontiera între România şi Moldova este astăzi, cred, cea mai bine păzită din punct de vedere tehnic, monitorizată de la satelit şi terminând cu sisteme tehnice pe pământ. Dar aceasta nu înseamnă că oamenii care vor vrea fraudulos să ajungă în Europa vor trece peste Prut, cu barca. Ei vor încerca să treacă cu un paşaport fals, emis de către un funcţionar corupt sau care va primi nişte facilităţi, în rezultatul unei decizii judecătoreşti corupte. Deci, aici e problema, trebuie să demonstrăm că nu doar declarăm, dar şi implementăm valorile europene.”
Europa Liberă: Într-un fel, lăsaţi să se înţeleagă că totuşi faptul că Armenia a zis „nu” Parteneriatului Estic şi semnării Acordului de Asociere, că deocamdată Ucraina este indecisă – aceşti factori favorizează pe moment Republica Moldova?
Ion Sturza: „Da. Din păcate, noi rămânem ultimii sau unicii în acest proces. Nu aş anticipa decizia finală cu Ucraina. Sunt doar nişte declaraţii care nu vin din interiorul Ucrainei. Să mai avem răbdare.”
Europa Liberă: Să luăm în calcul ambele scenarii: dacă Ucraina merge la Vilnius şi semnează şi dacă nu semnează Acordul de Asociere. Ce se întâmplă cu Moldova?
Ion Sturza: „Nu se întâmplă nimic dramatic.”
Europa Liberă: Câştigă? Pierde?
Ion Sturza: „Bineînţeles că pentru noi mult mai bine ar fi, dacă am merge împreună cu Ucraina. Ucraina ar fi un spate pentru noi. S-ar exercita asupra Ucrainei mai multe presiuni externe decât asupra Moldova. Dacă rămânem de unii singuri, trebuie să o spunem sincer, suntem relativ o victimă uşoară. Aici chiar va trebui foarte multă coeziune, solidaritate şi implicarea tuturor. Aceasta e pentru mine absolut clar.”
Europa Liberă: Ce fel de implicare a tuturor forţelor, dacă opoziţia comunistă insistă tot mai mult pe vectorul pro-estic, pe această integrare euroasiatică?
Ion Sturza: „Opoziţia comunistă, aşa cum a fost în ultimii 10 ani, este un partid oportunist care exploatează oportunităţile. În 2005, erau mai interesaţi să exploateze oportunismul integrării europene, ei l-au şi demarat, inclusiv negocierile pe Acordul de Asociere. Pe mine nu mă prea preocupă ceea ce spun sau ceea ce vor comuniştii. Pe mine mă preocupă ceea ce vor şi ce spun cetăţenii Republicii Moldova. Trebuie să fim absolut sinceri: în ultimele cinci sau şase luni, numărul celor care sunt pentru un alt vector decât european a crescut foarte mult, deja discrepanţa este de 10 puncte între opţiuni. Nu este o egalitate, cum încearcă unii să ne inducă în eroare. Aceasta pe mine mă preocupă. Dar nu este o problemă a europenilor şi pentru cetăţeni nu a scăzut în atractivitate Europa. Este o problemă de imagine a exponenţilor ideii de integrare europeană. Ei s-au compromis, în mare măsură.”
Europa Liberă: Sunt voci care spun că toate puştile vor fi îndreptate spre Chişinău, în aceste următoare 10 zile. Moscova ar putea să tragă din greu. La ce evoluţii putem să ne aşteptăm?
Ion Sturza: „Bineînţeles, noi trebuie să ne aşteptăm la anumite presiuni, de la cele banale sau chiar ridicole, gen interdicţii la bomboane sau altceva, până la unele provocări puse, din timp, împotriva elitelor politice de la Chişinău, care vrând sau nevrând, s-au implicat în tot felul de afaceri... Deşi eu le spuneam sincer, de la început: „Fiţi atenţi, că astăzi puteţi relativ uşor să vă compromiteţi, acceptând prietenia cuiva”. Aceasta eu cred că poate să fie cea mai mare problemă pentru Moldova.”
Europa Liberă: Moscova mai manipulează cu anumite forţe politice, lideri politici din Moldova?
Ion Sturza: „Ea niciodată nu a încetat să o facă. Dar nu este un lucru de care neapărat trebuie să ne temem. Până la urmă, noi trebuie să identificăm cine sunt prietenii şi cine sunt duşmanii noştri şi să-i tratăm respectiv...”
Europa Liberă: Dar ştie Moldova cine îi sunt prieteni şi cine îi sunt duşmani?
Ion Sturza: „Se ştie foarte bine. Numai că noi cochetăm, în speranţa că vom face duşmanii prieteni...”
Europa Liberă: Păi, domnul Voronin spunea că viţelul care suge de la două vaci are numai de câştigat...
Ion Sturza: „Da. Cred că el cunoaşte mai bine, căci întotdeauna a jucat rolul de viţel.”
Europa Liberă: Are Moldova nevoie de un nou Acord cu Fondul Monetar Internaţional?
Ion Sturza: „În anul viitor, nu. Anul viitor este un an electoral. Trebuie să facem totul, ca să fim pe placul electoratului... Fondul Monetar Internaţional are nişte condiţii destul de rigide, tehnic vorbind, în care nu cred că se vor încadra autorităţile din Moldova.”
Europa Liberă: Deci, Moldova are de pierdut, dacă nu va fi acest acord?
Ion Sturza: „Şi da, şi nu. Cred că vor fi nişte compromisuri şi la nivel bilateral, şi în relaţiile cu Banca Mondială, cu Fondul Monetar Internaţional. Dacă Fondul Monetar Internaţional va fi, să spunem aşa, mai flexibil în condiţionalităţile pentru anul viitor, atunci da, s-ar putea semna un acord provizoriu. Noi trebuie să înţelegem care sunt funcţiile Fondului Monetar Internaţional. Pe de o parte, acesta furnizează lichidităţi pentru rezerva Băncii Naţionale. Noi, cred că, chiar avem un exces de lichiditate sau de rezervă în valută. Pe de altă parte, ei dau un fel de bonitate pentru celelalte instituţii că stabilitatea macroeconomică nu este în pericol. Poate că găsim o formulă.”
Europa Liberă: Această formulă cum se numeşte?
Ion Sturza: „Deci, acordul propriu-zis cu Fondul Monetar Internaţional este un fel de audit, în care Fondul Monetar Internaţional validează politica macro-economică, stabilitatea financiară. Cursul este în parametri, deficitul bugetar, inflaţia şi alţi câţiva parametri.”
Europa Liberă: Disciplina financiară e prioritară...
Ion Sturza: „Despre disciplina financiară vom vorbi un pic mai târziu. Acuma cred că sunt alte scopuri.”
Europa Liberă: Deci, da sau nu unui nou acord cu FMI?
Ion Sturza: „Nu este un imperativ pentru Republica Moldova, în anul electoral 2014.”
Europa Liberă: Dacă aţi fi în fruntea guvernului, l-aţi semna sau nu?
Ion Sturza: „Dacă vor fi condiţii care mi-ar bloca scopul final de a câştiga alegerile, bineînţeles că nu.”