|
|
Nicu Popescu: Suveranitatea Moldovei şi Comisia de la Veneţia.20.03.2010. 20.03.2010
Pe fundalul discuţiilor privind modificarea Constituţiei, organizarea sau neorganizarea unui referendum sau a alegerilor anticipate şi recomandările Comisiei de la Veneţia, mai are loc o discuţie ceva mai generală, despre dreptul suveran al Moldovei de a-şi alege propria cale de dezvoltare şi propria ieşire din criza constituţională. |
|
Parteneriatul Estic şi Vecinii Suverani ai UE. Nicu Popescu, Consiliul European pentru Relaţii Externe din Londra. Timpul. 12.12.2008
UE are un ritual aproape anual de perfecţionare a Politicii Europene de Vecinătate (PEV), prin iniţiative ca “Noul Ostpolitik”, PEV Plus, Sinergia Mării Negre şi, mai recent, Parteneriatul Estic. Acestea tind, de obicei, să facă PEV mai atractivă, oferindu-le noi beneficii vecinilor săi.Vecinii “vechi” şi vecinii “noi”PEV este concepută în baza instrumentelor de extindere a UE (armonizarea legislaţiei, plan de acţiuni, raporturi anuale, twinning etc.), dar fără o perspectivă de aderare. Însă o mare problemă a PEV este faptul că statele vecine ale UE sunt foarte diferite de candidaţii de aderare din Europa Centrală în anii 90-ci, sau de Balcani astăzi. |
|
Parteneriatul Estic – o posibilă etapă de tranziţie/pregătire spre aderarea la UE. Victor Chirilă. APE
11.12.2008
Parteneriatul Estic este destinat, anume, pentru a asista Moldova şi celelalte cinci state să se apropie cât mai mult de îndeplinirea Criteriilor de la Copenhaga. Noua iniţiativă creează oportunităţi şi condiţii egale pentru toate cele şase state vizate. Totodată, ea permite aceloraşi state să avanseze spre UE cu viteze diferite, în funcţie de ambiţiile şi capacităţile lor interne de implementare a reformelor şi de asimilare a legislaţiei comunitare care conţine peste 80 mii de pagini. |
|
Este Moldova pregătită pentru a începe negocierile cu UE asupra noului cadru juridic? Victor Chirila, APE. 12.11.2008
Agresiunea Federaţiei Ruse împotriva Georgiei din august 2008 a înclinat balanţa în interiorul UE în favoarea statelor care se pronunţau, din ce în ce mai insistent, pentru reevaluarea relaţiilor cu Moscova şi, în acelaşi timp, pentru o mai mare implicare a UE în regiunea Europei de Est a Politicii Europene de Vecinătate (PEV). În consecinţă, începând cu Summit-ul Extraordinar al UE din 1 septembrie 2008, dedicat în întregime războiului ruso-georgian şi posibilelor sale implicaţii geopolitice, statele membre ale UE au luat, prin consens, o serie de decizii ce denotă determinarea UE de a aprofunda cooperarea sa cu statele ex-sovietice din Europa de Est – Ucraina, Moldova, Georgia, Azerbaidjan, Armenia şi, chiar, Belarus. |
|
Euromonitor Nr. 3 (12). ADEPT & Expert Grup.
12.11.2008
Dialogul dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană a fost unul mai rezervat, în special din partea Comunităţii Europene, care în repetate rînduri a atenţionat autorităţile Republicii Moldova asupra stării degradante a democraţiei şi libertăţii de exprimare din ţară. |
|
Relaţiile cu Republica Moldova în Programele Partidelor din România? Radio Europa Liberă. 06.11.2008. Transcris APE.
06.11.2008
Principalele partide din România promit în programele de guvernare că vor sprijini apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană, niciuna dintre aceste formaţiuni nu explică, însă, care ar fi instrumentele, care i-ar permite Bucureşti-ului să propulseze Chişinăul într-o lumină mai favorabilă Bruxelles-ului. Practic, nici unul dintre marele partide autohtone nu-şi propune să ofere în mod concret Republicii Moldova sprijin logistic sau experţi în domeniile care sunt puse sub lupă de Comisia Europeană. |
|
Politicienii Moldoveni au Salutat Victoria lui Barack Obama. NewsIn. 05.11.2008
Ambasadorul SUA în Republica Moldova, Asif Chaudhry, a organizat miercuri, 5 noiembrie, o recepţie la reşedinţa sa, în cadrul căreia invitaţii au urmărit rezultatele alegerilor americane. Reprezentanţii partidului de guvernământ în Republica Moldova – Partidul Comuniştilor – nu au dat curs invitaţiei de a participa |
|
Aspectele de Politică Externă Prezentate de Baromertul de Opinie Publică - Octombrie 2008. Lina Grâu. APE. 28.10.2008
Rusia ar trebui să fie partenerul strategic al Chişinălui, consideră aproape 50 la sută dintre locuitorii R.Moldova. Pe de altă parte, 41 la sută din respondenţii unui sondaj sunt de părere că România ar putea ajuta cel mai mult Chişinăul pe calea integrării europene.Datele Barometrului de opinie publică prezentat marţi la Chişinău de Institutul de Politici Publice arată că 71 la sută dintre cetăţenii moldoveni ar vota pentru integrarea în UE, dacă duminica viitoare s-ar desfăşura un referendum la acest subiect. România este considerată ţara care ar putea ajuta cel mai mult Republica Moldova în procesul de integrare europeană de 41 la sută din respondenţi, în timp ce 24 la sută consideră că acest suport ar putea veni din partea Rusiei. |
|
Republica Moldova şi Politica Europeană de Vecinătate (PEV). Studiu de Victor Chirilă. APE. 27.10.2008
În Republica Moldova, PEV a dat naştere la mari speranţe în ceea ce priveşte şansele ţării noastre de a se integra rapid în spaţiul UE. Atât autorităţile centrale, cât şi principalele partide parlamentare sperau că PEV va deschide Moldovei drumul spre integrare sa in UE. Speranţele clasei politice, precum şi a opiniei publice din ţara noastră s-au împlinit, însă, parţial. PEV a recunoscut aspiraţiile europene ale Moldovei, dar nu i-a acordat o perspectivă clară de aderare la UE într-o perioada previzibilă. |
|
Nicu Popescu: Republica Moldova Încă Nu Este Pregătită să Intre în Grupul Statelor Candidate la UE. Radio Europa Liberă. 24.10.2008
Republica Moldova încă nu este pregătită să intre în grupul statelor candidate la Uniunea Europeană, deşi ideea alinierii ei la ţările din Balcanii de Vest este corectă, afirmă expertul Nicu Popescu de la Consiliul european pentru relaţii externe de la Londra. „Principalul obstacol în alinierea Republicii Moldova la ţările din Balcanii de Vest nu se află la Bruxelles, ci în interiorul Republicii Moldova", a declarat Nicu Popescu la radio Europa Liberă, într-un comentariu pe marginea declaraţiilor preşedintelui român Traian Băsescu, făcute la întîlnirea de joi, de la Bucureşti, cu premierul moldovean Zinaida Greceanîi. |
|
Semnale Oportune de Deschidere a Uniunii Europene. Vladimir Socor. Radio Europa Libera. Transcris APE.
10.10.2008
Vizita demnitarilor din Ministerele de Externe suedez, ceh si lituanian la Chişinău în această săptămână a adus încă un mesaj încurajator din partea Uniunii Europene către Republica Moldova. Delegaţia, căreia i s-a alăturat şi Ambasadorul Britanic la Chişinău, a lăsat să înţeleagă destul de clar că Uniunea Europeană poate începe negocierea unui Acord de asociere Republica Moldova - Uniunea Europeană încă înainte de alegerile parlamentare din primăvara anului viitor......Desigur, perspectiva aderării şi integrării Republicii Moldova este condiţionată de mersul reformelor interne. Reprezentanţii europeni s-au declarat încurajaţi de întrevederile lor cu Şeful statului, Guvernul şi conducerea Parlamentului. Mesajul poate fi rezumat pe scurt în modul următor: Legiferarea şi aplicarea practică a reformelor în ritmul ultimilor doi ani, precum şi recuperarea mai rapidă a restanţelor, poate conduce la demararea negocierilor chiar la începutul anului viitor în vederea unui Acord de Asociere. Restanţele sunt observate în domeniile justiţiei şi al poliţiei, printre altele. |
|
Vor Aduce Alegerile din 2009 mai Multă Credibilitate Politicii Externe a R. Moldova? Comentariu de Victor Chirilă, Director de programe APE. Info-Prim Neo. 06.10.2008
În viziunea mai multor politicieni şi experţi de la Chişinău politica externă a Republicii Moldova este incoerentă şi imprevizibilă, iar credibilitatea sa este, de multe ori, pusă sub semnul întrebării de către principalii parteneri externi, cum ar fi vecinii săi Ucraina şi România, de asemenea, de SUA,UE şi, chiar, Federaţia Rusă. Această regretabilă realitate nu îşi are, însă, începutul odată cu venirea la putere a Partidului Comuniştilor (PCRM). Lipsa de coerenţă, previzibilitate şi credibilitate a fost caracteristică politicii externe a Chişinăului, desigur în măsuri diferite, şi în timpul guvernărilor democrate din perioada 1991 – 2001. Totuşi, trebuie să recunoaştem că anume începând cu anul 2001 şi până în prezent, respectivele tendinţe negative din politica externă a ţării s-au accentuat şi mai mult. |
|
Cooperarea Regională a Republicii Moldova în Sud-Estul Europei: Obiective, Realizări Eşecuri şi Perspective. Analiză de Victor Chirilă, Director Programe APE. 05.10.2008
În aprilie 1999, în contextul crizei politice din Iugoslavia, Preşedinţia Germaniei a UE a propus realizarea unui Pact de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), care să reunească toate iniţiativele de cooperare multilaterală existente la acea dată în regiunea Balcanilor. UE accepta rolul de lider al acestei iniţiative, iar la 10 iunie 1999, la Köln (Germania), este semnat documentul fondator al PSESE, care conţine angajamentul UE de acţiona în vederea apropierii cât mai mult posibile a statelor din Europa de Sud-Est de perspectiva integrării lor depline în structurile sale, implicit de eventuala lor accedere cu statut de membru la UE. |
|
|
|
|
|
|
|