Hotarul de stat al oricărei ţări este un mecanism sensibil şi fragil. Orice defect în activitatea sa, imediat se reflectă în relaţiile dintre statele vecine. De aceea, proiectul Misiunii Uniunii Europene de asistenţă la frontiera moldo-ucraineană (EUBAM), care activează deja al cincilea an, este un fenomen solicitat şi necesar.
Practic, zilnic, în Odesa sau în cel mai mare port de pe coasta de sud-vest a Ucrainei – Iliciovsk – sunt descărcate corăbii cu carne de găină din America Latină şi SUA. În bifa „punctul de destinaţie” este indicat „Moldova sau Tiraspol”. Aceasta înseamnă că marfa este de tranzit şi în condiţii absolut legale este expediată în Transnistria, prin intermediul punctului de control din Cuciurgan. Soarta de mai departe a acestei cărni este acoperită de taină. Tiraspolul oficial ne convinge că aceasta, până la ultimul osişor, este consumată de către locuitorii regiunii.
Experţii proiectului EUBAM (în actele oficiale - European Union Border Assistance Mission) sunt convinşi, însă, că în regiune rămâne doar o parte neînsemnată din „darurile” de carne ale continentelor îndepărtate. O parte (până la 30%) este expediată în localităţile de pe malul drept al râului Nistru (aici barierele vamale sunt minimale), iar partea leului se întoarce, în partide mici şi pe căi ocolite, la marele vecin estic – Ucraina.
În rezultatul acestei scheme simple, afaceriştii evită taxa pentru importul cărnii de găină în Ucraina, în mărime de 30% şi, conform unor calcule aproximative, bugetul statului pierde anual cel puţin 40 milioane de euro. În plină vară, detaşamentele mobile ale EUBAM reţin în flagrant, în timpul traversării ilegale a hotarului, maşini care nici măcar nu sunt dotate cu instalaţii frigorifice.
Ce este EUBAM
Domeniul de activitate al Misiunii UE este hotarul moldo-ucrainean cu o lungime de 1222 kilometri, dintre care 450 kilometri sunt controlaţi de autorităţile autoproclamatei republici nistrene. Anume acest sector, până în prezent, oferă permanent surprize pentru revizorii europeni.
Scopul comun al Misiunii UE şi a serviciilor partenere este de a crea un sistem de control la frontieră şi vamal, şi de pază a hotarului, care să corespundă standardelor europene. Misiunea oferă instruire pe loc şi organizează vizite de instruire în UE şi alte ţări în vederea asigurării schimbului de experienţă. Bugetul ei până la finele anului 2009 constituie 24 milioane de euro.
Expertul pentru relaţii cu publicul şi raportare al EUBAM, Liva Bisenieţe, consideră că lucrul colaboratorilor din proiectul UE de asistenţă la frontieră pentru Ucraina şi Moldova poate fi divizat în două părţi: teoretică şi practică. Ei împreună cu grănicerii patrulează hotarul, împreună cu vameşii efectuează controlul încărcăturilor. Mai exact, ei nu îndeplinesc acest lucru, dar pur şi simplu asistă şi oferă diferite recomandări, explică cum într-o situaţie sau alta se procedează în alte ţări, informează despre bazele de date europene etc.
Doamna Bisenieţe explică: „Experţii mulţi ani au activat în acest domeniu în ţara lor de origine, ei au acumulat una numit bagaj de experienţă şi ei se împart cu el cu colegii moldoveni şi ucraineni. Partea teoretică constă în desfăşurarea seminarelor, cursurilor, lecţiilor. Specialiştii noştri pot să explice cum să afli dacă automobilul care tranzitează hotarul este în căutare, după mimică şi comportament stabilesc dacă persoanele care trec hotarul nu sunt jertfe ale traficului. Acest hotar este „tânăr” însă noi observăm că el se dezvoltă repede”.
„ Cu susţinerea Misiunii UE, pe parcursul anului trecut, de pregătire suplimentară au beneficiat peste 1000 de colaboratori ai diferitor departamente din Moldova şi Ucraina”, precizează Bisenieţe.
Cum aceasta lucrează
Oficiul Misiunii UE se află în Odesa, iar şase puncte de teren sunt amplasate de-a lungul hotarului moldo-ucrainean, câte trei în fiecare ţară. Numărul colaboratorilor Misiunii constituie 225 de persoane.
După cum a explicat şeful secţiei operative EUBAM, Slavomir Pihor, pe lângă altele, în atribuţiile EUBAM intră acordarea recomandărilor tehnice neutre privind perfectarea vamală a companiilor ce se află în regiunea transnistreană a Moldovei. Aceste întreprinderi, înregistrate oficial în Chişinău, au obţinut acces la regimul preferenţial de export.
Cu acceptarea, în anul 2001, a porţiunii de hotar moldo-ucrainean în zona de responsabilitate a Serviciului de grăniceri al Moldovei, infrastructura formată de „de la zero”, permanent se dezvoltă.
Strălucind de curăţenia nefirească pentru locuitorii CSI, punctul vamal internaţional Tudora a fost construit relativ nu demult. În acest scop din bugetul de stat au fost alocate 40 milioane de lei (3,9 milioane de dolari). Următorul punct de trecere, care va fi cardinal reechipat – este Palanca. Obiectivele sunt construite ţinându-se cont din start de experienţa europeană privind infrastructura, iar colegii din Lumea Veche ajută şi cu echiparea şi pregătirea cadrelor. Noi trebuie să fie nu doar clădirile, dar şi abordările de lucru, susţin colegii europeni.
Terminalul vamal de la hotarul de stat din preajma satului Tudora a obţinut recent, datorită proiectului, tehnică nouă – un aparat de scanat pe roţi. Acesta este un utilaj mobil modern, cu ajutorul căruia poate fi „văzută” încărcătura, fără a fi deschisă maşina. Astfel, aici este petrecut un fel de renghen al mijloacelor de transport. Scanarea se petrece timp de 5-10 minute, de două ori mai repede decât controlul fizic.
Conform tehnologiei, sunt scanate cca. 10% din automobilele care traversează hotarul. În total, în cadrul Misiunii EUBAM în Moldova au fost aduse deja trei de astfel de utilaje. Datorită mobilităţii, în caz de necesitate, utilajele pot fi uşor transferate la oricare din punctele vamale.
Potrivit şefului Misiunii, Ferentz Banfi, în cadrul unor operaţiuni comune ale serviciilor vamale din Moldova şi Ucraina şi a colegilor lor europeni, de la începutul anului 2009, a fost adunată o recoltă bogată de contrabandă, evaluată preventiv la 1 milion de euro.
Comparativ cu anul trecut, în structura „exportului” transnistrean de contrabandă, în premieră, cea mai importantă cotă a revenit ţigărilor, destinate pentru comercializare în Marea Britanie. În opinia experţilor, toată producţia de tutungerie reţinută a fost produsă pe teritoriul regiunii. Plus la aceasta, ofiţerii misiunii EUBAM au înregistrat peste 1000 de cazuri de trecere ilegală a hotarului în zona transnistreană.
„Lucrul nostru cu Misiunea UE de acordare a asistenţei la hotarul Moldovei cu Ucraina include diferite aspecte ale activităţii, - afirmă şeful aparatului directorului general al Serviciului de grăniceri, Rosian Vasiloi, - dar în toate aceste aspecte noi găsim o înţelegere reciprocă cu partenerii noştri europeni şi ne ajutăm reciproc.”