Rom Eng
Benzi RSS
Prima / Interviuri / În problema transnistreană situaţia a rămas cam aceeaşi ca şi în anii precedenţi, cu Tiraspolul şi Rusia care nu vor să schimbe ceva. Interviu cu Radu Vrabie, coordonator de programe la Asociaţia pentru Politică Externă. Info-Prim Neo.
În problema transnistreană situaţia a rămas cam aceeaşi ca şi în anii precedenţi, cu Tiraspolul şi Rusia care nu vor să schimbe ceva. Interviu cu Radu Vrabie, coordonator de programe la Asociaţia pentru Politică Externă. Info-Prim Neo.
Versiune tipar
08.01.2009

Cum a fost anul 2008 din punct de vedere al acţiunilor întreprinse în procesul de soluţionare a conflictului transnistrean? În general, se poate vorbi despre tendinţe pozitive sau negative?

Anul 2008 poate fi împărţit în două perioade: prima a durat de la începutul anului până în luna septembrie, perioada optimistă aş spune eu, şi cea de-a doua – din septembrie până la sfârşitul anului – una realistă. În prima perioadă au avut loc mai multe evenimente în urma cărora Chişinăul spera că va putea debloca situaţia din jurul conflictului transnistrean. Este vorba de o serie de evenimente precum: proclamarea independenţei Kosovo în februarie, audierile din Duma de Stat a Federaţiei Ruse, când Transnistria nu a fost pusă în acelaşi coş cu Abhazia şi Osetia de Sud, alegerile din Rusia, aşteptările Chişinăului precum că Vladimir Putin ar dori să intre în istorie ca un pacificator şi înainte de plecarea sa va rezolva conflictul transnistrean, venirea noului preşedinte rus Dmitri Medvedev, întâlnirea după 7 ani a preşedintelui Vladimir Voronin şi liderul de la Tiraspol Igor Smirnov la 11 aprilie şi conflictul armat din Georgia. Chişinăul şi-a făcut speranţe că în urma acestor evenimente va reuşi să deblocheze cumva conflictul transnistrean. Însă, după întâlnirile separate pe care le-au avut Voronin şi Smirnov cu Medvedev, s-a înţeles că şi Tiraspolul, şi Moscova nu sunt dispuse să schimbe ceva în dosarul transnistrean.
De aceea în perioada imediat următoare, s-a înţeles că toate speranţele s-au năruit. Smirnov a tergiversat întâlnirile cu Voronin, care erau una din condiţiile impuse de Rusia: întâlnirea în format 1+1, iar apoi 2+1. Ultima întâlnire care a avut loc la 24 decembrie a arătat că liderul de la Tiraspol este total dezinteresat de oricare soluţionare, lucru oarecum înţeles pentru poziţia Tiraspolului. Rusia, de asemenea, a dat dovadă că ar dori o schimbare a status quo-ului în problema transnistreană, doar dacă această schimbare va oferi Rusiei mai mult decât acum oferă Transnistria.

Este destul de ambiguu cum poate fi interpretat anul. Pe de o parte, am avut anumite lucruri pozitive şi aici mă refer la implicarea Uniunii Europene. În 2008, UE a fost mult mai prezentă în R. Moldova, în general, şi în problema transnistreană, în particular. Au fost mai multe măsuri active. Au avut loc două întâlniri, deşi nu foarte productive, dintre Voronin şi Smirnov. Pe de altă parte, situaţia a rămas cam aceiaşi ca şi în anii precedenţi, cu Tiraspolul şi Rusia care nu vor să schimbe ceva.

Cum explicaţi faptul că soluţionarea conflictului până la finele anului, anunţată de către preşedintele Vladimir Voronin, nu a fost atinsă?

În principiu, toţi ne doream o rezolvare a conflictului transnistrean cât mai curând posibil. Însă, soluţia trebuie să fie una viabilă, să nu transforme R. Moldova într-un ostatec al acestei rezolvări sau să avem un Kozak-2. Or, acest lucru este imposibil astăzi: Rusia nu este dispusă să meargă la cedări şi să ofere o soluţionare pe care şi-o doreşte Moldova, cu toate cedările pe care le-a făcut R. Moldova în dosarul transnistrean. De aceea, a fost destul de greu să credem că până la finele anului vom reuşi să obţinem o soluţionare. Aceasta era, practic, imposibilă şi nu a avut loc, în condiţiile în care unul dintre actorii principali, Rusia, era împotrivă.

La intersecţia dintre anii 2008 - 2009, la ce etapă de soluţionare se află dosarul transnistrean, comparativ cu toată perioada lui de existenţă?

Suntem într-o perioadă de impas pe plan politic, mai ales acum după întâlnirea Voronin-Smirnov. Orice format de negocieri, în afară de 5+2, este inacceptabil pentru R. Moldova, pentru că o soluţie în afara acestuia ar fi una proastă pentru noi. Ceea ce ne trebuie nouă acum este ca să pregătim terenul pentru o rezolvare în termen mediu. În acest context sunt două căi de urmat. Prima eu aş numi-o „Integrarea europeană – o şansă pentru reglementarea transnistreană”. Adică, dacă noi vom reuşi să implementăm reformele propuse de UE, să devenim o ţară atractivă, credibilă şi previzibilă pentru UE, interesul UE pentru R. Moldova va creşte. Implicarea cât mai profundă a UE ne va da o şansă să rezolvăm acest conflict. Al doilea lucru important este să nu facem greşeli. Fiecare greşeală pe plan intern este preluată de administraţia de la Tiraspol, care încearcă să demonstreze pe această bază populaţiei de acolo că R. Moldova este un stat falimentar, fără viitor. De aceea, dacă vom evita aceste greşeli şi vom lucra şi cu populaţia din regiune, avem o şansă să obţinem un rezultat într-un termen mediu.

La ne putem aştepta la acest capitol în anul 2009, an electoral?

Indiferent care vor fi rezultatele alegerilor, este clar că, cel puţin prima jumătate a anului, leadership-ul politic din R. Moldova va fi ocupat cu alte chestiuni şi nu va acorda o atenţie atât de mare conflictului transnistrean. De aceea, nu cred că prima jumătate a anului va fi una productivă în dosarul transnistrean, în ciuda întâlnirii dintre Voronin şi Smirnov, dacă ea va avea loc în luna martie. În a doua jumătate, deja totul va depinde de ce oameni vor fi la guvernare şi strategia pe care o vor alege. Totuşi, nu cred că dosarul transnistrean va dispărea de pe agenda politică a R. Moldova. El va continua să fie foarte important şi sperăm că vom avea o deblocare, însă ea trebuie să fie făcută transparent, în colaborare cu toţi partenerii noştri, cu Bruxelles-ul, Kievul, Bucureştiul, Washingtonul, în aşa fel ca să avem un suport al partenerilor noştri externi. 

 
comments powered by Disqus
Prima / Interviuri / În problema transnistreană situaţia a rămas cam aceeaşi ca şi în anii precedenţi, cu Tiraspolul şi Rusia care nu vor să schimbe ceva. Interviu cu Radu Vrabie, coordonator de programe la Asociaţia pentru Politică Externă. Info-Prim Neo.
Analize

Victor Chirila: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin 13.06.2016
1) Moldova a evitat un mare dezastru la Berlin. În ciuda presiunii concertate exercitate asupra sa, Vicepremierul pentru reintegrare George Balan a reușit să negocieze un protocol de compromis care să nu dăuneze iremediabil pozițiile Republicii Moldova; 2) La reuniunea de la Berlin, moderatorii și observatorii au făcut ”front comun” în
Ion Schidu: Recomandări APE pentru consolidarea capacităților instituționale ale Autorităților Publice Locale în domeniu prevenirii și eliminării discriminării și asigurării egalității. APE/Ambasada Fimlandei in Moldova. 30.07.2015. 30.07.2015 // 154.193Kb

În perioada 1 septembrie 2014 – 1 iunie 2015, Asociația pentru Politica Externă (APE) din Moldova și Consiliul pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității al Republicii Moldova, în parteneriat cu Ambasada Finlandei în Republica Moldova au organizat 20 de seminare/cursuri de instruire în domeniul prevenirii și eliminării discriminării
Victor Chirila: De ce Moldova vrea, dar nu poate? APE. 22.07.2015 22.07.2015 // 44.5Kb

După 24 de ani de independență, R. Moldova a ajuns în impas, ea vrea, dar nu poate. Vrea să scape de sărăcie, dar nu poate. Vrea să combată corupția, dar nu poate. Vrea să se debaraseze de oligarhi, dar nu poate. Vrea o justiție imparțială, dar nu poate. Vrea pe
Detalii: Analize
 
Opinii/Comentarii

Director de Programe Victoria Bucataru: Victoria lui Donald Trump va schimba retorica relaţiilor SUA cu partenerii euro-asiatici.Info Prim Neo. 09.11.2016 18.11.2016
Alegerea lui Donald Trump în calitate de preşedinte al Statelor Unite ale Americii va însemna schimbarea retoricii relaţiilor dinte SUA şi partenerii euro-asiatici, ţinând cont de mesajele transmise în timpul campaniei electorale. De această părere este directoarea de programe a Asociaţiei pentru Politică Externă, Victoria Bucătaru.
Expert:Victor Chirilă: Cu Maia Sandu în turul 2 vom avea o opțiune geopolitică. Radio France Intrenationale, Romania. 17.10.2016. 24.10.2016
Candidatura Maiei Sandu îi încurcă pe cei care nu vor schimbarea în Republica Moldova. O spune la RFI Victor Chirilă, directorul Asociației pentru Politică Externă de la Chișinău, după ce liderul Partidul Acțiune și Solidaritate a rămas candidatul unic al partidelor de opoziție pro-europene în alegerile prezidențiale din Republica Moldova.
ГЕРМАНИЯ СОЛИДАРИЗИРОВАЛАСЬ С ПОЗИЦИЕЙ РОССИИ ПО ПРИДНЕСТРОВСКОМУ УРЕГУЛИРОВАНИЮ – ВИКТОР КИРИЛЭ. Info Tag. 29.07.2016 29.07.2016
Исполнительный директор Ассоциации внешней политики (АВП) Виктор Кирилэ считает, что «Германия солидаризировалась с позицией России по приднестровскому урегулированию». Комментируя по просьбе агентства «ИНФОТАГ» визит в Молдову министра иностранных дел Германии Франка-Вальтера Штайнмайера, он подчеркнул, что «Берлин и Москва говорят в унисон о политике «малых шагов»».
Detalii: Opinii/Comentarii
 
Documente

REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL, Fourth Report on the implementation by the Republic of Moldova of the Action Plan on Visa Liberalisation. 21.06.2013. 21.06.2013 // 215.386Kb


Implementation of the European Neighbourhood Policy in 2012 Regional Report: Eastern Partnership, Brussels, 20.3.2013, SWD(2013) 85 final 21.03.2013 // 341.864Kb


Implementation of the European Neighbourhood Policy in Republic of Moldova, Progress in 2012 and recommendations for action, Brussels, 20.3.2013, SWD(2013) 80 final 21.03.2013 // 203.862Kb


Detalii: Documente
 
Studii

Coordination of the EU Assistance at the National Level: Ukraine, Moldova, Georgia. Policy Paper 2016/06 26.06.2016
During the years of bilateral cooperation, the European Union became the strategic partner for Georgia, Moldova and Ukraine. Today it continues contributing to the democratization of system and institutional changes. EU assistance – in the form of sharing experiences and best practices, as well as significant financial support – became
Corneliu Ciurea: Situația social-politică din Republica Moldova: realități și perspective. BST/GMF/APE 20.06.2016 // 207.247Kb

Ciocnirea dintre Rusia și Occident a dus și la o confruntare directă între noul guvern al Moldovei creat la mijlocul lunii ianuarie 2016 de către o majoritate parlamentară încropită de Partidul Democrat (PDM), pe de o parte, și o opoziție eterogenă, compusă din câteva formațiuni politice de dreapta aflate
Ion Guzun, Sorina Macrinici:Reforma justiției in Republica Moldova: progrese și impedimente. BST/GMF/APE 20.06.2016 // 257.257Kb

În 2016, efortul de implementare a Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere UE-RM pentru anii 2015-2016 s-a dublat, în special prin lichidarea mai multor restanțe din anul 2015, totuși rata generală de realizare este relativ mică (sub pragul de 50%) . Restanţele au fost acumulate din cauza
Detalii: Studii
 
Multimedia

VIDEO. 'Moldova și Lumea': Cadrul legal și practic de implementare al Legii privind asigurarea egalității 17.12.2015
Asociația pentru Politica Externă (APE) în parteneriat cu portalul AGORA vă invită să urmăriți o nouă emisiune din ciclul „Moldova și Lumea”, o platformă de discuții ce își propune să analizeze subiecte de maximă importanță pentru politica externă și internă a Republicii Moldova.
(VIDEO) Andrew Wilson: UE, un subiect plictisitor. Radio Europa Liberă. 20.02.2012. 20.02.2012
Andrew Wilson, Cercetator Superior la Centru de Relatii Externe de la Londra s-a aflat la Chişinău la invitaţia APE în cadrul proiectului: Valorificarea expertizei şi experienţei regionale pentru dezvoltarea unei relaţii previzibile şi viabile cu Rusia, finanţat de Black Sea Trust for Regional Cooperation.
(AUDIO) Integrarea europeană va consolida suveranitatea proclamată în 1990. Radio Europa Liberă. 23.06.2010. 24.06.2010

Detalii: Multimedia
 
Adresa
str. Sciusev 64, MD-2012 Chisinau, Republica Moldova


Tel.: +373-22-224430, 210986
Fax:
+373-22-210986, 233950 office@ape.md
Noutăţi  |  Analize  |  Opinii/Comentarii  |  Interviuri  |  Declaraţii  |  Documente  |  Conferinţe  |  Studii  |  Evenimente  |  UE - problematica transnistreana  |  Multimedia  |  APE în MassMedia  |  Friedrich Ebert Stiftung  |  Proiecte  |  Negociatori europeni
Copyright © 2024 Asociaţia pentru Politica Externă din Moldova.
Toate Drepturile Rezervate

Acest site a fost elaborat si lansat cu sprijinul Ambasadei Marei Britanii in Republica Moldova
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
O soluţie Trimaran
Vizitatori: 717074
ultima actualizare: 23.11.2024