|
|
Prima / Opinii/Comentarii |
|
|
|
Victoria Bucătaru: Fenomenul Brexit, un atu în promovarea mesajelor propagandistice anti-europene. Mediacritica. 14.07.2016 14.07.2016
Unul dintre subiectele ce au ținut cu sufletul la gură opinia publică internațională în această vară a fost alegerea pe care urma să o facă Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în privința statutului de membru al Uniunii Europene. Unul dintre cele mai influente state membre ale UE, care în 1973 a aderat prin intermediul consimțământului popular, 43 de ani mai târziu, la fel prin referendum, decide să părăsească Uniunea suportând toate consecințele.Unul dintre subiectele ce au ținut cu sufletul la gură opinia publică internațională în această vară a fost alegerea pe care urma să o facă Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în privința statutului de membru al Uniunii Europene. Unul dintre cele mai influente state membre ale UE, care în 1973 a aderat prin intermediul consimțământului popular, 43 de ani mai târziu, la fel prin referendum, decide să părăsească Uniunea suportând toate consecințele. |
|
APE: Este necesară reluarea negocierilor în formatul 5+2, dar fără condiţionalităţi.Info Prim Neo.01.06.2016
02.06.2016
Reluarea discuţiilor în formatul 5+2 pentru reglementare transnistreană este necesară, dar nu trebuie acceptate condiţionalităţile înaintate de Federaţia Rusă şi de partea transnistreană. De această părere este Victor Chirilă, directorul executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă (APE), care s-a expus la Clubul de Presă APE, desfăşurat la IPN, despre „Liniile roşii ale soluţionării conflictului transnistrean”, în contextul anunţatei relansări a negocierilor în formatul 5+2. |
|
Chişinăul trebuie să insiste pe ideea de „spaţiu economic comun” cu Tiraspolul, expert. Info Prim Neo. 11.04.2016 12.04.2016
Republica Moldova trebuie să insiste pe conceptul de „spaţiu economic comun” în ceea ce priveşte regiunea transnistreană. Astfel, autorităţile de la Chişinău trebuie să insiste pe ideea că regimul comercial care există sau va exista pe malul stâng al Nistrului va fi parte nemijlocită a Acordului de Asociere între Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Aceasta este una dintre recomandările expertului independent, Corneliu Ciurea, care a analizat situaţia ce s-a creat ca urmare a deciziei Consiliului de Asociere de a extinde aplicarea Acordului de Asociere în stânga Nistrului, transmite IPN. |
|
Administraţia de la Tiraspol continuă să respingă includerea sa în zona de liber schimb cu UE. Cu ce efecte?. Radio Europa Liberă. 11.04.2016. 12.04.2016
De la 1 ianuarie 2016, prevederile Acordului de Asociere cu UE, care include și Acordul de Liber schimb, urma să cuprindă și regiunea transnistreană. Într-o analiză prezentată luni 11 aprilie, Asociația pentru Politică Externă constată însă că administraţia de la Tiraspol continuă să respingă acest aranjament, susținând că ar fi obținut o prelungire a regimului preferențial de care se bucura și până acum, adică exporturi fără taxe sau cu taxe foarte mici pe piaţa europeană, dar cu importuri taxabile. Un mod indirect de a sublinia din nou că nu se supune acordurilor negociate de Chișinău. Întrebarea este: cât poate dura acest „război al trufiei”, și mai ales cât pot rezista oamenii de afaceri de pe malul stâng al Nistrului? |
|
Crisis in Moldova. A republic, if you can steal it. 30.01.2016. The Economist 01.02.2016
IN 1918 the then three-month-old Moldovan republic gave up the struggle for survival and united with neighbouring Romania. It is a sign of how dire things are today, says Iulian Fota, a Romanian analyst, that people are talking about doing so again. Ever since 2014, when the embezzlement of about $1 billion from three banks forced a taxpayer bail-out that has crippled the economy, the country has been lurching towards collapse. Opposition supporters are permanently encamped in front of the government building. Maia Sandu, a former education minister who is rushing to build a new party, says the situation could lead to violence. No one seems to disagree. |
|
Moldova și noua politică europeană de vecinătate.Radio Europa Libera. 07.12.2015. 08.12.2015
Noua abordare a UE nu prevede integrarea politică și nu aduce nimic nou pentru ţările asociate, dar le îndeamnă insistent să facă reforme.După aproape un an de consultări, Comisia Europeană a prezentat, pe 18 noiembrie, principalele linii ale revizuirii a politicii europene de vecinătate. Asociaţia pentru Politică Externă a explicat astăzi la Chişinău ce implicaţii pentru Republica Moldova va avea această nouă politică de vecinătate. |
|
APE: Programul LEADER este esenţial pentru dezvoltarea rurală din Moldova. Info Prim Neo. 12.11.2015. 16.11.2015
Implementarea Programului LEADER al Uniunii Europene trebuie să devină o condiţie esenţială pentru promovarea dezvoltării rurale în Republica Moldova. Astfel, trebuie create grupuri de acţiune locală care urmează să atragă diferite proiecte pentru dezvoltarea rurală. Director executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă (APE), Victor Chirilă şi coordonatorul Departamentului economie de piaţa funcţională al IDIS „Viitorul”, Viorel Chivriga, au declarat, în cadrul unui club de presă organizat la Agenţia IPN, că experienţa statelor străine, cum ar fi a Estoniei, ar putea să ajute Moldova la acest capitol. |
|
Отмечен прогресс с внедрением Закона об обеспечении равенства, эксперты. Info Prim Neo, 16.09.2015. 17.09.2015
Наблюдается прогресс в реализации Закона об обеспечении равенства, который вступил в силу в январе 2013 года, заявляют эксперты из Ассоциации внешней политики (АВП) и Совета по предотвращению и ликвидации дискриминации и обеспечению равенства. На заседании пресс-клуба АВП, которое состоялась в Агентстве IPN, эксперты отметили, что на самом деле внедрение этого закона является непрерывным процессом, и качественные преимущества закона станут ощутимы со временем. |
|
APE susţine consolidarea capacităţilor instituţionale în domeniul nediscriminării. INFO Prim Neo, 16.09.2015. 16.09.2015
Asociaţia pentru Politică Externă (APE), în parteneriat cu Consiliul pentru Prevenirea şi Eliminarea Discriminării şi Asigurarea Egalităţii, îşi propune să sprijine angajaţii Ministerului Afacerilor Interne şi ai subdiviziunilor sale în implementarea standardelor pe care le prevede Legea privind asigurarea egalităţii. În cadrul unui proiect de asistenţă, APE şi consiliul au început să organizeze seminare în mai multe raioane ale ţării cu scopul de a asista angajaţii MAI în pregătirea lor pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin în domeniul prevenirii şi eliminării discriminării şi asigurării egalităţii. |
|
Victor Chirilă: Procesul de implementarea a reformelor în Republica Moldova a încetinit. Info-Prim Neo 22.06.2015. 22.06.2015
Procesul de implementarea a reformelor în Republica Moldova a încetinit, iar unele reforme sunt puse la îndoială, ba mai mult, se încearcă revizuirea unor reforme importante care au fost esenţiale pentru liberalizarea regimului de vize cu Uniunea Europeană. Totodată, lipsa efortului de combatere a corupţiei şi de reformare a sectorului justiţiei pune la îndoială însăşi voinţa politică a clasei politice de a merge pe calea integrării europene. Declaraţia a fost făcută de Victor Chirilă, directorul executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă, în cadrul unui club de presă APE la IPN. |
|
Reintegrarea Moldovei va fi posibilă doar printr-un compromis larg, declaraţie. IPN. 30.04.2015. 30.04.2015
Reglementarea conflictului transnistrean va fi posibilă doar prin găsirea unui compromis dintre toţi participanţii la procesul de negocieri în formatul 5+2, inclusiv cu Rusia. Doar Chişinăul şi Tiraspolul nu vor reuşi să ajungă la compromis. Declaraţia a fost făcută de Victor Chirilă, directorul executiv al Asociaţiei pentru Politică Externă, în cadrul unui club de presă APE la IPN, la care a fost prezentat raportul „Reglementarea Transnistreană în Impas”. |
|
Moldova a eșuat în politica de apropiere a regiunii transnistrene. Radio Europa Liberă. 30.04.2015. 30.04.2015
Experţii Asociaţiei pentru Politică Externă spun că reglementarea conflictului transnistrean a intrat în impas. Printre concluziile studiului prezentat astăzi se numără că politica paşilor mici lansată în 2011 a eşuat și că negocierile în formatul 5+2 au avut un caracter mai degrabă tehnic, fără a se ajunge la discuţii cu privire la statutul politic şi problemele de securitate. O relatare despre factorii care în opinia autorilor împiedică relansarea reglementării transnistrene. |
|
Lungul drum al Moldovei către de Uniunea Europeana şi şansele povestii de succes.Radio Europa Liberă. 30.03.2015. 31.03.2015
Raportul Comisiei Europene despre progresul făcut de Moldova anul trecut în adoptarea legislaţiei Uniunii Europene şi în apropierea ei de Europa este plin de aprecieri pozitive. „2014”, spune raportul, „a fost un an de stabilitate politică generală, guvernul implementând agenda europeană”. Pe de alta parte, înalți reprezentați ai Uniunii Europene şi ai Statelor Unite vorbesc din ce în ce mai apăsat la Chișinău despre importanta continuării reformelor începute si despre înlăturarea corupţiei. |
|
Prima / Opinii/Comentarii |
|
|
|
|
Victor Chirila: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin 13.06.2016
1) Moldova a evitat un mare dezastru la Berlin. În ciuda presiunii concertate exercitate asupra sa, Vicepremierul pentru reintegrare George Balan a reușit să negocieze un protocol de compromis care să nu dăuneze iremediabil pozițiile Republicii Moldova;
2) La reuniunea de la Berlin, moderatorii și observatorii au făcut ”front comun” în
|
|
Victor Chirila: De ce Moldova vrea, dar nu poate? APE. 22.07.2015 22.07.2015 // 44.5Kb
După 24 de ani de independență, R. Moldova a ajuns în impas, ea vrea, dar nu poate. Vrea să scape de sărăcie, dar nu poate. Vrea să combată corupția, dar nu poate. Vrea să se debaraseze de oligarhi, dar nu poate. Vrea o justiție imparțială, dar nu poate. Vrea pe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|